Hållbarhet sperma?

MelinaF

Trådstartare
Hej!

Jag undrar ungefär hur länge sperma från häst håller god kvalité under korrekta förvaringsförhållanden? Har provat att googla men hittar tyvärr inte mycket information. :confused:
 
Menar du fryst eller färsk?
Fryst kan hålla hur länge som helst
Färsk max typ 24 timmar eller lite mer men motiliteten blir sämre ju längre tid det går
 
Menar du fryst eller färsk?
Fryst kan hålla hur länge som helst
Färsk max typ 24 timmar eller lite mer men motiliteten blir sämre ju längre tid det går

Jag tänker fryst sperma, missade att skriva det i mitt ursprungliga inlägg.
Vet du om/vad det kostar att förvara det tex på SLU, eller hur fungerar det?
Vet du om den frysta spermans kvalité försämras med tiden?
 
Jag tänker fryst sperma, missade att skriva det i mitt ursprungliga inlägg.
Vet du om/vad det kostar att förvara det tex på SLU, eller hur fungerar det?
Vet du om den frysta spermans kvalité försämras med tiden?
Kolla hos en vet som hanterar fryst.
Lite försämring blir det men det används sperma idag som är typ 15-20 år
 
Kolla hos en vet som hanterar fryst.
Lite försämring blir det men det används sperma idag som är typ 15-20 år

Ska kolla upp detta. Tänker angående att den försämras - menar man då att det finns mindre chans att stoet som insemineras blir dräktig, eller vad är det man menar med försämring?
 
såvitt jag förstått, så finns det ingen bortre gräns för hållbarhetens längd. Det är väl i så fall möjligen förvaringskärlen som inte håller obegränsat. (jag vet inte vad det är för material)
 
såvitt jag förstått, så finns det ingen bortre gräns för hållbarhetens längd. Det är väl i så fall möjligen förvaringskärlen som inte håller obegränsat. (jag vet inte vad det är för material)

Nu spånar jag bara, men är de i glas borde de ju inte ta skada i första taget :)
(Tänker om det typ är provrör i glas)
 
Någon som vet om det är fler tidiga dödsfall registrerade hos avkommor gjorda på fryst?Med tidiga dödsfall menar jag inom ett år efter födsel?Satt o kollade upp häromdagen ett sto på blup.4av hennes 10 avkommor dog inom ett år och var efter på den tiden vad jag vet efter fryshingstar
 
Hej!

Jag undrar ungefär hur länge sperma från häst håller god kvalité under korrekta förvaringsförhållanden? Har provat att googla men hittar tyvärr inte mycket information. :confused:
Vi fick lära oss på "seminkursen" att den frysta sperman håller i ca 3000 år, sedan har jordens egen strålning tagit kål på den. Under förutsättning att den hålls fryst på rätt sätt då vill säga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 071
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 265
Senast: Lyan
·
Mat Hur länge håller en burk öppnad Keso i kylskåpet? Är inte en van Keso-ätare själv, så har ingen aning och det står inget om hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
4 361
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp