Hålla 1-års hingst

Alina

Trådstartare
Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är frånskild från mamma sedan en månad och går i hagen bredvid med en äldre valack. Det fungerar bra men är kanske inte så stimulerande för honom trots mycket stora ytor.
Det är min första egna uppfödning och jag har inga tidigare erfarenheter av unghingstar som gör mig säker på vad som är bäst i denna situation. Jag vill gärna höra vad ni som behåller era hästar som hingstar gör och varför? Hur gör ni som har uppfödning? Hur gör ni som, likt mig, endast har en unghäst?

Några funderingar:
Är det bäst att låta honom gå kvar med valack på lösdrift?
Ska han gå på lösdrift med andra hingstar? Hur stora grupper är lämpligt. Är det bra med andra gruppkonstellationer (valack +hingstar)?
Om lösdrift, hur tänker ni kring möjligheterna att hantera sin häst regelbundet under året?
Finns det andra alternativ som jag inte tänkt på?

Han är uppväxt på lösdrift.

Mycket tacksam för tankar :-)
Mvh!!
 
Har han inte haft något sällskap förutom sin mamma innan? Jag vet folk som håller hingstar i flock (främst inom travet). Tycker absolut han ska ut på hingstbete, de behöver leka av sig med andra hingstar! Sen när de är äldre får man väl se hur det går... har ingen egen erfarenhet av det.
 
Jag har två tvåårshingstar som bägge två går i en flock med två andra tvåårshingstar och det har de gjort sen de vandes av. Jag skulle inte vilja hålla hingst på något annat sätt än med lekkamrater i lämplig ålder.

Så mitt förslag är att du lämnar honom på hingstbete
 
Släpp honom på lösdrift med andra hingstar eller valacker. Han behöver få leka med jämnåriga. Man behöver inte hantera en så ung häst särskilt mycket, den behöver växa och utvecklas mentalt och det gör den bäst tillsammans med andra hästar.
 
Min numera tvååriga hingst har jag sett till fått ha sällskap i någorlunda samma ålder hela sitt liv (lika gamla eller ett år äldre/yngre). Iom att jag endast har ston förutom honom så har det inneburit att jag först tog in andra unghingstar som inackorderingar på min lösdrift, sedan fick han flytta hemifrån på lösdrift på annat håll. Har honom även på hingstbete på somrarna.

Han är supersocial och lätthanterlig, jag brukar titta till honom på lösdriften ett par ggr/vecka och känner inte alls behov att hantera honom mera än så. Om du inte är van att hantera unghingstar så kan det även vara en fördel att du skickar iväg honom till mera erfarna personer som kan ha hand om den dagliga hanteringen.
 
Kan ju nämna att när jag själv haft unghingstar har jag en gång haft honom med tre jämnåriga hingstar samt en vuxen hingst som höll ordning på dem. Hingsten var en avelsverksam ponnyhingst som var mindre än min halvblodskille.

Den andre gick ihop med två jämnåriga halvblodshingstar på enorma ytor som de sprang runt på och byggde upp sina kroppar och fostrade varandra i stundtals rätt hårdhänt lek.

Jag hade aldrig några problem med att fånga dem, leda, borsta, kratsa etc med dem. De mådde bra och fick utlopp för sin energi.
 
Tack så väldigt mycket för era svar! Ni är alla inne på det jag själv känt borde vara mest lämpligt min häst. Skulle dock vara intressant att höra om det finns någon som gjort annorlunda och vad för erfarenheter man då fått?
 
Kan ju nämna att när jag själv haft unghingstar har jag en gång haft honom med tre jämnåriga hingstar samt en vuxen hingst som höll ordning på dem. Hingsten var en avelsverksam ponnyhingst som var mindre än min halvblodskille.

Den andre gick ihop med två jämnåriga halvblodshingstar på enorma ytor som de sprang runt på och byggde upp sina kroppar och fostrade varandra i stundtals rätt hårdhänt lek.

Jag hade aldrig några problem med att fånga dem, leda, borsta, kratsa etc med dem. De mådde bra och fick utlopp för sin energi.

Jag tror nog att den där vuxna i sammanhanget är ganska viktigt. Likasinnade i samma ålder i al ära men vuxna individer (valacker/hingstar) är jag övertygad om har mycket stor betydelse.
 
Jag hade skickat på bete på en gård en kompis håller i unghästträningen på. De har unghingstbete med någon äldre individ oftast. Det upplägget hade jag velat ha för unghäst.
Vid senast 3 års ålder får de inte vara kvar där utan kastration.
 
Jag tror nog att den där vuxna i sammanhanget är ganska viktigt. Likasinnade i samma ålder i al ära men vuxna individer (valacker/hingstar) är jag övertygad om har mycket stor betydelse.

Det är verkligen inget avgörande ang deras sociala kompetens att en äldre hingst/valack går med dem på bete som ett/tvååringar .
Däremot är det viktigt att de får gå i flock när de ska vila och växa på sig både kroppsligt och mentalt .
 
Det är verkligen inget avgörande ang deras sociala kompetens att en äldre hingst/valack går med dem på bete som ett/tvååringar .
Däremot är det viktigt att de får gå i flock när de ska vila och växa på sig både kroppsligt och mentalt .

Kanske inte avgörande för alla men för mig hade det varit mycket viktigt och hade föredragit det före att inte ha en sådan. Avgörande beror på andra faktorer också men jag hade valt det före annat om förutsättningarna annars var hypotetiskt lika.
 
Jag tror nog att den där vuxna i sammanhanget är ganska viktigt. Likasinnade i samma ålder i al ära men vuxna individer (valacker/hingstar) är jag övertygad om har mycket stor betydelse.

Det beror på hur den vuxna hästen är. Han som sedan bara fick gå med jämnåriga gick innan i en flock med en vuxen som inte lät honom äta och som inte var snäll. Jag flyttade honom för att han mer eller mindre slutat växa och inte mådde bra. Med de jämnåriga frodades han.

Ponnyhingsten var idealisk uppfostrare, detta var innan betäckningssäsongen.
 
,
Det beror på hur den vuxna hästen är. Han som sedan bara fick gå med jämnåriga gick innan i en flock med en vuxen som inte lät honom äta och som inte var snäll. Jag flyttade honom för att han mer eller mindre slutat växa och inte mådde bra. Med de jämnåriga frodades han.

Ponnyhingsten var idealisk uppfostrare, detta var innan betäckningssäsongen.

Självklart har det betydelse! Hellre utan än, en dålig.
 
Har nu eventuellt fått ett erbjudande om plats i en flock där det går två stycken tvååringar. Min känsla säger mig att det är bättre att det finns åtminstone en ettåring också, som min. Vad tänker ni kring det?
 
Jag är glad att vi har en ponnyvalack hos våra åringar. En som håller koll, är lugn och som kan säga ifrån om det behövs.
 
Vi har hingstflock här hemma (islandshästar), i vinter var dem 16st ålder mellan 1-5år. Bra sätt att växa upp.
Märker tydligt på de som bara gått med sin mamma innan = har svårt att komma in i flocken och de som är uppväxta med andra = mycket sällan problem att släppa in.

Rider även in ganska mycket hästar, min erfarenhet:. De som kommer från en flock och inte hanterade mer än vid ex verkning är såklart inte lika "tama" till en början, behöver ca 2 veckor innan man kan sitta på dem första gången.
De som gått hemma i liten flock med relativt mycket kontakt med människor är ofta trygga, går att sitta upp "snabbt" men har mer egen vilja, mer bestämda och vana att ta egna beslut. Mer "hårdhudade" och bestämda.
 
För mig beror det på två saker - hur hingsten är och hur de potentiella sällskapen är.

Min W gick som hingst tills han var tre år. Hemma. Han hade en äldre men mycket lekglad äldre valack och en trygg tålig äldre valack som sällskap. Jag hade bokat in honom på hingstbete men avbokade. W var så timid och försiktig och tja feg. Så han behövde bygga förtroende osv. Vilket hans två "extrapappor" gjorde suveränt bra.

S gick med W och mellan 6 mån ålder och till åring var det perfekt. Som de lekte och hade enormt utbyte av varandra. Problemet med S var att han inte var feg, alls. Han var kung över världen sen han föddes och hade lite för snäll mamma och tanter runt sig som föl. S kastrerades som 8 månaders då det visade sig att han var EXTREMT hingstig på bortaplan trots sin ålder. Det gick över som valack, dock ansåg han fortfarande att han var kung. Var inte elak men fattade inte när det var nog. Han skulle behövt gå på hingstbete (även som valack) med en äldre valack som ordningspolis. Risken är dock stor att jag ändå varit den som fått hem den som varit "king of the hill" på unghästkollot, men. Nu skadade han sig och fick tas bort så det blev inget bete.

Men lika otänkbart som det varit att slänga ut W på hingstbete - lika otänkbart hade det varit att ha S som hingst hemma tills han var tre med två valacker som sällskap.
 
Har nu eventuellt fått ett erbjudande om plats i en flock där det går två stycken tvååringar. Min känsla säger mig att det är bättre att det finns åtminstone en ettåring också, som min. Vad tänker ni kring det?

Håller med, men beror även på individarna. Jag hade tvärt om på mitt "hingstkollo" hemma - två/tre åringar och en tvååring. Det funkade super, iom att de små fick byta på att leka med den äldre eller vila. Märktes att åringar inte har lika mycket "ork" som en tvååring.

Just nu på hingstbetet har vi dock en åring, en tvååring och en fyraåring. Denna åring (kallblod) är rätt tuff och energisk, och är ofta den som bjuder in till lek med dom äldre. Så det kan fungera det med, med rätt individer.
 
Jag försöker hålla mina unga hingstar med jämnåriga d v s ettåringar med ettåringar, tvååringar med tvååringar o s v plus minst en äldre häst (hingst/valack) som ger trygghet till de unga hästarna.
Att jag inte har ett- och tvååringar ihop beror på att dom inte har samma behov av lek och vila. Det kan ofta bli lite väl mycket lek för ettåringarna om dom går ihop med äldre unghästar, dom har i perioder stora behov av vila istället.
Den äldre hästen är där av två anledningar. Ett att ge de unga hingstarna trygghet. Två att lära dom uppföra sig.
 
Har nu eventuellt fått ett erbjudande om plats i en flock där det går två stycken tvååringar. Min känsla säger mig att det är bättre att det finns åtminstone en ettåring också, som min. Vad tänker ni kring det?

Jag tänker att du inte har något att oroa dig /fråga om öht eftersom 1-2 år i sammanhanget är en fungerande sammansättning generellt ang att skicka på bete.
Fö då rent petigt är inte 3 hästar en flock :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 721
Senast: Joro253
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 089
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp