Halt och tjock i haserna

Jullangz

Trådstartare
Hej!
Nu vill jag ha era tankar omkring detta,
Tog över ett tvåårigt varmblodssto 01/7, första körningen fin men nickade lite på HF (är då alltså VF hästen avlastar)
Skodde sedan hästen runt om pga långa fötter och inte skodd på ca 3 månader, efter det blev hältan mycket sämre och hästen är nu svälld i båda haserna bak, alltså gallig/svampig, vill påpeka att hästen blödde nästan direkt hovslagaren bara raspade lite under hovsulan, så han kunde nästan inte göra nå vilket också är konstig att en häst börjar blöda så lätt på 3 av 4 fötter!
Vad kan detta vara?
Inget foderbyte, hästen går ute på bete dygnet runt... är det lösa benbitar som spökar? men varför bli svälld i båda haserna samtidigt och direkt efter en skoning?
Har bokat tid för friröntgen!
 
Kan bara hålla med.
Boka besök hos veterinär och inte för röntgen utan för hält utredning.
En häst med hälta avbelastar ju självklart det benet som de har ont i och på så sätt blir de andra benen hårdare belastade. Har den ont fram lägger den mer tyngd bak och de benen kan bli svullna.
Hovarna ska självklart en veterinär/ "klinik" hovslagare ta en titt på, men första tanke var att det kanske bara var tårna som var långa medan ytan den går på egentligen var väldigt sliten.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 695
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp