Hamster-leksaker?

Milene

Trådstartare
Min dotter önskade sig helst av allt en hamster när hon fyllde år nyss... Ödets ironi, vi har flera hästar, kaniner, hund, katt, fiskar... och så vill ungen ha en HAMSTER...:p
Hursomhelt, snälla mamman (jag) traskade iväg till zoobutiken, väljer ut en liten näpen hamstertjej åt min dotter... och blir dessutom helförälskad i en underbar liten ljusgrå-vit hamsterkille, som omgående döpte sig själv till Silver... Så nu har vi varsin...:o:o:o
Och NEJ, jag har dom inte ihop. Det räcker med TVÅ...

Nu till frågorna: De två små underverken är väldigt olika i sättet; Tjejen, som är ett par veckor yngre än Silver, håller hårt på sin dygnsrytm, och visar sig oftast inte ute när det är ljust. Även på natten är hon diskret av sig, smyger omkring med sina små frön och märks knappt inte alls.
Medans Silver utforskar sin bur genomgående flera ggr varje dag, vällustigt rullar sig i sin sandskål, och gärna psykar ut hunden och katten på andra sidan glaset...;)

Min fråga är, om dom är olika i sättet pga kön, eller om de är så olika individer ändå?
Dessutom vill jag gärna ha tips på lite extra leksaker man kan göra själv till dom. De har redan hjul, stegar, sandbad, små hus, toarullar, mm, men vad kan man göra själv?

Mvh Milene (Tänk att jag skulle bli så förtjust i ett par hamstrar... :o;))
 
Sv: Hamster-leksaker?

jag har också skaffat mig en hamster, 23 snart 24 år (jag alltså).

Helt underbar är hon :)

Jag har också problem med hur jag ska aktivera henne, hon älskar att springa i sängen. Och om vi hade haft lämpliga ytor hade hon fått springa lös i rummen ibland, men det finns så många ställen att gömma sig på så hon får inte det...

har jobbat hela natten så det är svårt att samla tankarna, men Greysan får varenda liten kartong jag hittar, hon älskar att klättra på saker. En omkullvält blomkruka tycker hon om att sitta i. Men det hon gillar bäst är faktiskt en flätad korg i strl 2 dm i diametern. Hon klänger sig upp och i den, springer fram och tillbaka i den, så den vickar fram och tillbaka, upp och ner, ser skitkul ut :rofl:
brukar lägga maten lite här och var i buren så hon får leta lite.
 
Sv: Hamster-leksaker?

Helt ot egentligen. har dom ett tillräckligt stort hjul så dom slipper springa böjda i ryggen?

Men som sagt. Toarullar, man kan bygga ihop dem lite, gör en hinderbana i sängen med toarullar, filmkartonger, skokartonger osv.
Rör, tunnlar, hängmattor var poppis hos mina.
Även leksaker menade till fåglar. (Stegar, klätterringar osv) var väldigt populärt.
 
Sv: Hamster-leksaker?

Jag har haft en hamster som hette Silver :love:
Han var en liten sibirisk dvärghamster som tyvärr bröt benet :cry:

Har haft ett gäng hamstrar, marsvin genom åren.

Jag brukade göra små hinderbanor åt dem, byggde labyrinter som de kunde springa runt i och liknande. Toarullar/hushållsrullar är som sagt perfekt!

En av mina hamstrars favorit syssla var däremot att bygga på av mammas favortit skjortor :devil: Dock inte att rekommendera för husfridens skull.
 
Sv: Hamster-leksaker?

Japp, hjulet är tillräckligt stort!
Hängmattan du nämnde låter mysigt, gjorde du den själv? Har ej sett nån sån i nån affär.

Milene
 
Sv: Hamster-leksaker?

Jag gjorde en hängmatta i fleecetyg.
Sydde två smala tunnlar i vardera ände på tyget. Drog igenom blomsterpinnar och gjorde små hack i dem på vardera sidan.
Använde blomstertråd till att hänga upp den i ett hörn på buren.
 
Sv: Hamster-leksaker?

Hur de är som individer tror jag inte har något att göra med könet.

Jag har guldisar, hanen Mållgan och de två honorna Molly och Miranda (en mamma och hennes unge).

Hanen är rätt tillbakadragen av sig medan honorna är det full fart på, särskilt Miranda (ungen) då jag fött upp henne själv och tillbringat på tok för mkt tid med henne så hon har blivit översocial :D
En av hennes syskon flyttade till min syster och den tjejen är raka motsatsen till min, hon håller sig gärna i bakgrunden. Så jag tror det bara är något som skiljer sig från hamster till hamster.

Har också hängmattor, till två av hamstrarna, dem är väldigt uppskattade.
Miranda däremot fick ett tält istället, det hade hon ju naturligtvis sönder direkt :devil: men nu använder hon det för att ligga på istället. Det var nog välinvesterade pengar trots allt :)

Vill du ha mer tips på hamstrar och allt runt dem kan jag rekommendera
http://hamster.ifokus.se
Där finns även en hel del tips på leksaker :)
 
Sv: Hamster-leksaker?

Jag har två burar med rör, som sträcker sig utanför buren.
En bur som en av mina hamstrar Paris har. Är de ett rör som sträcker sig ut ur buren. Sen har jag hängt upp en stege i gallret som hon älskade direkt, hon har även ett hus, som är gjort i trä. Det har hållit i ungefär 1 år. Kanske inte så länge, men de huset har haft ungefär 12 hamstrar som har gnagit på huset. De där röret som går ut från buren sträcker sig upp i ett utkikstorn som många av mina hamstrar älskar verkligen. En annan bur har hjul, stege, övervåning och så. De kanske låter lite, men de är väldigt mke igentligen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp