Håll oss Uppdaterade - Igen!

Silvias pappa Askur fra Hofsstaðaseli har fått 8 på tölt vid tre bedömningar (enl worldfengur). Hennes mamma hade mycket pass enl uppfödaren.

I övrigt kan jag bara säga att jag är väldigt glad i min fina häst. Om hon så aldrig hade tagit ett töltsteg i sitt liv hade det inte gjort mig något. Men efter en vila mer eller mindre mellan våren 2014 och hösten 2016 pga att jag fått barn och hon haft fång, så fanns där helt plötsligt en taktorenhet som är början till tölt. Innan dess hade hon aldrig tagit ett töltsteg och det var inte heller därför jag köpte henne. Nu har hon själv valt att blanda in det här, och jag själv anser då att jag får lotsa henne vidare bäst jag kan, trots att jag inte kan, men försöker lära mig.
I somras var vi iväg en helg och tränade och fick väldigt positiv respons. Jag hade hoppats på att vi skulle få tips på att långsamt ta oss vidare. Jag vet att hon aldrig kommer vinna några tävlingar på sin tölt, men eftersom hon själv har valt den, och tar till den bl.a. när hon spänner sig så vill jag att hon ska kunna jobba med kroppen i den, avslappnat, för snabb skritt skulle jag inte vilja kalla det. Det känns inte som att sitta på ett halvblod
 
Silvias pappa Askur fra Hofsstaðaseli har fått 8 på tölt vid tre bedömningar (enl worldfengur). Hennes mamma hade mycket pass enl uppfödaren.

I övrigt kan jag bara säga att jag är väldigt glad i min fina häst. Om hon så aldrig hade tagit ett töltsteg i sitt liv hade det inte gjort mig något. Men efter en vila mer eller mindre mellan våren 2014 och hösten 2016 pga att jag fått barn och hon haft fång, så fanns där helt plötsligt en taktorenhet som är början till tölt. Innan dess hade hon aldrig tagit ett töltsteg och det var inte heller därför jag köpte henne. Nu har hon själv valt att blanda in det här, och jag själv anser då att jag får lotsa henne vidare bäst jag kan, trots att jag inte kan, men försöker lära mig.
I somras var vi iväg en helg och tränade och fick väldigt positiv respons. Jag hade hoppats på att vi skulle få tips på att långsamt ta oss vidare. Jag vet att hon aldrig kommer vinna några tävlingar på sin tölt, men eftersom hon själv har valt den, och tar till den bl.a. när hon spänner sig så vill jag att hon ska kunna jobba med kroppen i den, avslappnat, för snabb skritt skulle jag inte vilja kalla det. Det känns inte som att sitta på ett halvblod
Askur-avkommorna är ibland töltsvaga och/eller sena.
 
CC horses present
the smallest propor
tion of the Icelandic horse population and the production of CC horses
should presumably be avoided by most breeders, as it can be a time
-
consuming process to
teach them to tölt, as lateral movements are more unnatural to them than other horses. kopierat från Worldfengur
 
Säger mig ingenting.
CC innebär att han inte har något passanlag alls i kroppen, vilket mest troligt enligt forskning innebär att det laterala rörelsemönstret inte finns naturligt = Tölt finns mest troligt inte helt naturligt eftersom tölten innehåller ett lateralt rörelsemönster.
Många hästar som är gentestade CC har extremt svårt för tölt, har tagit tid att töltsätta eller går inte allt töltsätta.
Tölten faller sig inte naturligt för dessa hästar genetiskt (s.k tregångare)
 
Ja det är en bra övning för henne. Tidigare har hon busat en hel del och bytt med mig i den förvända. Hon har det lite jobbigt med balansen i förvänd. Försöker jobba med att fatta förvänd på stora mittvolten, galoppera ett halvt eller ett varv, bryta av och sen fatta rättvänd.

Det blev inte spec lyckat med träningen igår. Det rent konkreta av det hela var att Silvia aldrig kommer tölta så jag borde inte lägga tiden på det då hon inte har genen för det, och Frenja blev upptuktad. Jag åkte inte hem med två happy athletes. Jättetråkigt, har nog aldrig varit så ledsen någonsin när jag åkt hem från en träning. Snacka om kulturkrock. Hade hoppats få hjälp att lotsa oss vidare, men av de få bitar jag fick med mig är det inte mycket jag kan använda till att ta mig vidare.
Vad tråkigt med träningen. Töltar hon i hagen nåt?
 
Här så jobbar vi på. Barbacka för tillfället då regnskållorna (som läker för fullt) inte tillåter sadel just nu. Eller snarare jag vill inte riskera att den blottade huden där skadas. Men han funkar bra barbacka och jobbar på fint även om han är något mer osäker då. Känslan är att han inte är riden så mycket barbacka men det vet jag ju inte något säkert om alls egentligen.

I övrigt så hände en incident vid grinden i söndags så nu är stackars Funi livrädd för den. Så nu tränar vi på det. Lade på lade annan toleransträning i samband med det idag också. Spänd men duktig häst.

Känner mig ibland otillräcklig när han blir sådär rädd. Han vänder det ju inåt först och man ser bara på ögonen att han är så pass rädd. Man önskar ju att man bara kunde lugna direkt. Men jag vet ju att jag gör rätt och så tränar vi alltid under lugna former om något blivit läskigt. Tills han är helt obekymrad igen.
Min fjording är ett bra stöd för honom också eftersom han oftast är helt kolugn :)
 
Ibland några steg här och där. Hennes morfar va aa i genotyp ser jag
Sånt där kan jag ingenting om alls :p
Så det säger mig tyvärr ingenting.
Funis pappa (Flipi) lär ju tölta bra i alla fall vad jag förstår. Så jag tror ju Funis tölt kommer lösa sig när vi kommer dit att vi kan träna den. Han har töltat lite i hagen och enstaka steg med ryttare där vi dock haft så dålig framåtbjudning att det var svårt att avgöra om de var helt rena...
 
Jag har bara sett Flipi riden på video från bedömningen 1998, där ser hans tölt ganska ansträngd ut. De avkommor jag känner till har haft ganska lätt för tölt men varit lite sega innan de fått kondition och styrka.
 
Jag har bara sett Flipi riden på video från bedömningen 1998, där ser hans tölt ganska ansträngd ut. De avkommor jag känner till har haft ganska lätt för tölt men varit lite sega innan de fått kondition och styrka.
Okej. Tölten kanske kräver mycket jobb då. Eller det vet jag ju att den gör i nuläget. Men hur den var när han såldes från uppfödaren vet jag ju inte.
Hur som helst måste vi ju bygga just kondition och styrka först.
Sedan är det inte hela världen om vi inte får det att funka alls, men det vore ju kul. Tyvärr har vi så mycket annat att få på plats först.
Jag upplever Funi som seg när han är osäker, men kanske har det med styrkan att göra också.
Han såldes som "vill inte gå på bana" och det lilla jag skrev vid kontakt med uppfödaren sade att han var just seg på banan som unghäst.

Tiden får med andra ord utvisa.
Behöver bara få honom trygg med mig, träna lastning så att han är trygg med att gå på. Så vi kan åka på träningar.
Han åker väldigt bra väl på i alla fall.
Kan någon ge mig fler timmar på dygnet så jag hinner göra allt det på en gång? ;)
 
Hmmm, avel.

Ponera att jag ägde ett sto (vilket jag inte gör) med BLUP 105.
Och lät betäcka henne med en hingst med BLUP 127.
Skulle avkomman då få en beräknad BLUP på ca 116, eller räknar jag fel?
 
Hmmm, avel.

Ponera att jag ägde ett sto (vilket jag inte gör) med BLUP 105.
Och lät betäcka henne med en hingst med BLUP 127.
Skulle avkomman då få en beräknad BLUP på ca 116, eller räknar jag fel?
Det stämmer, den förväntade BLUP:en hamnar ungefär mitt emellan föräldrarnas. Därför är BLUP ett bra verktyg, om det används rätt, som hjälpmedel ihop med annat. Och då även under förutsättning att den har en hög säkerhetsprocent. Som enda verktyg är det rätt värdelöst, speciellt på ett föl med två väldigt ojämnt BLUP:ade föräldrar. I praktiken kan ju fölet ha ärvt i princip allt från mamman, t.ex.
 
Det stämmer, den förväntade BLUP:en hamnar ungefär mitt emellan föräldrarnas. Därför är BLUP ett bra verktyg, om det används rätt, som hjälpmedel ihop med annat. Och då även under förutsättning att den har en hög säkerhetsprocent. Som enda verktyg är det rätt värdelöst, speciellt på ett föl med två väldigt ojämnt BLUP:ade föräldrar. I praktiken kan ju fölet ha ärvt i princip allt från mamman, t.ex.

Tack!

Jo, BLUP är ju en del av en helhet...
Men det är ju så med avel: det är lite av ett lotteri ändå. Man väljer två individer som verkar passa bra att para, resultatet kan bli "lite hur som helst" ändå. Har man otur blir det en dålig avkomma till två riktigt bra föräldradjur men BLUP (och ännu viktigare, avelsbedömning!) kan ju användas för att se vad som kan tänka sig lämpas.

Tänker mig att det exempelvis vore lite osmart att para två djur som båda har dålig BLUP för tölt eller pass, eller två som har dålig BLUP för exempelvis ben.
 
Nu har Ljómi snart varit igång i tre veckor efter sin vila och han är lika rolig att rida som alltid :love: Lite ovant för mig att träna en femgångare med mycket pass (som gärna blandas in i både skritt och tölt) då jag haft travstarka fyrgångaren Laukur bara efter att Fengur blev borta för snart 6 år sen. Men det är roligt! Riktigt nyttigt för mig och jag tycker vi börjar få till en renare och renare skritt och tölt :) Han lär sig fort!
 
Vi tränar på för fullt å Sindri börjar bli så jäkla härlig att rida nu. Det har varit skitigt å kämpigt men han börjar bli såååååå fin nu.


Vi går på hopp/markarbetsträning varannan vecka å har gjort under hösten, grymt givande å roligt. :D

Ja, vi har väldigt kul ihop helt enkelt :love:
WxYuRpu.jpg


Alla Mina favoriter på samma bild :D
0FUkodz.jpg


lwnUxWv.jpg


Hoppelihopp :D
oC3ymQS.png


maVmsqO.png
 
Fått mina hästar vinterskodda och anmält mig till en träning för Haffi Gislason. Funderar på vilken kuse som ska få åka med på träning...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 582
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
285
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
993
· Visningar
65 605
Senast: Gnist
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 616
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp