Hanar vid löp?

machafuko

Trådstartare
Hur vanligt är det att hanar störs och blir jobbiga, pipiga, okoncentrerade etc. kring löptikar? Går sådant mycket i arv?

Jag har typ alltid haft tik och trivs så himla bra med det, de få erfarenheter jag haft av hane har varit sådär. Överväger hur det skulle va att ha en själv, men är rädd för just att ha en som blir jobbig vid löp eftersom vi bor i ett otroligt hundtätt område där det ständigt finns en tik som löper. :meh:

Alltså inte intresserad av diskussionen tik vs hane, den finns det mängder om trådar i. Mest intresserad av hur pass vanligt det är med berörda hanar.
 
Jag tror att i många raser så kan det vara ett avelsproblem, t ex för mycket fokus på utställning och kraftig könsprägel, så hanarna blir översexuella. Sen ligger nog en del i linjerna också - det är genetiskt hur påverkade tikarna blir av sina egna löp, så det känns logiskt att det är lika för hanar.

Det är nog lite av en träningsfråga också, hanar som aldrig fått lära sig att bete sig omkring löptikar lär av uppenbara skäl bli mer tydligt påverkade.
 
Det är säkerligen till stor del ärftligt. I raser som avlas för utställning är problemet nog vanligare än i raser som avlas för arbete. En arbetshund som slutar fungera (i arbete och vila) bara för att det finns en löptik i närheten är inte mycket att ha.

Mina hanar har varit mycket enkla i detta avseende. Den yngre var lite dryg (ville gärna gå ut) en gång när en tik vi känner löpte, det har inte hänt sen dess och det var över ett år sen. Annars har jag bara märkt att de hittar spännade fläckar på promenaderna.

Vi har kunnat träna med löptikar utan några som helst problem. Har Australian kelpies, brukshundsras.
 
Tja, nog tror jag allt att även brukshundar kan bli lite jobbiga om det är en löptik intill :P

Än så länge har jag inte märkt nått särskilt på min unga hane mer än att vissa fläckar verkar sjukt intressanta, och att han hemskt gärna ville gå fram mot en goldentik som löpte en gång.
 
Jag har inte upplevt att någon av de fem boxerhanar vi haft genom åren har varit jobbig runt löptikar. Visst, ibland när de fastnar riktigt länge på nån fläck ute kan man ju misstänka det, men pipande och matvägran har jag aldrig upplevt hemma. En gång var vår nuvarande hund på hundhotell ihop med två löptikar och då åt han lite halvtaskigt, men då pratar vi om en unghund som alltså bodde granne med dessa tikar på ett begränsat utrymme. Personalen sa inget om att han för övrigt varit besvärad eller besvärlig.
 
Hur vanligt är det att hanar störs och blir jobbiga, pipiga, okoncentrerade etc. kring löptikar? Går sådant mycket i arv?

Jag har typ alltid haft tik och trivs så himla bra med det, de få erfarenheter jag haft av hane har varit sådär. Överväger hur det skulle va att ha en själv, men är rädd för just att ha en som blir jobbig vid löp eftersom vi bor i ett otroligt hundtätt område där det ständigt finns en tik som löper. :meh:

Alltså inte intresserad av diskussionen tik vs hane, den finns det mängder om trådar i. Mest intresserad av hur pass vanligt det är med berörda hanar.

Tonto kan tycka att löpkiss är jättemysigt men är annars inte brydd än så länge. Floki är ju bara 10 månader men jobbar som vanligt bredvid tik i höglöp.

Rollo var vidrig men det försvann när han kastrerades.
 
Okej, hitintills låter det ju ganska lindrigt. Har fått samma uppfattning som de flesta av er att det kan ligga i linjer och att visa raser är ”värre” än andra.
 
Tja, nog tror jag allt att även brukshundar kan bli lite jobbiga om det är en löptik intill :P

Det är i mitt tycke en dålig brukshund om den störs i sitt arbete av löptik. Tränar sök (och lydnad) med schäfrar och mallar. Vi brukar inte ta hänsyn till hanarna och lägga löptikar sist i sökarbetet eller på annan del av appellplan. Hundarna jobbar på lika bra även fast det precis sprungit löptik i rutan/går förbi på plan - så som det bör vara anser jag.
 
Tror det är ras och linjebetingat. Vet inte om jag träffat någon översexuell hane i min ras. Självklart finns de men inte är de många per procent. Vi tränar, tävlar IPO och hundar är i tjänst oavsett löp.
Vet att det tjurades lite från en hanhundsägare på klubbmästerskapet för två år sen över att hans spår låg granne med en löptiks och hon gick ut precis innan.
Men han gjorde 95 av 100 möjliga ;)
 
Det är i mitt tycke en dålig brukshund om den störs i sitt arbete av löptik. Tränar sök (och lydnad) med schäfrar och mallar. Vi brukar inte ta hänsyn till hanarna och lägga löptikar sist i sökarbetet eller på annan del av appellplan. Hundarna jobbar på lika bra även fast det precis sprungit löptik i rutan/går förbi på plan - så som det bör vara anser jag.

Men då tar ni ju hänsyn?

Anyways, "brukshundar" betyder ju mer än bruksavlade schäfrar & mallar. Men jag förstår vad du menar.
 
Tror det är ras och linjebetingat. Vet inte om jag träffat någon översexuell hane i min ras. Självklart finns de men inte är de många per procent. Vi tränar, tävlar IPO och hundar är i tjänst oavsett löp.
Vet att det tjurades lite från en hanhundsägare på klubbmästerskapet för två år sen över att hans spår låg granne med en löptiks och hon gick ut precis innan.
Men han gjorde 95 av 100 möjliga ;)

Därför blev jag så förvånad sist jag skämtsamt frågade på träningen om de ville ha störning i form av löptik och det blev väldigt sura miner från dom två jag satt bredvid :o

Det var visst väldigt respektlöst och konstigt. Jag tyckte ju att eftersom att vi körde skydd borde definitivt drifterna ta över då det är så självbelönande :D

Speciellt också eftersom att det även tävlas med löptik i IPO. Och det kan stå en löptik precis intill planen i publiken. Jag hade ju gärna tagit chansen att träna på sånt men alla tycker ju olika :p
 
Tycker det är rätt individbetingat det jag sett. Haft en som var hopplös, han kanske lugnade sig med åren men det var ohållbart att ha honom i samma hem som avelstikar och då han inte blev som jag önskat av andra anledningar heller omplacerades han. Han var inte så farlig på promenader utom den där kiss-fascinationen, men hemma.. urk. Han ylade, skrek och försökte klösa sig ut natten igenom. Hans far och bröder har det inte varit problem med vad jag vet.

Men med det sagt så har jag haft väldigt många hanar genom åren och om man bortser från att de kan bli lite stissiga under första gången de fattar att det är löp som är löp så att säga så har det varit helt lugnt. De lyder vid träning osv.
 
Har inte läst alla kommenterer men min första hund som var en blandning av schäfer, finsk spets och siberian huskey (en hund vi räddade från missbrukarhem som lite äldre valp) han brukade sitta och yla ibland när det var tikar som löpte. Den andra hunden som vi hade samtidigt, också en hane men en cavalier king charles spaniel brydde sig inte så jätte mycket mer än att han skulle lukta mer och längre ute på promenader.
Har en ny cavalier nu och han gnäller inte eller så men är också så att han gärna är ute och luktar och kan bli lite okontaktbar. VI hade han ihop med en annan cavalier som löpte och han brydde sig inte alls om henne mer än att dom lekte som vanligt. Han har dock vissa hundar han reagerar mer på än andra. Men ser inte han som jobbig eller så :)
 
jag har min tredje hane nu, dock är han bara 5 månader så honom kan man inte säga mycket om :angel: min första hane kunde va ganska disträ när det va mycket tikar i området som löpte. Han va sån som skulle pinka på varje lyktstolpe men annars inget jobbigt. Min andra hane märkte man ingenting alls på men när han vid 11 års ålder blev diagnostiserad med Cushings sa dom även att han hade väldigt små testiklar. Så det kan ju ha med det att göra,
 
Jag tror definitivt att det finns en ärftlig faktor, men det är nog också individuellt. Sällskapsraser verkar var mer drabbade än andra eller där utseende/stark könsprägel ligger i väldigt stort fokus.

Mina hanar har inte haft det problemet. De visar intresse för löpkiss och vill gärna stanna för att undersöka. Men det är också det värsta som händer. Vi bor i ett väldigt hundtätt område så hundar som blir fixerad eller helt ur gängorna för att det finns löptikar skulle inte fungera. Hade jag sådana hanar skulle de inte få behålla kulorna.
 
Men då tar ni ju hänsyn?

Anyways, "brukshundar" betyder ju mer än bruksavlade schäfrar & mallar. Men jag förstår vad du menar.

Vad tar vi fär hänsyn? Vi med löptik kör våra hundar som vanligt i sökrutan och vi för våra hundar som vanligt på plan. Vart är anpassningen?

Ja självklart, men då får du kanske specificera ytterligare vilka raser du tror ha problem. Jag tränar med hundar av andra raser också och de som isf har problem är hundar som inte är van vid den typ av störning. Vi får träna våra löptikar på appellplan och vi får vara i inomhushallarna med skydd på (men doft blir det ju ändå) så hundarna (bruksras men även andra raser som används av tränande personer) är ju oftast ganska vana vid den typ av störning och blir inte nosiga.
 
Hur vanligt är det att hanar störs och blir jobbiga, pipiga, okoncentrerade etc. kring löptikar? Går sådant mycket i arv?

Jag har typ alltid haft tik och trivs så himla bra med det, de få erfarenheter jag haft av hane har varit sådär. Överväger hur det skulle va att ha en själv, men är rädd för just att ha en som blir jobbig vid löp eftersom vi bor i ett otroligt hundtätt område där det ständigt finns en tik som löper. :meh:

Alltså inte intresserad av diskussionen tik vs hane, den finns det mängder om trådar i. Mest intresserad av hur pass vanligt det är med berörda hanar.

Min ena hane var helt okej när han var yngre, han noterade löptikar både i vardag och på tävling - men det var inget jobbigt eller störande. De senaste 1-2 åren har det eskalerat kraftigt och han är kastrerad sedan en månad tillbaka. Han är 8 år, så i drygt 6 år var det inget problem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 713
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 787
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
30 835
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp