Håll oss Uppdaterade - Igen!

Idag har hovslagaren varit här så jag har nu tre nyskodda islandshästar (och tre nyskodda fjordingar).
Hade ju varit kul att rida, om det inte vore för vädret.
Så jag väntar tills imorgon med ridningen.
 
Ljómi utvecklas hela tiden och är så rolig att rida :) Den här vintern har fokus varit lösgörande jobb, styrka och kondis med delmål att förbättra skritten så han inte fuskar och blir passtaktig så fort det är något (och därmed mer taktren i tölten) och att traven ska bli starkare för att förstärka det diagonala. Det har gett resultat och han är mycket starkare och uthålligare så jag verkar ha lagt upp det rätt för honom :) I år blir han 6 år och jag tror han kommer blomma ut det här året. Kommer bli en rolig femgångshäst av honom :love:

Jag och Laukur jobbar på med att behålla lugnet i tölten och få en stadigare form (eller hur man ska säga) för att inte störa takten. Väldigt basic men det är tydligen det som behövs just nu och det har gett resultat! Smyger in lite rörelser och tempoväxlingar ibland med mål att stadigheten och lugnet ska hålla i sig även fast det händer saker :)

Tror inte jag kommer rida så mycket träningar i år utan vi tragglar på själva och tar någon enstaka träning bara. Ska rida kurs och vara med på ridläger för Susanne Widner däremot, det är så roligt :love: Inte speciellt tävlingssugen heller utan avvaktar eventuellt tills hösten med tävlingar.
 
IMG_3718.JPG

Brukar inte skriva i tråden, men bara måste få berätta att den här vintern är absoluta paradiset för mig och min älskade lilla isbjörn! Njuter av livet!!!:love:
 
Hur länge har ni låtit era hästar vila efter inridning?
Och vad anser ni att vila är? Gå ut på bete? Stå kvar uppstallad? Enbart promenader?
 
Hur länge har ni låtit era hästar vila efter inridning?
Och vad anser ni att vila är? Gå ut på bete? Stå kvar uppstallad? Enbart promenader?

När jag rider in så lägger jag ofta in en veckas vila här och där istället för en längre sammanhållen period. Rider inte heller en unghäst dagligen. Om hästen känns fräsch efter en intensiv period, tex 1-2 månader på inridning hade jag kanske låtit den vila 2-3 dagar och sedan ridit själv nån vecka innan den fick vila. Bara för att befästa de nya kunskaperna med mig som ryttare. Vilan hade jag i så fall bestämt till max 3 veckor, efter det börjar de tappa muskler, och jag hade helst haft hästen på lösdrift i stor kuperad hage under vilan.

Sen får alla mina hästar vintervila, dvs matte orkar inte träna så mycket i nov, dec och jan. Det innebär inte heller att de står helt still utan att vi rider mer sällan och bara ut i skogen och har kul. Då brukar de kännas fräscha och motiverade till våren när man själv har lust att börja fila på formen igen.

Att gå på bete och bli fet mår egentligen ingen häst bra av så på sommaren rider vi så mycket vi hinner.
 
Vet inte om jag egentligen har så mycket att uppdatera...

Rider vidare därhemma.
Har varit skapligt konsekvent sedan kursen för Svana, och Karl börjar bli bättre på att inte slänga upp huvudet när vi gör övergångar från skritt till långsam tölt.
Takten är ganska ren, ryggaktiviteten blir bättre.
Dock tar det förstås tid att jobba in ett nytt sätt att jobba, för oss båda.
Det känns ändå väldigt positivt att han i stort sett bär sig själv i långsamma tölten en del sträckor, i en ganska trevlig form.

Aldar är inne i en "tölt-period" just nu, där hans trav är lite sämre igen. Traven är rätt OK när det blir trav, men han vill hellre tölta.

Har anmält mig och Aldar till en träningstävling om några veckor, ska prova att rida T2 och T1 för en domare och då lär jag bli varse hur galet ute jag är. Har inte testat de grenarna förut så det ska bli kul.
Om Aldar är inne i en "tölt-period" då också, lär han ju orka ticka på även utan tygelkontakten. Å andra sidan är det fullt möjligt att han bara vill trava...
 
Tävlingen för några veckor sedan gick ok. Traven som är hans starkaste gångart blev rätt kass, smidde hela varvet vilket han inte brukar göra. Troligen blev bootsen lite för tunga efter en vinter men lite slappare träning. Tölten fick vi dock 5or för så nöjd med det. Resultaten räckte till B-final.:)
 
Jag är just nu i en "riderinte" period.
Den här veckan har det varit ganska kallt. Det hade det väl gått att klä mig mot, men jag har dessutom haft en rejäl förkylning så kombinationen har gjort att jag har valt att hoppa över ridningen hela veckan.

Har en ridkurs inplanerad på söndag (dock inte islandshästarna) så imorgon ska jag nog börja rida igen.
 
Ljómi har gått på en liten vila nu. Blir knappt 3 veckor, ska sättas igång igen under påskhelgen :) Han har byggt en del muskler, fått mycket bättre kondis och börjar få väl separerade gångarter så han är värd en liten vila.

Lägger in en bild från helgen. Maken filmade oss för att ha att jämföra med om några månader. Bilden är från ett filmklipp så dålig kvalitet.

29026085_10211446012932960_657402267067874434_n.jpg
 
Va ute å red igår, vi är nästan hemma när marken försvinner under Sindris ena bakben.

Han ramlar å fastnar med bakbenet i ett ”slukhål”. Så jäkla otäckt. Som tur va satt ja inte på utan gick bredvid men ändå

Men han gick ändå omkull,, ner på knä å skrapade bakbenet, han sjönk ner till hasen. Otäckt!

EWDOReQ.jpg


1Yg43gR.jpg
 
Jag hade inte tänkt tävla något i vår utan väntat till hösten. Men nu har jag sett datumen för min klubbs tävlingar och den i september krockar med en kurs jag redan är anmäld till och inte vill missa. Så jag kanske anmäler Ljómi eller båda till tävlingen i maj ändå. För Ljómi blir det ju bara miljöträning och om jag tar med Laukur blir ett test för om tölträningen gett resultat på tävlingsbanan också och inte bara hemma :)
 
Jag hade inte tänkt tävla något i vår utan väntat till hösten. Men nu har jag sett datumen för min klubbs tävlingar och den i september krockar med en kurs jag redan är anmäld till och inte vill missa. Så jag kanske anmäler Ljómi eller båda till tävlingen i maj ändå. För Ljómi blir det ju bara miljöträning och om jag tar med Laukur blir ett test för om tölträningen gett resultat på tävlingsbanan också och inte bara hemma :)

Tänkte nog ta med Karl och Aldar i mitten av maj, och se hur det går. Förhoppningen är att kunna rida Karl i V2 på omkring 5.5 poäng (i somras fick vi precis överkant fem), tölten får jag se vad jag hittar på för något. Han är bättre i tölt nu än i somras, men har alldeles för dåliga tempoväxlingar för att egentligen "duga" till T3 (öka vill han, sakta ner är det värre med) och den ökade tölten är i för dålig hållning för att vara bra. Fast det kunde vara kul att testa, väl medveten om att vi kan landa på typ 3.
ska dock på den där träningstävlingen (vill nog hellre kalla det programridning för domare) i helgen och får då se vilken eller vilka klasser som kan passa Aldar. En fyrgång och någon töltklass, men lurar på V2 även för Aldar (även om hans ökade tölt inte är tillräckligt ökad; traven och galoppen blir ju lika bra eller dåliga oavsett om vi rider V5 eller V2; dock sänks ju medelvärdet mindre när det är fler moment)
 
Tänkte nog ta med Karl och Aldar i mitten av maj, och se hur det går. Förhoppningen är att kunna rida Karl i V2 på omkring 5.5 poäng (i somras fick vi precis överkant fem), tölten får jag se vad jag hittar på för något. Han är bättre i tölt nu än i somras, men har alldeles för dåliga tempoväxlingar för att egentligen "duga" till T3 (öka vill han, sakta ner är det värre med) och den ökade tölten är i för dålig hållning för att vara bra. Fast det kunde vara kul att testa, väl medveten om att vi kan landa på typ 3.
ska dock på den där träningstävlingen (vill nog hellre kalla det programridning för domare) i helgen och får då se vilken eller vilka klasser som kan passa Aldar. En fyrgång och någon töltklass, men lurar på V2 även för Aldar (även om hans ökade tölt inte är tillräckligt ökad; traven och galoppen blir ju lika bra eller dåliga oavsett om vi rider V5 eller V2; dock sänks ju medelvärdet mindre när det är fler moment)

Tror vårtävlingen blir i slutet av maj, 26e såg jag nånstans.

Ljómi ska bara miljötränas med målet att visa alla gångarter, kvalitén på dom är inte lika noga bara han sköter sig. Laukur har tre bra och säkra gångarter och vi har börjat finna lugnet i tölten här hemma nu men det är ingen garanti att det funkar på tävlingsbanan. Men det behöver testas!
 
Tror vårtävlingen blir i slutet av maj, 26e såg jag nånstans.

Ljómi ska bara miljötränas med målet att visa alla gångarter, kvalitén på dom är inte lika noga bara han sköter sig. Laukur har tre bra och säkra gångarter och vi har börjat finna lugnet i tölten här hemma nu men det är ingen garanti att det funkar på tävlingsbanan. Men det behöver testas!

Jo, det stod först 26, men jag har sett andra datum på icesale så den kan tänkas vara flyttad. På glaumurs hemsida står det nu 180512, även om det fortfarande står att KHH är bokat 26-27.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 560
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
275
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
64 150
Senast: Nepenthe
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp