halt på samma ben men olika ställen?

alexandermu08

Trådstartare
Hade en hälta i höstas på min häst som efter ul.bedömdes vara diffus svullnad. Hästen vilade, skrittades igång. Svullnaden kom igen och var under hela tiden belägen under vänster knä och senare över senan. Han blev helt ren igen och sattes igång. Nu, efter 5 veckor med normal träning, är han halt igen, men denna gången sitter svullnaden på baksidan av kotan. Samma ben igen. Efter en dag är svullnaden borta, lite värme kvar och ingen synlig hälta. Mycket märkligt. Hör skadorna ihop tror ni? Någon som varit med om liknande? Han har aldrig varit halt tidigare och nu detta strul.... Vad göra? Röntgen och fullständig hältutredning efter helgen
N?
 
Hade en hälta i höstas på min häst som efter ul.bedömdes vara diffus svullnad. Hästen vilade, skrittades igång. Svullnaden kom igen och var under hela tiden belägen under vänster knä och senare över senan. Han blev helt ren igen och sattes igång. Nu, efter 5 veckor med normal träning, är han halt igen, men denna gången sitter svullnaden på baksidan av kotan. Samma ben igen. Efter en dag är svullnaden borta, lite värme kvar och ingen synlig hälta. Mycket märkligt. Hör skadorna ihop tror ni? Någon som varit med om liknande? Han har aldrig varit halt tidigare och nu detta strul.... Vad göra? Röntgen och fullständig hältutredning efter helgen
N?
Låter som att det kan vara en senskada, vissa senskador är otroligt svåra att se på UL för att dom är såpass små. Kan vara lätt att missa en sådan pytteskada.

Jag hade åkt in igen och gjort ett nytt UL för säkerhetsskull.
 
Låter som att det kan vara en senskada, vissa senskador är otroligt svåra att se på UL för att dom är såpass små. Kan vara lätt att missa en sådan pytteskada.

Jag hade åkt in igen och gjort ett nytt UL för säkerhetsskull.

Ja det känns ju som om det är rimligt.... men hur funkar det med försäkring och sådär? Tar de även hältor som inte syns? Inte för att det spelar någon roll, men han ha
r aldrig varit skadad så jag vet inte hur det funkar....
 
Ja det känns ju som om det är rimligt.... men hur funkar det med försäkring och sådär? Tar de även hältor som inte syns? Inte för att det spelar någon roll, men han ha
r aldrig varit skadad så jag vet inte hur det funkar....
Hälta är ju det som syns sen kan orsaken vara både det ena och det andra.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
767
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp