Halt på höger framben. Vad kan det vara?

proppen

Trådstartare
Hej!

Jag har ett fullblodssto på 10 år, som jag har haft i två år och pga olika personliga saker, så har hon ibland fått stå perioder och sen satts igång. Nu är hon fullt igång och hon har mått bra av att få arbeta fullt ut och hon har blivit mycket lugnare. Men vi har hos veterinären i tisdags på en besiktning. Och efter böjprovet och sen när hon skulle trava på rakt spår och sen trava på volten i höger varv, så visade hon stelhet och hon haltade ganska tydligt. Veterinären sa att det inte är en kraftig hälta men den finns där, och hon kan inte säga på rak arm vad det är. Så vi sa att hon skulle få vila en vecka, sättas igång under vecka. Och sen skulle vi komma tillbaka och kolla hur de ser ut och eventuellt påbörja en hältutredning.
Det som bör vetas är att hon har inte visat nått tecken på hälta hemma, och då har hon blivit riden under olika underlag, skogen, paddocken, ridhus osv. Hon visade det tecknet vid ett tillfälle när hon hade tappat skon vid longering men inte annars under ryttare även när man rider serpentiner, volter osv.
Jag vill få för mig att jag sett det innan, när hon liksom är väldigt het vid longering men att det sedan försvunnit, så jag har inte lagt något på det iochmed att hon kanske bara kom ur balans, trampa konstigt osv.
Men som sagt annars har hon visat det, kanske sammanltagt två gånger plus veterinär besöket. Hon är liksom nöjd med livet nu när hon får arbeta, så hon har ju inte ''ont'' av det.

Då har jag lite frågor till er alla, som kanske haft liknande upplevelser.
1. Vad tror ni det kan vara?
Jag har funderat på om det är kotledsinflammation men bör inte det visa sig mer än bara hälta?
Hon har ingen värme eller svullnad i benet.
2. Hur går en hältutredning till? Är det dyrt? Tar det lång tid?
 
Det går inte att svara på vad det kan vara det kan vara allt. en vrickning, en blödning i en sena, ledinflammation, skadat ligament (som det finns väldigt många av). och allt däremellan.
På vilket sätt menar du att en kotledsinflammation skulle visa sig på annat sätt än hälta primärt? de blir sällan vare sig svullna eller varma av ledinflammationer.
En hältutredning är just det namnet säger - en systematisk utredning av vad som verkar vara orsaken. veterinären jobbar sig systematiskt igenom i första hand kroppsdelen där hältan lokaliserats till, bedövar bort olika primära delar av benet/hoven på hästen för att se om hältan släcks eller blir bättre, eller om den kvarstår, tills man tror sig ha lokaliserat var den är. Röntgen brukar också ingå om man inte hittar orsaken så lätt.
Hur lång tid det tar beror på vad man hittar eller inte hittar. Man kan inte fortsätta hur länge som helst vid ett och samma tillfälle, pga att man inte kan bedöva bort hur mkt som helst när man redan bedövat vissa delar av benet osv. Så hittar man inget första besöket får man komma tillbaka och fortsätta vid nästa tillfälle osv.
priset varierar utifrån klinik och vad du har för försäkring på hästen.
 
Det går inte att svara på vad det kan vara det kan vara allt. en vrickning, en blödning i en sena, ledinflammation, skadat ligament (som det finns väldigt många av). och allt däremellan.
På vilket sätt menar du att en kotledsinflammation skulle visa sig på annat sätt än hälta primärt? de blir sällan vare sig svullna eller varma av ledinflammationer.
En hältutredning är just det namnet säger - en systematisk utredning av vad som verkar vara orsaken. veterinären jobbar sig systematiskt igenom i första hand kroppsdelen där hältan lokaliserats till, bedövar bort olika primära delar av benet/hoven på hästen för att se om hältan släcks eller blir bättre, eller om den kvarstår, tills man tror sig ha lokaliserat var den är. Röntgen brukar också ingå om man inte hittar orsaken så lätt.
Hur lång tid det tar beror på vad man hittar eller inte hittar. Man kan inte fortsätta hur länge som helst vid ett och samma tillfälle, pga att man inte kan bedöva bort hur mkt som helst när man redan bedövat vissa delar av benet osv. Så hittar man inget första besöket får man komma tillbaka och fortsätta vid nästa tillfälle osv.
priset varierar utifrån klinik och vad du har för försäkring på hästen.


Tack för svaret! Jag har hållt på med hästar i princip hela livet, men när det kommer till att ha sin egna häst, så blir jag så nojjig och orolig.
Om det skulle vara kotledsinflammation menar jag att skulle det inte visa sig hela tiden och bara bli värre, istället för att knappt synas och varken märkas av, om den inte blir behandlad menar jag?
Jag hoppas ju på att hältan tills nästa veterinär besök har gått över men i magen känns det som om att det är något allvarligare fel.
 
Det kan vara allt mellan himmel och jord. Min häst t ex blir knagglig i traven när han är stel, läs bockat järnet i hagen dagen innan (det försvinner dock efter någon minut med lösgörande arbete) och om han då dessutom spänner sig och inte arbetar korrekt så blir det tydligare.

Det kan kanske vara så att hon har någon känning annars också men att den inte blir tydlig förrän hon spänner sig och inte arbetar rätt, i det läget kanske hon anstränger det onda lite mer än annars.
 
Tack för svaret!
Kan ju vara så, då hon har i princip hela sitt liv inte fått någon rejäl utbildning, bara till och från. Så hon tar lite tid på sig att släppa tilll, vill tjafsa lite först. Hon har alltid haft svårare för just höger varv men först vid veterinär besöket det visades hälta. Som sagt innan har det bara varit vid korta stunder, vid två tillfällen. Hoppas bara allt är bra.
 
Tack för svaret! Jag har hållt på med hästar i princip hela livet, men när det kommer till att ha sin egna häst, så blir jag så nojjig och orolig.
Om det skulle vara kotledsinflammation menar jag att skulle det inte visa sig hela tiden och bara bli värre, istället för att knappt synas och varken märkas av, om den inte blir behandlad menar jag?
Jag hoppas ju på att hältan tills nästa veterinär besök har gått över men i magen känns det som om att det är något allvarligare fel.

jag tycker nog din rapport lite utifrån det du skrev rapporterar en hälta som ev. funnits och finns där även om du inte sett eller känt eller insett det varje dag osv.
 
Det behöver väl inte bli värre. Min hade kotledsinflammation (sekundärt) fram och jag såg inte ens att hon var halt. Det enda jag märkte var att hon var svår att svänga höger och hon snubblade ibland (inte alltid). Nu var den väl ganska lätt och eftersom det var sekundärt så var det viktigt att leta upp den "riktiga" skadan, som efter veterinärbyten, hittades och behandlades.
 
Håller med mackan, och tänker att hältan kanske blivit bättre i de perioder hästen inte varit i full gång? Till viss del kan man antagligen vila bort en ledhälta, såpass att man inte märker något om man inte är veterinär, men att den sedan kommer tillbaks när hästen börjar anstränga sig mer.
 
Hej igen!
I tisdags var vi på kliniken igen och efter uteslutnings metoden, böj prov och bedövning på olika ställen, och röntgen bilder så fick vi veta att det var kotledsinflammation. Så hon blev behandlad med kortison och hemma med metacam. Men det var en väldigt mild sådan, så förhoppningsvis så går det snart över. Någon med erfarenhet?
Så himla skönt att få se röntgen bilderna med ett helt och bra skelett :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 295
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp