Halt på tre ben

bregdvgthlplgj
https://www.pixeltopic.com/image/bregdvgthlplgj/
 
@Masse vad säger du om hull och muskler? :)
Hullet ser bra ut. Det är svårare att säga något om musklerna på bakdelen. Lite svårt att se hur hon ser när bilderna är snett framifrån.
Titta på henne bakifrån och se hur formen på "rumpan" ser ut. Om hon är rund eller spetsig och hon är jämn/likformig på bägge sidor.
 
Uppdatering om läget

Var på åb på kliniken igår och hon är inte halt längre, men stel i bakkärran och börjer inte bakbenen riktigt, travar liksom med lite raka bakben.

Veterinären tycker att hon ska opereras eftersom hon hakar så pass mycket. Dock finns ingen operations tid fören om en månad ca, så hennes rekommendation är att öka på arbetet och börja trava och galoppera lite försiktigt. Det var bättre inför operationen om hon fått lite mer muskler.
Och så pratade vi om att höja trakterna bak.
Någon som har erfarenhet av det?

Imorgon ska jag till kiropraktorn med henne.
Ska bli intressant att höra med henne vad hon tycker om operation och träning osv
 
@Nalasmatte om vetten rekommenderar att höja trakterna bak i fråga om hur hästen belastar/verkas /skos så ja .
Det tyder på en sund duktigt utbildad veterinär som ser till helheten när denne inkluderat ser hur hästen är skodd .
 
missade visst några ord i mitt inlägg. Bra trött nu. Det ska stå:
Vi har skott med ringskor bak och så vi ser till att min häst inte trampar igenom eller får för korta trakter bak.
 
Enbart ringskor? Ingen kilsula eller klack?
Det har vi inte behövt efter det att vi började passa hans fötter. För oss har ringskorna gjort hela skillnaden. Men han är ju mer instabil i grunden och hakar mest i övergångarna och ibland om han står på gången. Han har stor box och är av en orolig typ så han är sällan still länge.
 
Besöket hos kiropraktorn gick toppen bra idag, jag är super nöjd. Hästen också såg det ut som :D

Hon tyckte att hon var i bra hull, fint jämt musklad, fina hovar.
Hon kollade först på henne i rörelse och tyckte hon rörde sig fint och fräscht, lutar inåt i höger varv.
Sedan gick hon igenom henne och hittade tre låsningar, hon var jätte hård och hon fick kämpa på för att få loss det.

Sen pratade vi mycket och hon visade hur jag ska göra hemma efter varje träningspass.
Nu ikväll fick jag hemgångsråd på mailen. Super bra :)

Åtgärd: kiropraktisk undersökning, behandling och rörelseundersökning

Diagnos: muskelkontraktur länd/bäcken, patellaupphakning

Instruktioner: hästen ska ta det lugnt dagen efter behandling, helst en längre skrittur för hand eller hagvila. Nästa dag endast lätt jogg, uppsuttet, för hand, lätt longering eller tömkörning. Det är vanligt med ömhet efter behandling.

Övriga råd: arbeta gärna hästen 1-2 dagar i veckan för hand, tömkörd ( av tömkörningskunnig) eller longerad lätt inspänd i lång låg form med påskjut. Hästen får inte hamna på bogarna i framvikt. Om det fungerar väl är det fördelaktigt att arbeta den över travbommar på samma sätt, även uppsuttet. Daglig stretch efter arbete av rygg och bogar enligt anvisning för att öka rörligheten. Känsliga ryggar ska hållas varma.
Angående upphakning bak: träning i lätt terräng, lågt vatten, cavaletti är fördelaktigt för att stärka muskulaturen runt knäna och engagera ländpartiet. Träning 1-2 ggr i vecka på vattenband hade varit optimalt. JAg tycker att man kan ge henne en uppbyggnadsfas på 6-8 veckor innan man beslutar om en eventuell operation.

I övrigt allsidigt arbete på olika underlag.

Sadeln ska kontrolleras av tillpassade en gång per år, oftare om hästen har blivit större eller mindre runt sadelläget. En nytillpassad sadel bör följas upp efter 1-2 månaders användning.
 
Uppdatering
Hon verkar vara mycket gladare nu, piggare och busar i hagen.
Idag ska vi på vattenträning. Tanken är att göra det två gånger i veckan.
Hon har fått ett back on track täcke också
 
Been there, done that. Köpte en rå treårs, ranglig som sjutton och i växt.Hade lite problem med hakningar bak, men inget allvarligt. Blev enig med min veterinär om att satsa, de skulle förhoppningsvis växa bort, och så hade jag fått väldigt mycket häst för pengarna. :)

Han fick gå till han var 4,5 innan jag tycket att han hade växt på sig och var klar till inridning. Hakningarna kom och gick, men i samarbete med veterinären jobbades han för att styrka rygg och bakdel. Pga andra hagskador, gick det ett par år innan han var så pass musklad och riden, att man kunde konstatera att det inte skulle växa bort, och hans hakningar besvärade honom i daglig träning. :( Vi bestämde oss för att "operera" båda bakknä.

Här i Danmark har man funnit en metod, som innebär att man går in i senan med en kanyl, och prickar hål flera gånger, för att få senan till att bli lite tjockare och mera osmidig. Det tog ca 5 min för bägge bakben, och så åkte vi hem. Han fick boxvila 24 timmar för att förhindra skit i såret (och in till senan) Efter 3 dagar kunde (eller skulle vi ha kunnat återuppta arbetet. :p

Att vi så dök in i knäledsinflammation i det ena bakknät och det tog 3 månader innan vi var klara, var något annat. :( Efter "operationen" förvärrades situationen med ordentliga låsningar, men det var ingenting att oroa sig för menade vet. Det var bara ett tecken på att det läkte som det skulle?? :confused: Jag var mycket skeptisk och önskade i den perioden att jag aldrig hade gjort detta mot min häst. Idag..... är jag glad, och har en välfungerande ridhäst, utan hakningar!
Jag fick en helt annan häst efter detta. Väldigt mycket mera go, faktiskt saknar jag den gamla lugna hästen jag hade. Men det var ju på grund av smärtor vet jag nu. Så det är bara att hålla i sig och gilla läget.
 
Skönt att det bev bra till slut!
Hur lång tid tog det efter operationen innan han slutade haka?

Om det var en fråga till mig :), så försvann hakningarna när vi fik ordning på knäledsinflammationen. Han vilade i 3 månader, med 1 behandling i bakknät. Gick i hagen som vanligt, och promenader vid hand i naturen. Efter 3 månader sattes han igång utan problem. Dock.... så kommer det fortfarande lite hakningar, minimalt, om jag har fuskat med motionen :grin: som försvinner igen vid regelbunden motion. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp