Halm-pellets

Armani__

Trådstartare
Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderator får flytta den om den ligger helt tokigt =)

Har fått en ny häst i stallet och denne står på halm-pellets. Min häst är ganska känslig i sina luftrör och vid en promenad härom dagen hostade han 3-4 gånger, hörde honom också 2 gånger i hagen ett par dagar senare.
Hörde även den nya hästen hosta till i sin box ett par gånger härom kvällen.

Jag vet ju inte vad hostan beror på, min Armani bör inte äta vanligt hö, för det får han hosta av, utan mår bäst på hösillage etc.
Men jag hade en tanke kring halmpelletsen och det beror på att jag inte har någon direkt erfarenhet kring detta. Hur är det med halmpellets, dammar det mer än spån?
Kan detta ha orsakat hosta på hästarna? Min lilla har jag inte märkt något alls på, men som sagt de två andra..

Ingen av dessa två hästarna är sjuka i övrigt, allmäntillståndet är i övrigt precis som vanligt, de är pigga, glada och äter bra.

Vad tror ni? Jag har som sagt ingen erfarenhet kring halmpellets, men skulle gärna vilja höra era erfarenheter kring det =)
 
Sv: Halm-pellets

Halmpellets har en förmåga att damma rätt rejält, men det går ganska bra att vattna bädden emellanåt. Ha en stor vattenkanna med stril på och dugga lite lätt över ströet. Det brukar hjälpa, så fort det får lite fukt att binda så virvlar det inte runt i luften.
Sen hänger det lite på den som mockar också. När jag mockar en spånbox vill jag vända på allt så det inte packas hårt längs väggarna, men gör man det med halmpellets blir det väldigt dammigt när man mockar. När jag mockar halmpellets plockar jag bort allt skit och urin, som båda två är väldigt lätta att se och sortera ut. Sen "krattar" jag tillrätta bädden, gräver aldrig ner i botten liksom.
Vi hade två inackorderingar som stod på pellets, och de varken vattnade eller mockade "försiktigt", vilket gjorde att min dammkänsliga häst blev tokdålig, han brukar ändå vara relativt tålig. Så vi fick be dom byta strö. Men halmpellets funkar bra om man sköter det, det är min erfarenhet.
 
Sv: Halm-pellets

Normalt sett ska inte halmpellets damma, möjligen precis den första och ev andra dagen begränsat men därefter bör det inte vara några problem. Dammar halmpelletsen, då har man nog köpt på sig något skit faktiskt och det finns tyvärr dessvärre sådant också. Det finn många mycket stora och kända stall som använder just halmpellets av den orsaken att slippa just hosthästar.
 
Sv: Halm-pellets

Min häst har kronisk bronkit och blir jättedålig av spån, halm funkar om det är bra kvalité (+vattna lite).

Jag började med halmpellets vid installningen i höstas och har haft det enda tills nu. Jag upplevde att det dammade ganska så mycket, så jag brukade vattna det lite. Det gäller att inte vända runt det för ofta, det är då det dammar upp. Men trots att alla i stallet reagerade på att det dammade väldigt mycket så hostade hon inte alls mycket pga det.
Pga hur hon är i boxen var jag tvungen att mocka ur allt kiss varje dag, men försökte att inte röra det som var rent. De andra i stallet har halmpelletsbädd, men det dammar en del för dem också.

Jag hade väldigt höga förväntingar när jag köpte in mina första säckar, men vart lite besviken. Har testat två olika sorter, en billig och en betydligt dyrare men båda dammade (enligt mig) på tok för mycket.

Jag har de sista veckorna blandat med torv. Men nu är sista halmpelletssäcken använd, så hädanefter blir det bara torv.

Du kan ju alltid tipsa dina stallkompisar om att inte röra runt så mycket när dom mockar (om de gör det) och att vattna på det lite :idea:
Det är ju för din hästs bästa liksom :)
 
Sv: Halm-pellets

Kl

Tack för era svar!

Hm.. får väl ta upp det med dem och höra om de kan vattna bädden lite efter mockning. Vill egentligen inte det, då jag var ganska emot inflyttningen av hästen på flera punkter då för några veckor sedan. Risken är väl att de tror att jag gnäller "bara för att", men men, den risken får ju tas. Det gäller ju faktiskt hälsan på, inte bara min häst, utan denne också.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 141
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp