Han tar bettet och springer!

Natacha

Trådstartare
Hej! Jag har ett litet problem med min ponny, i hoppningen så blir han så taggad så jag får inte stopp på han. Mot hinder så sticker han och efter sticker han och bockar ofta... Han lägger tungan över bettet tror jag, men han är jättekänslig i munnen, har man ex kedja får han panik och stegrar och även med andra starka bett. Just nu rider jag på antingen ett tredelat med fasta ringar eller ett rakt med fasta ringar. Han går rätt bra på dem men jag får inte nån kontakt med han mot och efter hinderna... Det går så snabbt att det blir farligt och jag blir även rädd då jag inte är en jättesäker hoppryttare. Han var inte såhär innan, han fick en skada och fick stå i ett halvår och efter det har han vart såhär pigg och galen, innan var han hopptrött jätteloj och vägrade rätt mycket. han vägrar fortfarande men inte lika illa men istället sticker han från mig... Någon som har nåt tips på hur jag får lite mer kontroll? Jag vill att hoppningen ska kännas kul för båda för just nu gör han lite som han vill jag jag sitter på som en vante...
 
Kan ju också säga att bommar och upphöjda bommar mm inte är ett alternativ då det nästan är värst :/
 
Är sadeln kollad sen hästen stod på vila?
Min häst var så som du beskriver, galet pigg och drog iväg både före och efter samt bockade så fort man försökte bromsa.

En välanpassad sadel, bättre skoning, massage och mjukare och bättre ridning från mig och lite extra konsekvent lydnadsträning hjälpte väldigt mycket.
Dvs nu har hästen inte ont längre, tog dock ett tag innan vi kom på felen. så hann rida runt med bromsen i och få henne att börja vägra istället innan vi kom rätta på orsaken till rusandet. (Många tyckte bara hon var knäpp).

Hon kan fortfarande dra iväg och bocka efter hindret men nu är det snarare att hon tycket det är skit kul att hoppa. Och hon är inte spänd eller stressad vid hoppningen nu åtminstone.

Är hästen smärt fri så är det bästa tipset jag har; släpp tygel.
Har hästen inget stöd så har den inget att bita sig fast i, mindre stöd från ryttaren (=måste balansera upp sig själv= bromsar upp sig själv)
Och man kommer snabbt ifrån att rida med bromsen I. Och man kommer lättare åt med sitsen för att hjälpa hästen.

Lagom högt hinder på volt, lös tygel och upprätt bromsande sits före och direkt efter hindret. Följ inte med hästen mer än du måste i språnget.
 
Senast ändrad:
Är sadeln kollad sen hästen stod på vila?
Min häst var så som du beskriver, galet pigg och drog iväg både före och efter samt bockade så fort man försökte bromsa.

En välanpassad sadel, bättre skoning, massage och mjukare och bättre ridning från mig och lite extra konsekvent lydnadsträning hjälpte väldigt mycket.
Dvs nu har hästen inte ont längre, tog dock ett tag innan vi kom på felen. så hann rida runt med bromsen i och få henne att börja vägra istället innan vi kom rätta på orsaken till rusandet. (Många tyckte bara hon var knäpp).

Hon kan fortfarande dra iväg och bocka efter hindret men nu är det snarare att hon tycket det är skit kul att hoppa. Och hon är inte spänd eller stressad vid hoppningen nu åtminstone.

Är hästen smärt fri så är det bästa tipset jag har; släpp tygel.
Har hästen inget stöd så har den inget att bita sig fast i, mindre stöd från ryttaren (=måste balansera upp sig själv= bromsar upp sig själv)
Och man kommer snabbt ifrån att rida med bromsen I. Och man kommer lättare åt med sitsen för att hjälpa hästen.

Lagom högt hinder på volt, lös tygel och upprätt bromsande sits före och direkt efter hindret. Följ inte med hästen mer än du måste i språnget.

Sadeln sitter bra och han är inte stressad vis hoppningen, han frustar och har öronen spetsade, han tycker det är väldigt kul, (tränarens ord är att han tycker det är lika kul att busa som att hoppa) men ska ta ut en kiropraktor att kolla på han nån gång snart
Men tack för tipset ska prova att släppa efter lite mer nästa hoppning :-) kortar ju gärna upp tygeln pga känns som man har mer kontroll men det kanske egentligen är tvärt om?
 
Hej! Jag har ett litet problem med min ponny, i hoppningen så blir han så taggad så jag får inte stopp på han. Mot hinder så sticker han och efter sticker han och bockar ofta... Han lägger tungan över bettet tror jag, men han är jättekänslig i munnen, har man ex kedja får han panik och stegrar och även med andra starka bett. Just nu rider jag på antingen ett tredelat med fasta ringar eller ett rakt med fasta ringar. Han går rätt bra på dem men jag får inte nån kontakt med han mot och efter hinderna... Det går så snabbt att det blir farligt och jag blir även rädd då jag inte är en jättesäker hoppryttare. Han var inte såhär innan, han fick en skada och fick stå i ett halvår och efter det har han vart såhär pigg och galen, innan var han hopptrött jätteloj och vägrade rätt mycket. han vägrar fortfarande men inte lika illa men istället sticker han från mig... Någon som har nåt tips på hur jag får lite mer kontroll? Jag vill att hoppningen ska kännas kul för båda för just nu gör han lite som han vill jag jag sitter på som en vante...
Låter som han fortfarande har ont, åk tillbaka till kliniken. :(
 
Jag tänker också hoppning på volt, och bara ta enstaka hinder utan lång påridningssträcka. Det finns nog bra med olika lydnadsövningar. kanske hoppa på volt, och sen inte rida på igen förrän ni har kunnat göra halt och han står lugnt, då kan du ge honom en godbit. Sen på det igen?
Detta förutsätter ju såklart att han är fullt frisk och smärtfri!
 
Hej! Jag har ett litet problem med min ponny, i hoppningen så blir han så taggad så jag får inte stopp på han. Mot hinder så sticker han och efter sticker han och bockar ofta... Han lägger tungan över bettet tror jag, men han är jättekänslig i munnen, har man ex kedja får han panik och stegrar och även med andra starka bett. Just nu rider jag på antingen ett tredelat med fasta ringar eller ett rakt med fasta ringar. Han går rätt bra på dem men jag får inte nån kontakt med han mot och efter hinderna... Det går så snabbt att det blir farligt och jag blir även rädd då jag inte är en jättesäker hoppryttare. Han var inte såhär innan, han fick en skada och fick stå i ett halvår och efter det har han vart såhär pigg och galen, innan var han hopptrött jätteloj och vägrade rätt mycket. han vägrar fortfarande men inte lika illa men istället sticker han från mig... Någon som har nåt tips på hur jag får lite mer kontroll? Jag vill att hoppningen ska kännas kul för båda för just nu gör han lite som han vill jag jag sitter på som en vante...


Det låter som om han inte är helt ok i kroppen faktiskt, när han reagerar så starkt och dessutom har en skadehistorik. Att öronen är spetsade betyder inte att han är smärtfri.

Är han likadan vid löshoppning? Om du tömkör över cavaletti? I både trav och galopp?

Kolla upp den igen säger jag, för säkerhetsskull. Sedan långsam uppbyggnad, och mycket lydnad. Springer den blir den ingen mer hoppning. En bom, sedan stopp, klapp klapp. När du kan trava över bomserier, bryta av till skritt lugnt och fint, sedan trav igen, utan att hästen hetsar upp sig - då testar du galopp över bom, avbrott, klapp klapp. Små steg och inte rida i högre tempo än du kan kontrollera.

Det är ingen idé att fara runt i hysterisk galopp varje hoppträning, det bara förstärker stressen. Om du inte har kontroll i trav så övar du i trav tills du har det, sedan galopp. Och ta reda på om han verkligen är helt fräsch - sådana reaktioner som du beskriver ger mig varningssignaler.
 
Bra övningar för det här är bland annat som några över har nämnt, ett litet hinder på en volt. Sedan finns det också kombination men en bom i mitten. Där hästen också får inse själv att det inte går att springa så fort för att den måste placera hovarna på rätt plats för att klara det. Låg höjd rekommenderar jag. Sedan är det jättebra att köra tempoväxlingar med bommar. Väldigt bra, går att bara ha en eller två bommar när du tränar då. En gångart saktare innan och efter bommen eller varför inte skritt över bommarna och trav emellan. Där kan man göra lite hur man vill.

Men som de andra har sagt kolla upp hästen igen för att vara helt säker.
 
Han har nog inte ont, kan har visiterats osv och hans skada var i benet, men jag gissar på att problemet ligger i att han får så mycket energi på vintern, vi står på ett ridgymnasium med mycket innevistelse och små hagar och han är van vid dygnet runt ute eller minst 12 timmar så jag tror det påverkar, har dessutom kollat genom filmer och pratat med min tränare, ser ex att de gånger som han sprungit mest (dom gånger han sparkar backut) så har han slagit i i bommen och han blivit rädd för ljudet... Och min tränare har sagt att jag "är för snäll" mot han och att jag inte vågar ta i han när han busar vilket gjort att han tror att det är ok att springa Men har hoppträning imorgon så vi får väl se hur det går
 
Ska bara skriva att hoppträningen idag gick super! Hoppade små hinder på volt och gjorde halt efter när det kändes som han stack, var mer bestämd idag, han fick inte springa så efter nån gång så gick han lugnt hela volten runt, hoppade med två sockerbitar och fick in 3 galoppsprång emellan och han ökade inte galoppen. Lite sämre i vänster varv (hans svaga sida) det blev lite jobbigare så då försökte han galoppera iväg men jag gjorde halt, hoppade inte båda på en gång åt det hållet utan var för sig och fick kontroll efter men eftersom han gjorde det bra och det var hans svaga sida ville jag inte pusha för hårt.. Han var jätteduktig och jag har ändrat inställningen lite (innan har det varit att: ´´Det kommer gå jättedåligt och han kommer sticka´´ Och dessutom enligt alla andra så har han sprungit för jag inte tar i han och när jag tycker jag tar mycket tar jag bara normalt mycket hahah) Men tack alla! :D
 
När min häst är allt för hoppglad och har samlat frö mycket energi så brukar jag löshoppa honom en eller ett par gånger innan jag hoppar uppsuttet.
Då kan han bralla och springa bäst han vill utan att jag behöver sitta på och tycka att han är jobbig eller läskig.
När jag sen hoppar uppsuttet så är han lite mer samlad och kontaktbar :D
 
Ska bara skriva att hoppträningen idag gick super! Hoppade små hinder på volt och gjorde halt efter när det kändes som han stack, var mer bestämd idag, han fick inte springa så efter nån gång så gick han lugnt hela volten runt, hoppade med två sockerbitar och fick in 3 galoppsprång emellan och han ökade inte galoppen. Lite sämre i vänster varv (hans svaga sida) det blev lite jobbigare så då försökte han galoppera iväg men jag gjorde halt, hoppade inte båda på en gång åt det hållet utan var för sig och fick kontroll efter men eftersom han gjorde det bra och det var hans svaga sida ville jag inte pusha för hårt.. Han var jätteduktig och jag har ändrat inställningen lite (innan har det varit att: ´´Det kommer gå jättedåligt och han kommer sticka´´ Och dessutom enligt alla andra så har han sprungit för jag inte tar i han och när jag tycker jag tar mycket tar jag bara normalt mycket hahah) Men tack alla! :D


Skönt att det går bra! :)
 
Hej! Jag har ett litet problem med min ponny, i hoppningen så blir han så taggad så jag får inte stopp på han. Mot hinder så sticker han och efter sticker han och bockar ofta... Han lägger tungan över bettet tror jag, men han är jättekänslig i munnen, har man ex kedja får han panik och stegrar och även med andra starka bett. Just nu rider jag på antingen ett tredelat med fasta ringar eller ett rakt med fasta ringar. Han går rätt bra på dem men jag får inte nån kontakt med han mot och efter hinderna... Det går så snabbt att det blir farligt och jag blir även rädd då jag inte är en jättesäker hoppryttare. Han var inte såhär innan, han fick en skada och fick stå i ett halvår och efter det har han vart såhär pigg och galen, innan var han hopptrött jätteloj och vägrade rätt mycket. han vägrar fortfarande men inte lika illa men istället sticker han från mig... Någon som har nåt tips på hur jag får lite mer kontroll? Jag vill att hoppningen ska kännas kul för båda för just nu gör han lite som han vill jag jag sitter på som en vante...

Hur gammal är ponnyn?
Om han har ont i munnen, som ev. triggas av spänningar från ryttaren vid framridning mot hindret kan han visa dom symptomen. Hästar tenderar att pressa sig mot dylik smärta. Det kostar inte att prova att lösgöra betten och hoppa några gånger på lösa tyglar och jämföra reaktionerna. Bara en tanke, men kan ju finnas en väldans massa andra orsaker.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 994
Senast: Bapelsin
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 696
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: Kristall10
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 702
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp