Håll oss Uppdaterade - Igen!

Aha då har dom lagt in där och inte i Icesale än då :)

Ja.
Det är ju lite rörigt, det där.
Att ha två parallella tävlingskalendrar som är delvis olika, är inte helt optimalt.
För att uttrycka mig diplomatiskt.
särskilt som anmälan måste göras via icesale än så länge.

Jaja.
Bara man vet om det, så.
 
Ja.
Det är ju lite rörigt, det där.
Att ha två parallella tävlingskalendrar som är delvis olika, är inte helt optimalt.
För att uttrycka mig diplomatiskt.
särskilt som anmälan måste göras via icesale än så länge.

Jaja.
Bara man vet om det, så.

Jag har faktiskt aldrig varit inne i IndTa. Första gången nu efter att du sa att info fanns där.

Ja det är verkligen inte optimalt. Hoppas det blir en bra lösning tillslut.
 
Jag har faktiskt aldrig varit inne i IndTa. Första gången nu efter att du sa att info fanns där.

Ja det är verkligen inte optimalt. Hoppas det blir en bra lösning tillslut.

I och med att det finns ett samarbete med SvRF önskar jag nästan att SIF kunde försöka få del av Tävlingsdatabasen som SvRF använder.
Ett faktiskt ganska bra program.
Tävlingskalendern finns ute med rull-list där man väljer disciplin, kan välja arrangerande klubb, välja område/län.
Man registrerar sina hästar i det datasystemet (enklast för hästar som är registrerade i vissa rasförbund; annars krävs att man skickar in papper men det är inte särskilt krångligt det heller).
Man registrerar vaccinationer i datasystemet.
Man förnyar licenser i samma datasystem...

Man kan inte tävlingsanmäla om licens saknas eller om hästens vaccinationsstatus inte är uppdaterat, inte helt dumt för arrangerande förening.
Betalning sker via datasystemet; man får ett konto som man själv fyller på när man tycker att man vill.
Faktiskt praktiskt.

Dessutom får man en påminnelse till vald mailadress i god tid innan vaccinationerna går ut, tre veckor har jag för mig.

Inte så dumt, faktiskt...
 
Var på träningstävling igår.
Det blev inte riktigt som tänkt...
I lördags upptäckte jag att Aldar tappat en sko, så han fick stanna hemma.
I stället fick Snorri följa med, och han fick ändå prova T1/T3. Bytte dock från T2, som han inte skulle ha en chans att fixa, till en V5.

Töltklassen var för svår, men han gjorde så gott han kunde utifrån förutsättningarna. Skaplig långsam tölt, fick 5.5 poäng för den med kommentaren "inte tillräckligt samlad" men OK i takt och tempo. Håller med, men var förvånad över ändå rätt bra poäng.
Tempoväxlingarna fick han väl 4 för, inte tillräckligt tydliga (helt sant; hästen kan bättre än vi gjorde på ovalbanan men det var första gången på ovalbana, och han hade mycket att titta på). Ökade tölten för långsam och dessutom en hel del taktproblem och 3.5. Totalt 4.2 och det är ändå OK på en häst som inte alls var färdig för den svårighetsgraden. Dock trevligt på så sätt att det uppenbarligen finns en del att träna fram. Med - just det - mer träning.

Fyrgången gick rätt OK. Spänd i skritten, ville springa och jag fick justera honom en del. Traven OK, tölten rätt OK men lite rollningar och taktproblem. Galoppen gick för fort, men jag var rätt nöjd för han lyckades - med något sladdande rumpa - galoppera genom hela varvet.
Även här får jag väl konstatera att det var trevligt att få kommentarer.
5 för tölten, inget att klaga på.
5.5 för traven med kommentaren att den var lite för hastig ibland.
5 för skritten med kommentaren att han stundtals skrittar för 7 men överilad ibland...
4 för galoppen.
Sammanlagt 4.88, helt OK tycker jag för ett första försök.
Och med mer träning kommer vi att kunna förbättra egentligen alla gångarter.
Töltbilden är väl inte den allra mest smickrande, men heller inte katastrofal.
Och jag behöver lära mig att inte titta på hästens manke/hals.
29314912_2073279846328508_4674526337770192896_o.jpg

29340450_2073279776328515_855509622247653376_o.jpg
 
Maken filmade mig och Laukur lite i lördags. Det har känts riktigt bra med tölten efter det vi tränat på i vinter. Han har fått mycket bättre självförtroende och vågar springa på mer och det syntes på filmen också :love: Vi är inte perfekta men detta är ett stort steg åt rätt håll. Bara att fortsätta vara försiktigt och lyssna noga på honom.

Här är en bild som är tagen från filmen.
Laukur 180317.jpg
 
Maken filmade mig och Laukur lite i lördags. Det har känts riktigt bra med tölten efter det vi tränat på i vinter. Han har fått mycket bättre självförtroende och vågar springa på mer och det syntes på filmen också :love: Vi är inte perfekta men detta är ett stort steg åt rätt håll. Bara att fortsätta vara försiktigt och lyssna noga på honom.

Här är en bild som är tagen från filmen.
Visa bifogad fil 12490

Fina ni är!
 
:meh: Hade tänkt åka på P&R i helgen och testa rida en L:C mest för det vore kul att få ett omdöme. Tyvärr han det bli fullt innan jag hann anmäla.
Pållen har i vinter stärkt traven och matte balansen så nu kan vi rida mindre volter, serpentiner, lättare skolor och samla lite utan att det blir tölt eller 4taktigt.
Galoppen behöver mer träning men en bra dag kan hö galopp hållas fint på stora volten och vä skapligt, blir dock lite spring och 4taktig bitvis.
Tölten ute är bättre, mer lösgjord och lite mer tempo men på banan riskerar det travtakt när bjudning tryter.
 
Kollade elit tölt a finalen på Facebook och shit vad fina hästar :love: Hnokki är ju fantastisk! Viking och Toppur är favoriter också!
Jag vill ha en Hnokki-unge :love: Vikingen är också :love: Toppur är fin, men jag är inte så impad av honom, träffade honom live i somras och han såg lite trist ut - förvisso i slutet av betäckningssäsongen, men det är något med honom som inte klingar helt rätt för mig.
 
Jag vill ha en Hnokki-unge :love: Vikingen är också :love: Toppur är fin, men jag är inte så impad av honom, träffade honom live i somras och han såg lite trist ut - förvisso i slutet av betäckningssäsongen, men det är något med honom som inte klingar helt rätt för mig.
Hnokki är sjukt fin! Något jag dock lagt märke till är att det verkar vara rätt vanligt med ”veka kotor” hos föl efter honom. Ingen aning om vad det beror på eller om det är något som kanske växer bort (jag har bara sett bilder på det, finns en hel del på hans Facebooksida t.ex). Men oavsett skulle jag vara väldigt noga med stoets benkvalitet/kotor för att minska risken. :)

Gällande Toppur känner jag mest att det har blivit så satans mycket Alfur nu... :o Han verkar ju onekligen vara en bra nedärvare, men jag känner att det är rätt viktigt att hålla bredd på aveln också vilket gör att jag blir lite anti när hingstar blir ”överanvända”. Jag övervägde själv att använda Álfur första året han var i Sverige, men med facit i hand är jag väldigt glad att jag tog Ardur istället.
 
Hnokki är sjukt fin! Något jag dock lagt märke till är att det verkar vara rätt vanligt med ”veka kotor” hos föl efter honom. Ingen aning om vad det beror på eller om det är något som kanske växer bort (jag har bara sett bilder på det, finns en hel del på hans Facebooksida t.ex). Men oavsett skulle jag vara väldigt noga med stoets benkvalitet/kotor för att minska risken. :)

Gällande Toppur känner jag mest att det har blivit så satans mycket Alfur nu... :o Han verkar ju onekligen vara en bra nedärvare, men jag känner att det är rätt viktigt att hålla bredd på aveln också vilket gör att jag blir lite anti när hingstar blir ”överanvända”. Jag övervägde själv att använda Álfur första året han var i Sverige, men med facit i hand är jag väldigt glad att jag tog Ardur istället.
Jag har en Alfur-unge, en åring, jag håller med dig. Det är väldigt mycket Alfur. Men hon ser superfin ut och är jättetrevlig så är nöjd även om hennes blod inte är unikt på något sätt.

Veka kotor är en skräck, det kan ju innebära så mycket tråkigheter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 572
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
281
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
980
· Visningar
64 735
Senast: Ainon
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 582
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp