Bukefalos 28 år!

"Halvblodshingstar"

Sv: "Halvblodshingstar"

Jo, det jag har tittat på nu är blup i första hand, sedan har jag kikat på hingstarna själva för att se om de tilltalar mig och nu sitter jag och funderar över deras temperament :) För mig är det en av de allra viktigaste delarna. Lite nerv är bara kul, men hets och dumhet är bara motsatsen! Hur lämnar Don Primero överlag i temperament?

Är det ngn som skulle ha vågat chansa på honom på mitt sto?

Tack för svar!

Don Primero sägs väl lämna bra temperament, väldigt ridbara hästar.

Nobel kanske vore ett annat alternativ? Eller Okeanos? Något långlinjerat skulle nog passa kanske.
 
Senast ändrad:
Sv: "Halvblodshingstar"

Vad bra :) Jag känner inte till ngt om hans temperament men jag vet inte ändå.. Beata har -1,0 i blup på mankhöjd. Hennes mamma har -1,3. Mormor -4,11. Mormors mor -1,5. Det är först på mormors mormor man ser 1,0!!!

Hennes far har -0,7. Farmor -0.3. Morfar +1,5. Sedan är det ju Jaguar som har -4,6 så jag vågar nog inte chansa:crazy:

Briar tycker jag verkar passa annars? Han lämnar ju stort också men han kanske inte är tillräckligt långbent? Och sedan är jag osäker på temperamentet. Hade velat ha en Briar med lite mer luft under magen och bättre psyke :angel:

Men utifrån det ni vet om min häst, hade ngn vågat chansa på Don Primero?

Biggles är ju fin också men där ligger både Briar och Krevad i stammen vilket också gör mig lite osäker på temperamentet... First Wish är ju fin men känns som ett lite osäkert kort?

Nobel är fin men jag vill ha en hingst som är lite mer inriktad på gångarter.

Okeanos tilltalar inte mig ngt särskilt. Jag vet inte riktigt varför. Han är fin och trevlig men jag imponeras inte av varken exteriör eller utstrålning. Fast nu har jag ju inte sett honom live, men ändå.

Santana tycker jag är läcker men han har ju inte heller nga jättelånga ben... Gillar stammen dock med Sandro Hit, Rubinstein och Donnerhall. Nu är jag absolut ingen expert men det är hingstar som iaf jag gillar :)

Tack för ditt svar!
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Vad bra :) Jag känner inte till ngt om hans temperament men jag vet inte ändå.. Beata har -1,0 i blup på mankhöjd. Hennes mamma har -1,3. Mormor -4,11. Mormors mor -1,5. Det är först på mormors mormor man ser 1,0!!!

Hennes far har -0,7. Farmor -0.3. Morfar +1,5. Sedan är det ju Jaguar som har -4,6 så jag vågar nog inte chansa:crazy:

Briar tycker jag verkar passa annars? Han lämnar ju stort också men han kanske inte är tillräckligt långbent? Och sedan är jag osäker på temperamentet. Hade velat ha en Briar med lite mer luft under magen och bättre psyke :angel:

Men utifrån det ni vet om min häst, hade ngn vågat chansa på Don Primero?

Biggles är ju fin också men där ligger både Briar och Krevad i stammen vilket också gör mig lite osäker på temperamentet... First Wish är ju fin men känns som ett lite osäkert kort?

Nobel är fin men jag vill ha en hingst som är lite mer inriktad på gångarter.

Okeanos tilltalar inte mig ngt särskilt. Jag vet inte riktigt varför. Han är fin och trevlig men jag imponeras inte av varken exteriör eller utstrålning. Fast nu har jag ju inte sett honom live, men ändå.

Santana tycker jag är läcker men han har ju inte heller nga jättelånga ben... Gillar stammen dock med Sandro Hit, Rubinstein och Donnerhall. Nu är jag absolut ingen expert men det är hingstar som iaf jag gillar :)

Tack för ditt svar!

Fast Okeanos är ju otroligt lik Briar, men med längre ben? Det var därför jag föreslog honom. Briar lämnar ju dessutom storlek och lite längre linjer, det var därför jag tänkte att det blodet kunde passa ditt sto. Och eftersom Okeanos i mitt tycke har lite bättre modell med längre ben, och är billigare, så föreslog jag honom. Däremot så lugnar han väl inte psyket direkt.

Sandro Hit-hästarna har MYCKET nerv. I mitt tycke något för antingen ett mycket lugnt sto, eller för en proffsryttare.

Rubinstein känns annars bra, men de Rubinstein-hingstar jag kommer tänka på, Rubinrot exempelvis, är ganska grova.
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Fast Okeanos är ju otroligt lik Briar, men med längre ben? Det var därför jag föreslog honom. Briar lämnar ju dessutom storlek och lite längre linjer, det var därför jag tänkte att det blodet kunde passa ditt sto. Och eftersom Okeanos i mitt tycke har lite bättre modell med längre ben, och är billigare, så föreslog jag honom. Däremot så lugnar han väl inte psyket direkt.

Sandro Hit-hästarna har MYCKET nerv. I mitt tycke något för antingen ett mycket lugnt sto, eller för en proffsryttare.

Rubinstein känns annars bra, men de Rubinstein-hingstar jag kommer tänka på, Rubinrot exempelvis, är ganska grova.

Ja, Okeanos kan vara bra på så vis men jag tycker att han ser trist ut :crazy:. Sandro Hit går bort direkt då jag varken har ett jättelugnt sto eller är proffsryttare :D (Även om man kanske skulle önska att man vore det:rofl:)

Rubinstein ÄR fin men är som du säger ngt grov. Min häst är ju ganska nätt så det gör ju inte så mkt men han har ju kanske lite fel typ om man vill ha en långbent och lite mer långlinjerad avkomma?
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Biggles sägs ska lämna trevligt psyke, stammen till trots. Men jag har inte sett några avkommor själv, så det är andrahandsuppgifter.

Med tanke på din hästs exteriör så skulle jag framförallt vara noga med att välja en häst som ger lite längre linjer, inte Quite Easy, t ex!

Silvano kanske?

Rotspon är en jättefin hingst tycker jag, men långa ben lämnar han ju kanske inte. Richfield och Bugatti Hilltop är kanske annars de av dina förslag som jag tycker låter bäst.
 
Senast ändrad:
Sv: "Halvblodshingstar"

Vad bra :) Jag känner inte till ngt om hans temperament men jag vet inte ändå.. Beata har -1,0 i blup på mankhöjd. Hennes mamma har -1,3. Mormor -4,11. Mormors mor -1,5. Det är först på mormors mormor man ser 1,0!!!

Hennes far har -0,7. Farmor -0.3. Morfar +1,5. Sedan är det ju Jaguar som har -4,6 så jag vågar nog inte chansa:crazy:

Briar tycker jag verkar passa annars? Han lämnar ju stort också men han kanske inte är tillräckligt långbent? Och sedan är jag osäker på temperamentet. Hade velat ha en Briar med lite mer luft under magen och bättre psyke :angel:

Men utifrån det ni vet om min häst, hade ngn vågat chansa på Don Primero?

Biggles är ju fin också men där ligger både Briar och Krevad i stammen vilket också gör mig lite osäker på temperamentet... First Wish är ju fin men känns som ett lite osäkert kort?

Nobel är fin men jag vill ha en hingst som är lite mer inriktad på gångarter.

Okeanos tilltalar inte mig ngt särskilt. Jag vet inte riktigt varför. Han är fin och trevlig men jag imponeras inte av varken exteriör eller utstrålning. Fast nu har jag ju inte sett honom live, men ändå.

Santana tycker jag är läcker men han har ju inte heller nga jättelånga ben... Gillar stammen dock med Sandro Hit, Rubinstein och Donnerhall. Nu är jag absolut ingen expert men det är hingstar som iaf jag gillar :)

Tack för ditt svar!

Jag har två och väntar den tredje nu efter Biggles. Har använt han för hans trevliga temperament då mitt fullblodsto varit mycket stressad då jag köpte henne och ville då ha en hingst med fint temperament, vilket har gått i arv:) Fått mycket beröm då jag varit iväg och löshoppat för deras trevliga inställning till arbete. Fattar snabbt och så tycker de att de rör sig trevligt och att de har en trevlig sida vilket de tyckte redan då de visades som föl då de kom i klass 1. De rör sig inte bara trevligt utan hoppar bra också. Har lämnat iväg 3-åringen på inridning nu och hoppas kunna få han färdig till 3-års testet med hopp om ett bra resultat där.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 570
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 219
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 181
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 135
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp