Haltar ibland?

robl

Trådstartare
Hej.
Skriver för en kompis räkning.

Hon har en häst som haltar ibland precis i början av passet.
Skrittar hon på långa tyglar så är det inget, sen samlar hon och då börjar hästen halta lite.
Travar hon sen lite så haltar den inte och inte heller efter i skritten heller.

Kan det va så att hästen tycker det är lite jobbigt o tråkigt när hon ska börja arbeta den så den gör så för att slippa undan?
Börjar hon flytta lite/rider över nån bom osv så slutar hon halta direkt.

Tacksam för svar!
 
Är du säker på att det du känner/ser faktiskt är hälta? Hästar med formfel kan ibland röra sig på ett sätt som ser ut som att de haltar, fast de kanske bara tar ett långt steg med ena benet och ett kort steg med det andra. Det kan också vara pga en muskelskada eller att musklerna är spända på en sida och inte på den andra. Är det ett problem med musklerna så brukar de mjukas upp efter uppvärmning och det märks inte lika mycket. Låter som att en massage kan vara bra för din kompis häst för att mjuka upp musklerna :)
 
Hej.
Skriver för en kompis räkning.

Hon har en häst som haltar ibland precis i början av passet.
Skrittar hon på långa tyglar så är det inget, sen samlar hon och då börjar hästen halta lite.
Travar hon sen lite så haltar den inte och inte heller efter i skritten heller.

Kan det va så att hästen tycker det är lite jobbigt o tråkigt när hon ska börja arbeta den så den gör så för att slippa undan?
Börjar hon flytta lite/rider över nån bom osv så slutar hon halta direkt.

Tacksam för svar!
Slippa undan? Nej, besök klinik.
 
Är du säker på att det du känner/ser faktiskt är hälta? Hästar med formfel kan ibland röra sig på ett sätt som ser ut som att de haltar, fast de kanske bara tar ett långt steg med ena benet och ett kort steg med det andra. Det kan också vara pga en muskelskada eller att musklerna är spända på en sida och inte på den andra. Är det ett problem med musklerna så brukar de mjukas upp efter uppvärmning och det märks inte lika mycket. Låter som att en massage kan vara bra för din kompis häst för att mjuka upp musklerna :)

precis samma svar som från kliniken.

Kan inte säga om det är hälta just, har inte sett själv. Men hon förklara att det kändes som den tar ett större steg med ena benet.
 
Klinik säger avvakta.

När veterinär eller klinik sagt så till mig har jag ringt någon annan, eller bara ifrågasatt rimlighet i att ens göra en bedömning per telefon. Jag som kund har slutat acceptera såna svar.
Spelar ingen roll om de tror att de kan vara si eller så om de inte ens sett djuret, inte heller känner det på dagligen nivå. Man gör inga tvärsäkra bedömningar över telefon, det är oseriöst och kan ge fel vägledning.
Det är betydligt enklare att bara boka in en tid.

De måste titta på hästen först. Sen kanske man såklart får vänta på en tid längre fram samt att hästen ordineras vila om hältan inte bedömas vara akut . Tex att hästen vilar och sedan återkommer man på en vecka eller så om läget

Hältor som värmer ur kan vara lika illa som en kontstant hälta i slutändan.
 
Senast ändrad:
Som när min häst hade en diffus rörelsestörning, krånglade vid uppsittning och var het och stressad i ridningen. "Alla" sa åt mig att det behövdes bara mer sadeltimmar. Telefonkonsultation med ny tränare ledde till rekommendation att boka ut en viss veterinär, som direkt såg hälta vänster fram-höger bak och började med att ubdersöka ryggen. Rygginflammation, sneda kotor och rejäl låsning i SI-leden.... som han förmodligen gått med i flera år. Han är en helt annan häst nu.

Ring ut en bra veterinär!
 
Hej.
Skriver för en kompis räkning.

Hon har en häst som haltar ibland precis i början av passet.
Skrittar hon på långa tyglar så är det inget, sen samlar hon och då börjar hästen halta lite.
Travar hon sen lite så haltar den inte och inte heller efter i skritten heller.

Kan det va så att hästen tycker det är lite jobbigt o tråkigt när hon ska börja arbeta den så den gör så för att slippa undan?
Börjar hon flytta lite/rider över nån bom osv så slutar hon halta direkt.

Tacksam för svar!
Nej hästen hittar inte på att halta för att komma undan .

I övrigt ang telefonråd av veterinär ang hälta/orenhet etc håller jag med @Dandylinn .
Det är varje hästägarens ansvar att själv kolla upp misstänkt skada på sitt djur, och inte seriöst öht av ngn veterinär att ordinera avvakta över telefon . Jag har dock svårt att se att veterinären bokstavligen skulle göra det, snarare tror jag det oftast har att göra med vad hästägaren kommunicerar på Telen och vad denne själv föredrar/vill hoppas/tro/chansa på osv .
 
Nej hästen hittar inte på att halta för att komma undan .

I övrigt ang telefonråd av veterinär ang hälta/orenhet etc håller jag med @Dandylinn .
Det är varje hästägarens ansvar att själv kolla upp misstänkt skada på sitt djur, och inte seriöst öht av ngn veterinär att ordinera avvakta över telefon . Jag har dock svårt att se att veterinären bokstavligen skulle göra det, snarare tror jag det oftast har att göra med vad hästägaren kommunicerar på Telen och vad denne själv föredrar/vill hoppas/tro/chansa på osv .

Kanske det är så.
Tack för era svar.
 
Kan även vara så att den inte hittar takten i skritten i början. Är man inte så erfaren så kan det vara svårt att känna skillnad på hälta och taktmissar. Känns som om den behöver bli lösgjord i kroppen.
 
Kan även vara så att den inte hittar takten i skritten i början. Är man inte så erfaren så kan det vara svårt att känna skillnad på hälta och taktmissar. Känns som om den behöver bli lösgjord i kroppen.
Eller så är det så att är man oerfaren /osäker så kollar man hästen veterinärt snarare än att tycka att problemen man upplever förhoppningsvis inte är ngt utan kan bortförklara av x eller y anledning /argument .

Det finns ju en anledning att hästägaren TS svarat för , upplevt att ngt är avvikande med hästen tänker jag . Det är ju hästägaren som känner ändringar på hästen och känner man sådana bör man ta de i beaktning .
 
Senast ändrad:
Eller så är det så att är man oerfaren /osäker så kollar man hästen veterinärt snarare än att tycka att problemen man upplever förhoppningsvis inte är ngt utan kan bortförklara av x eller y anledning /argument .

Det finns ju en anledning att hästägaren TS svarat för , upplevt att ngt är avvikande med hästen tänker jag . Det är ju hästägaren som känner ändringar på hästen och känner man sådana bör man ta de i beaktning .

Självklart gör man det, gav bara en reflektion . thats all !
 
Även om veterinären i första skedet säger avvakta så brukar det aldrig vara några problem att få en tid för koll om man vill ha en, men eftersom de flesta veterinärer vet att hästägaren gärna vill vänta, så rekommenderar de sällan en tid om hästen inte är tydligt alt. Om ja har fått svaret "du kan avvakta si eller så länge" o jag ha sagt att jag vill ha en tid i alla fall, så har jag alltid fått det. Alternativt att jag inte har ringt kliniken för råd utan bara sagt "jag vill kolla min häst - den rör sig/känns konstig/inte som vanligt". Har alltid fått tid, ibland dan efter, nån gång har jag fått vänta någon eller några veckor.
Rekommenderar klinikbesök. Om det då visar sig att hästen bara behöver värma upp muskulaturen så vet ni det o behöver inte fundera/vara oroliga mer.
 
Jag hade åkt till klinik, speciellt som det verkat vara så här ett tag. Bara för att det inte syns när den är uppvärmd betyder inte det att den inte har ngt problem. Ryggont brukar t ex visa sig så. Det bästa är att kolla upp det så att man vet vad som gäller. Eftersom det är en lite diffus hälta kan ni be att få visa den riden också om det veterinären tycker det behövs. I vilket fall så gör hästen inte det för att slippa undan, en häst har inte den förmågan att räkna ut att om jag låtsas vara halt så slipper jag jobba.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: krus
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp