han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

M

makejo

sista tiden har min häst börjat att slå väldigt mycket med huvudet när vi rider, det spelar ingen roll om han har korta eller långa tyglar, om han går på tygeln eller inte eller i vilken gångart han håller på mer eller mindre från vi lämnar stallplanen tills vi är tillbaka,

han har inte hållt på så här förut utan det har börjat nu sissta tiden han också blivit urstark och jag orkar knappt hålla honom i galoppen ute längre, måste lägga volter och hålla honom i kort galopp osv när vi är ute flera.

vad kan vara orsaken till att det börjat nu?
jag har pessoabett på honom har nu läst en hel del här inne att det kan vara riktigt dumt och orsaka såna här problem???
kan han ha ont i munnen?? men då borde han väl inte vara så stark och svår o hålla in om han har ont i munnen??

en kompis tror att det kan vara att han fått så bra kondition nu och att det är bara är olater han lagt sig till med, ?? men jag tror inte det `det är inte hans stil`:smirk:

vet ska komma ut i nästa vecka och vaccinera så hon får nog kolla munnen på honom oxå.
men om det kan vara bettet vad ska jag byta till o prova??
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

Kolla munnen på han e en bra ide. Min häst slog mkt med huvudet o bockade o hade sig och det visade att han hade jätteont i munnen pga två halvlösa vargtänder som vickade varje gång man tog i tygeln:cry:
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

han har antagligen ont någonstans
att kolla tänderna låter som en väldigt bra idé, ryggen kanske du också borde kolla
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

tack för svaren kanske ska rida han på hackamore tills vet. varit här o kollat munnen? han har ett sånt men jag brukar inte använda det för han är så stark i det.
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

Kolla tander och rygg,, du kan ju borja med att stoppa in dina egna hander i munen pa hasten och kanna pa lanerna, samt klama och kanna pa hastens rygg..

Sen sa kan du bytta till betlost for att se vad som hander. Men tank pa att hackamore ar inte ngot milt "bett" bara for att det inte sitter i munnen.

Om ponnyn din ar "friskforklarad" rid pa lite langre tyglar och varje vev med huvudet moter du upp med en hard skankel, forsok inte koregera i munnen lat den vara ifre, och rid din hast med bennen.

For att sakta kunna anvanda mer hand,, men tank pa att vara mjuk, innan varje hjalp med handen bor du forbereda med en hjalp med bennen.

Finns nagra regler som sager hand utan skankel, skankel utan hand, och en annan regel som sager alltid skankel fore hand.
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

Många har svarat mycket klokt med tänder (byta bett kanske), rygg (glöm inte kolla att sadeln sitter ordentligt) osv. Jag skulle bara vilja tillägga att om du inte hittar några fel där så kolla även upp hältor och liknade. Det kan också ge liknade symptom.

Om en häst plötsligt börjar med något den aldrig gjort förut så är det till 99 % något som är fel. Det gäller bara att hitta felet.

Mvh

Tora
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

Om en häst plötsligt börjar med något den aldrig gjort förut så är det till 99 % något som är fel. Det gäller bara att hitta felet.


:bow:

Och för att citera en vet "en häst som inte beter sig normalt då är det något fel, då har den ont någonstans"
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

tack för svaret och allas andra också ,

jag har ringt ut veterinären som ska komma imorgon eller nästa vecka om dom inte hann imorgon, ryggen har jag försökt klämma o trycka igenom men inte märkt något men vet ska få känna också,

Jag red med hackamore idag och han gick jättebra lyssnade bra och jag behövde knappt använda tyglarna alls han kändes som han gjort tidigare :love: ska fortsätta ha hackamore på han tills jag vet om han är frisk och allt är bra eller inte, sen får jag prova med dina tips om det inte är några fysiska problem.

jag försöker alltid rida så mycket jag kan med sits och ben och mindre med tyglar och det har gått bra men sista tiden har han som sagt blivit urstark och lyssnar inte och slår med huvet men jag hoppas vi hittar felet nu så han kan bli sitt vanliga underbara jag igen :D
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

kan han ha ont i munnen?? men då borde han väl inte vara så stark och svår o hålla in om han har ont i munnen??

Många som tror/tänker som du. Men faktum är att så gott som alla hästar som har ont i munnen reagerar genom att bli "stark" och "hård" i munnen. Det hästen gör är att den försöker pressa upp bettet så den kan bita tag i det och på så vis undkomma smärta. Om bettet är korrekt tillpassat kanske den inte får upp det mellan tänderna, men då kan den ändå försvara sig genom att rulla upp tungan och det känns ungefär likadant i din hand.

Allt är alltså en försvarsmekanism hästen lagt till sig med för att undkomma smärta.
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

knapp

har bara en liten fråga så klämmer in den här istället för en helt ny tråd.
Har nyligen fått hem en ny häst, har bara ridit henne i några dagar, så känner inte henne helt och hållet.

Hon är lite ostadig i formen, slår upp huvudet emellanåt, och bockar i galoppen, detta sker när man lägger till skänklen, och i galoppen när man vill få henne innåt-ställd (bakdelen har lite svårt att hänga med ibland) hon blir lite sur mot skänkeln, så då protesterar hon mot den genom att slänga med huvudet och/ - (eller) bocka, "sparkar man bara på" henne då , så slutar hon snart. Tror att hon tycker det är jobbigt när man ställer krav på henne, och därav att hon gör så. Hon är ganska grön (på en 4, 5 - årings nivå ca)

Men har också märkt att när man ska sitta av så skjuter hon upp huvudet. Hon skall trol. vet.besiktigas i veckan som kommer, så ska passa på att kolla ryggen då med, men kan det finnas någon annan anledning än fysiska?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

vad äter han för foder då?
han kan ju antingen ha problem i munnen, så de är ju alltid bra att kolla upp de, dessutom så, om rider på ett pessoa kan de ju göra honom irriterad och att han därför börjat, tidigare kanske han inte vetat vad han ska göra när de irriterar, och nu eftersom kommit på att för att undvika inverkan så slår han med huvudet, och han kan fortfarande ha problem i munnen för att han sticker, de kan snarare vara en andledning, att de gör ont, och ju mer du drar ju ondare gör de kanske, han försöker springa ifrån de onda.
hoppas du hittar en lösning :)
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

knapp

har bara en liten fråga så klämmer in den här istället för en helt ny tråd.
Har nyligen fått hem en ny häst, har bara ridit henne i några dagar, så känner inte henne helt och hållet.

Hon är lite ostadig i formen, slår upp huvudet emellanåt, och bockar i galoppen, detta sker när man lägger till skänklen, och i galoppen när man vill få henne innåt-ställd (bakdelen har lite svårt att hänga med ibland) hon blir lite sur mot skänkeln, så då protesterar hon mot den genom att slänga med huvudet och/ - (eller) bocka, "sparkar man bara på" henne då , så slutar hon snart. Tror att hon tycker det är jobbigt när man ställer krav på henne, och därav att hon gör så. Hon är ganska grön (på en 4, 5 - årings nivå ca)

Men har också märkt att när man ska sitta av så skjuter hon upp huvudet. Hon skall trol. vet.besiktigas i veckan som kommer, så ska passa på att kolla ryggen då med, men kan det finnas någon annan anledning än fysiska?

Nej...antingen ett fysiskt "fel" eller så är grundarbetet undermåligt så hästen inte orkar = fysiskt. Jobba mer med tömkörning samt stärkande gymnastiska övningar i skritt och trav uppsuttet.
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

Kolla tänderna och BYT BETT!!!!!

Prova främst vanliga tränsbett, raka, tvådelade och tredelade som är tillräckligt korta. Om hästen inte trivs eller är för stark så kan man prova oledad pelhamstång och rida med två tyglar för att få maximal utdelning av bettet.
 
Sv: han har blivit urstark och slår mycket med huvudet

jo, men att hon skjuter upp huvudet när man sitter av har ju ingenting att göra med att hon inte orkar.

Men när det gäller ridningen dock så är det dock säkerligen ett skäl, när jag fick hem henne hade hon bara varit igång i 3 veckor á 2 pass per vecka.

Men som sagt, nu var det när man sitter av som jag mest funderar över.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 755
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 182
Ridning Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :) Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av...
Svar
5
· Visningar
1 323
Senast: Amha
·
Träning Okej, så jag har en unghäst på 3,5 år jag red in i höstas. Allt gick så jävla bra, vi tog det i våran takt och red för tränare givetvis...
Svar
7
· Visningar
1 417
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp