Halm som grovfoder

Pisan79

Trådstartare
Hej!
Har hört att vissa ger endast halm som grovfoder istället för hö... Är det något man behöver tänka på om man gör detta? Och är det okey att endast ge halm? Hur tänker ni kring det?
 
Du måste tänka på att halm inte innehållet direkt mycket protein. Så ska du ge halm istället för hö/hösilage bör du dels analysera halmen, dels komplettera med lucernhack.

En icke lättfödd häst kommer få svårt att stå sig på en halmbaserad foderstat.

Dessutom så halm har ofta tveksam hygienisk kvalitet, så en hygienanalys med
 
Proteinet är ju ett problem. Har du en lättfödd häst så kommer du få väldigt svårt att få ihop tillräckligt med protein. De passar oftast bäst på en kvot runt 7 istället för 6. Har inte hört någon som ger bara halm som grovfoder, men ofta kan man ta bort några kg hö och ersätta med halm om det är e häst som inte behöver så mycket protein eller om det är väldigt mycket protein i höet.
 
Man kan ge halm om man har en lättfödd häst som blir för tjock, för att hästen då ska få tillräckligt att tugga på (hästar behöver ju tugga mkt för att må bra både fysiskt och psykiskt). Även om man har ett grovfoder med höga näringsvärde kan man "fylla upp" med halm. Men att helt byta ut grovfodret mot halm är inte så lämpligt då det är väldigt lite näring i halm.
 
Det man bör tänka på om man fodrar med mycket halm är att halm är svårsmält för hästarna och kan ge problem.

Förr lutade man halm viket gör det mer lättsmält för djur men tror inte någon lutar halm idag, vet att det bedrevs forskning om lutad halm och ekonomisk vinning för bönder men resultatet vet jag inte.

Mina får halm utöver höt och skulle det bli hö brist så skulle jag kunna ge en blandning av halm och lussern.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
671
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 698
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp