Håll oss Uppdaterade - Igen!

Alla Mina favoriter på samma bild :D
0FUkodz.jpg
Jag dör vad söta! :love:
 
I Söndags eftermiddag när jag kom till stallet hörde jag att min hästs mage lät otroligt högt! Hördes på ca 5 m håll och som ett flygplan som drog förbi. Tänkte att måste vara gaskolik så gick med honom 1 ggr i h och inget foder. Han hade mycket gaser och var lite trött. Kl 02 lade han sej ner på sidan 2 gr på 5 min så då ringde jag veterinären. Han fick dropp, smärtlindring, kramplösande och så fick han sond samt en koll i ändtarmen. Allt var bra när vet åkte och jag passade honom 1 ggr i h hela natten. Smärtlindringen skulle sitta i ca 8 h och nästintill på minuten började magen bubbla igen. Jag ringde veterinären för att rådfråga och hon sa att jag skulle ha fortsatt koll och se att han åt, drack osv. Hon sa även att det kan sitta i en stund men brukar gå över av sig själv. Ännu en natt med passning och på eftermiddagen ringde jag veterinären ännu en gång då jag började tycka att det borde ge sig. Han som kom ut tyckte inte det va ngn fara och allt såg bra ut och att jag kunde sova på natten till idag. Det enda jag "försvarade" mig med var att magen låtit mkt mer än när de var där. Nu är vi inne på 3e dygnet och fortfarande samma. Jag var ut 2 ggr under natten och då hade han legat 2 ggr men kan ju varit för trött eller att slappnade av nu när fick vara med kompisen igen. Under dagen idag har han vilat 2 ggr. Jag har tyvärr inte sett hur det gått till när han lagts sig/legat still men det är inga rullningar iallafall.


Frågan är alltså. Har ni varit med om samma? Är det en lindrig kolik eller ngt annat? Ska det inte gå över snart :-( Tycker det här är så jobbigt när jag inte vet hur han känner.
 
I Söndags eftermiddag när jag kom till stallet hörde jag att min hästs mage lät otroligt högt! Hördes på ca 5 m håll och som ett flygplan som drog förbi. Tänkte att måste vara gaskolik så gick med honom 1 ggr i h och inget foder. Han hade mycket gaser och var lite trött. Kl 02 lade han sej ner på sidan 2 gr på 5 min så då ringde jag veterinären. Han fick dropp, smärtlindring, kramplösande och så fick han sond samt en koll i ändtarmen. Allt var bra när vet åkte och jag passade honom 1 ggr i h hela natten. Smärtlindringen skulle sitta i ca 8 h och nästintill på minuten började magen bubbla igen. Jag ringde veterinären för att rådfråga och hon sa att jag skulle ha fortsatt koll och se att han åt, drack osv. Hon sa även att det kan sitta i en stund men brukar gå över av sig själv. Ännu en natt med passning och på eftermiddagen ringde jag veterinären ännu en gång då jag började tycka att det borde ge sig. Han som kom ut tyckte inte det va ngn fara och allt såg bra ut och att jag kunde sova på natten till idag. Det enda jag "försvarade" mig med var att magen låtit mkt mer än när de var där. Nu är vi inne på 3e dygnet och fortfarande samma. Jag var ut 2 ggr under natten och då hade han legat 2 ggr men kan ju varit för trött eller att slappnade av nu när fick vara med kompisen igen. Under dagen idag har han vilat 2 ggr. Jag har tyvärr inte sett hur det gått till när han lagts sig/legat still men det är inga rullningar iallafall.


Frågan är alltså. Har ni varit med om samma? Är det en lindrig kolik eller ngt annat? Ska det inte gå över snart :-( Tycker det här är så jobbigt när jag inte vet hur han känner.

Usch vad jobbigt!
Inte varit med om något som hållt i sig så länge.
Äter han? Bajsar?

Håller tummarna att det ger sig snart!
 
Usch vad jobbigt!
Inte varit med om något som hållt i sig så länge.
Äter han? Bajsar?

Håller tummarna att det ger sig snart!

Ja allt annat är som vanligt. Ringde veterinären idag igen. De sa att det finns inget de kan göra eftersom han inte har några andra symtom. Utan gasen måste komma ut av sig själv. Risken finns att det blir en ny kolik men ju fler dagar det går från första "kolikdagen" desto bättre. Så vi går våra promenader varje dag när jag har tid. Tur jag har en snäll mamma som ställer upp och kunde med honom idag när jag jobbade.
 
Ja allt annat är som vanligt. Ringde veterinären idag igen. De sa att det finns inget de kan göra eftersom han inte har några andra symtom. Utan gasen måste komma ut av sig själv. Risken finns att det blir en ny kolik men ju fler dagar det går från första "kolikdagen" desto bättre. Så vi går våra promenader varje dag när jag har tid. Tur jag har en snäll mamma som ställer upp och kunde med honom idag när jag jobbade.
Håller tummarna att han blir bättre snart!
 
Ja allt annat är som vanligt. Ringde veterinären idag igen. De sa att det finns inget de kan göra eftersom han inte har några andra symtom. Utan gasen måste komma ut av sig själv. Risken finns att det blir en ny kolik men ju fler dagar det går från första "kolikdagen" desto bättre. Så vi går våra promenader varje dag när jag har tid. Tur jag har en snäll mamma som ställer upp och kunde med honom idag när jag jobbade.
Finns ofta inte man kan göra mer än att, säkerställa vätskeintaget, ge grovfoder i flera små portioner och vid behov ge loppfrön för att minska risken för sandkolik.
 
Mina hästar fick lite oplanerat bli avställda ett par veckor på grund av att andra delar av livet kom emellan.
Men planen är nu att ta tag i dem nästa vecka.
Med Funi blir det då att försöka komma igång med lättare ridning på bana när underlag tillåter. Samt lastträna för att kanske komma iväg till ridhus så småningom. Utöver den vanliga ridningen och markhanteringen då :)
 
Finns ofta inte man kan göra mer än att, säkerställa vätskeintaget, ge grovfoder i flera små portioner och vid behov ge loppfrön för att minska risken för sandkolik.

Tack för svar. Då kan jag inte göra så mycket mera då. Det märks inget annat än ljudet, vilket också har minskat i ljudnivå så det är nog som vanligt snart igen :)
 
I helgen var det kurs för Haffi.
Intressant.
Mycket bra instruktör, i största allmänhet, utifrån hur jag såg honom jobba med ekipagen.

I mitt fall mest bara överraskande, jag får försöka tänka om lite.

Jag hade med mig dockan Aldar (han är så söt så man kan dö), och han skötte sig som vanligt.
Det är ju en trevlig liten kille, som är samarbetsvillig men saknar styrka. Lite svårt för traven (eller ja, inte så svårt att hitta traven numera, men lite spänt, lite kort, lite fyrtaktig ibland och tappas till förmån för tölt när han spänner sig lite eller när det går lite för fort).

Fick omdömet "en riktig gaedingur". Aldar jämfördes med Gustur fra Hóli (och det finns viss logik eftersom Gustur är farfar).
Aldar kallades för "godisaffär"... det var bara att välja vilken godsak jag vill ha, för allt finns.

Och så fick jag rida en "låtsas-GK" med bedömning från Haffis sida. Höga siffror... Haffi konstaterade att en sådan uppvisning hade inneburit SM-kval.

Och vi fick rida igenom en del tölt och annat, även där hög "bedömning" och omdömet att hästen med mer styrka har kvalitet för SM i flera ovalbanegrenar.

Där ser man.
Nog för att lille dockan är söt, men SM-kvalitet hade jag faktiskt inte trott. Så jag får försöka tänka om - men ändå förstås inte försöka forcera något.

Morsan blev mallig över dockan...
 
Under helgen har jag varit på ridkurs - igen.
Provade att rida för Svana.
Delvis frustrerande, eftersom jag hade jättesvårt att få min kropp att göra det hon ville att den skulle göra.
Men j-ar vilket resultat det gav!
Karl vill ju gärna springa väldigt fort, ju fortare desto roligare, och hänger sig fast i tyglarna vilket är irriterande. Dessutom spänner han sig i tölten, vilket inte heller är så bra.
Men efter halva första ridpasset lyckades vi faktiskt göra avslappnade, trevliga övergångar från skritt till tölt i en trevlig arbetsform med höjd rygg och till en bärig tölt...
halleluja.
Nu behöver jag "bara" fortsätta att jobba på det sättet så ska det säkert bli trevligt.
 
Sindri kompis har flyttar till gården bredvid oss (de har köpt den) så hästarna var där i helgen med sin kompis så han fick kolla in sin nya hage innan flytten å nya kompisen kom.

Kul sa hästarna å det var fullt ös medvetslös såklart - å självklart flög skor av! :p
Så nu hoppas ja hovis kan komma inom kort å slå på en ny, för han skoddes för 1 vecka sedan :angel:

Ae5isGV.jpg


qYuoRAT.jpg


:love:
SroqJ8C.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 557
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
270
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
966
· Visningar
63 674
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp