Hanar vid löp?

Här märket man inget förutom att kissfläckar är trevliga. Men de sörplar glatt i sig min steriliserade tiks kiss också.

Inget pipande eller matvägrande.
 
Kom att tänka på en stackars labbe i lägenheten under när jag hade hund - med tre tikar i trappuppgången som aldrig löpte samtidigt var det inte lätt för han. Satt och ylade innanför dörren och enligt husse åt han dåligt med. Blev inte bättre när våran unghund rymde ner dit och stoppade in hela nosen i brevinkastet!
 
Jag har nog aldrig haft problem med hanarna under löptid, däremot är min tik otroligt disträ när hon löper så brukar skita i träning då. Min nuvarande hanhund är dessutom kastrerad så där är det inte mycket som händer direkt.
 
Tack för allas svar!

Försöker övertala mig själv att jag kan tänka mig hane, men det är sablans svårt alltså.
 
Jag är uppvuxen med hanhundar (i stan där det finns rätt mycket hundar) och ingen av dem har gjort mer än att möjligtvis slicka på en fläck på marken (kissefläck från löptik troligtvis). Några av dem gick jag lös med när jag var i tonåren och det var aldrig några problem med att de blev distraherade av att det fanns en löptik i närheten. Men det kan ju ha berott på att det var väldresserade hundar. Inte jag som tränade dem utan en familjemedlem så jag kan inte ta åt mig äran för det men lydnaden funkade för mig också när jag gick med dem. Då var det jobbigare att gå förbi med retrievern när någon matade änderna med bröd utan att hunden försökte gå fram och sno åt sig en brödbit eller fem.
 
Tack för allas svar!

Försöker övertala mig själv att jag kan tänka mig hane, men det är sablans svårt alltså.
Jag skulle tvunget ha tik när jag skaffade min första hund. Men när det sket sig i två kullar och ingen hade nån planerad kull inom rimlig tid (har hovawart och så många kullar per år föds inte) så blev det en hane från första kullen jag skulle haft tik från ändå. Har aldrig ångrat det valet och inte är han direkt påverkad av löptikar. En vända som unghund kunde löptik störa ut honom vid träning men numera bryr han sig inte. Det är bara när tiken jag har löper som han kan bli lite störd av andra löptikar men inte så att han inte fungerar i träning/tävling.

Som många andra upplever jag att det är vanligare inom vissa raser och linjer.
 
Jag skulle tvunget ha tik när jag skaffade min första hund. Men när det sket sig i två kullar och ingen hade nån planerad kull inom rimlig tid (har hovawart och så många kullar per år föds inte) så blev det en hane från första kullen jag skulle haft tik från ändå. Har aldrig ångrat det valet och inte är han direkt påverkad av löptikar. En vända som unghund kunde löptik störa ut honom vid träning men numera bryr han sig inte. Det är bara när tiken jag har löper som han kan bli lite störd av andra löptikar men inte så att han inte fungerar i träning/tävling.

Som många andra upplever jag att det är vanligare inom vissa raser och linjer.

Ja, löp är jag dels väldigt orolig för då jag bor i ett otroligt hundtätt område. Sen har andra saker (som inte nämnts i den här tråden) också betydelse, som att jag exempelvis ska ha en ras där hanhundsagg inte är särskilt ovanligt.
 
Ja, löp är jag dels väldigt orolig för då jag bor i ett otroligt hundtätt område. Sen har andra saker (som inte nämnts i den här tråden) också betydelse, som att jag exempelvis ska ha en ras där hanhundsagg inte är särskilt ovanligt.
Skiljer det på tikar och hanar då? Tänker på könsbundet agg.
 
Så tråkigt. Då är det ju en viktig bit att ta hänsyn till med. Har man många hanhundar man umgås med kanske tik är lämpligast.

Ja det är verkligen så himla trist. Jag har lite svårt att förstå hur pass utbrettt hanhundsproblemet är, men jag har sett det flera gånger. Senast i helgen pratade jag med uppfödaren jag står i kö hos som bekräftade att jo, det är ganska vanligt hos hanarna och betydligt mer sällan förekommande att det finns könsbundet agg hos tikarna. Så det blir ju såklart en aspekt att ta med.

Ja, vi umgås ju en hel del med hanhundar, tikar också för den delen.
 
Hur vanligt är det att hanar störs och blir jobbiga, pipiga, okoncentrerade etc. kring löptikar? Går sådant mycket i arv?

Jag har typ alltid haft tik och trivs så himla bra med det, de få erfarenheter jag haft av hane har varit sådär. Överväger hur det skulle va att ha en själv, men är rädd för just att ha en som blir jobbig vid löp eftersom vi bor i ett otroligt hundtätt område där det ständigt finns en tik som löper. :meh:

Alltså inte intresserad av diskussionen tik vs hane, den finns det mängder om trådar i. Mest intresserad av hur pass vanligt det är med berörda hanar.

Jag är en sån som ”alltid” haft hanar och aldrig sett något problem med det, innan Skrället i alla fall. Hans fixering eskalerade mer och mer under hösten, han var tydligt påverkad. Pep vid ytterdörren, kunde inte koncentrera sig på någon träning, skulle slicka på fläckar var 3e meter och rök ihop med en annan hanhund så fort han tittade på honom under de perioderna. Vi bort också hundtätt tyvärr. En gång hälsade vi på en släkting vars tik löpte (upptäcktes efter vi kommit dit). I vårt sovrum sov ingen innan 05.30 den natten... I hans fall finns dessutom allergi i botten som blev märkbart sämre de perioderna och på grund av det är han är numera kastrerad. Bara sen en månad så kan inte säga något om slutgiltigt resultat, men hittills är det positivt.
 
Tack för allas svar!

Försöker övertala mig själv att jag kan tänka mig hane, men det är sablans svårt alltså.
Jag upplever att hanar som får vara med och gå igenom hela löp med tikar, lär sig när det är tid att bry sig eller inte :)
Har nu en unghane på 1 år och 7 månader och detta är nu tredje löpet han upplever. Tidigare två hemmavid (hans mors löp) och nu med promenader varje dag med kompisens tik som nu löper. Hon började visa intresse och vika svans redan förra veckan men min grabb har bara varit lite "gullig" mot henne fram tills idag och inte haft några problem att leka, jobba, vara lös etc. Idag säger han däremot att hon är redo, så nu tar vi en paus från kompisen och tiken några dagar för nu är det "hett" och verkligen höglöp :D

I övrigt är det många löptikar i området, men det har inte varit några problem att få grabben att vara lös ute och fokusera :) I koppel har han däremot varit lätt dragig och nosig pga det, men vi jobbar på belöningssystem där.
Mycket är rasbetingat och jag upplever att ju mer arbetsvillighet det finns i hunden, desto lättare har den att koppla bort löptikar och kunna koncentrera sig på annat.
 
Jag upplever att hanar som får vara med och gå igenom hela löp med tikar, lär sig när det är tid att bry sig eller inte :)
Har nu en unghane på 1 år och 7 månader och detta är nu tredje löpet han upplever. Tidigare två hemmavid (hans mors löp) och nu med promenader varje dag med kompisens tik som nu löper. Hon började visa intresse och vika svans redan förra veckan men min grabb har bara varit lite "gullig" mot henne fram tills idag och inte haft några problem att leka, jobba, vara lös etc. Idag säger han däremot att hon är redo, så nu tar vi en paus från kompisen och tiken några dagar för nu är det "hett" och verkligen höglöp :D

I övrigt är det många löptikar i området, men det har inte varit några problem att få grabben att vara lös ute och fokusera :) I koppel har han däremot varit lätt dragig och nosig pga det, men vi jobbar på belöningssystem där.
Mycket är rasbetingat och jag upplever att ju mer arbetsvillighet det finns i hunden, desto lättare har den att koppla bort löptikar och kunna koncentrera sig på annat.

Jag får helt enkelt låna hem löptikar då? :o:D
 
Hoppar in här utan att ha läst hela tråden, så ni får ursäkta om detta redan tagits upp!
Hur effektivt är det att kastrera äldre hundar för att få bort lite av det här med att sitta i hallen och gnälla/maniskt luktande på kissfläckar när traktens tikar löper? Frågan gäller en 5-årig dansk-svensk. :)
 
Hoppar in här utan att ha läst hela tråden, så ni får ursäkta om detta redan tagits upp!
Hur effektivt är det att kastrera äldre hundar för att få bort lite av det här med att sitta i hallen och gnälla/maniskt luktande på kissfläckar när traktens tikar löper? Frågan gäller en 5-årig dansk-svensk. :)

Där hade jag nog provat med en kemisk kastrering först, för att se om det blir någon skillnad alls. Har jag förstått det rätt så blir det inte 100% likadant resultat som en "riktig" kastrering, men det kan ge ett hum om hur hunden skulle bli som kastrat.

Samtidigt tror jag att fixering vid kissfläckar är lite av en träningsfråga, har hunden lärt sig att han får streta iväg och stå och lukta i evigheter utan att någon säger stopp så kommer han nog fortsätta med det oavsett om kulorna ryker eller inte.
Men då förutsätter jag att han inte blir så fixerad att han är helt okontaktbar och därför inte går att lära om - är det fallet så hade jag kastrerat omedelbums, för fy fasen för att försöka träna en hund som är så överkåt att han blir helt dum i huvudet. :o
 
Hoppar in här utan att ha läst hela tråden, så ni får ursäkta om detta redan tagits upp!
Hur effektivt är det att kastrera äldre hundar för att få bort lite av det här med att sitta i hallen och gnälla/maniskt luktande på kissfläckar när traktens tikar löper? Frågan gäller en 5-årig dansk-svensk. :)

Kastrerade min chihuahua, när han var drygt 4 år, som visserligen inte satt i hallen och gnällde men väl fastnade och slickade på kissfläckar och konstant hängde efter tikar i baken. Han blev i princip helt obrydd i löptikar, precis i höglöp kan han nosa min tik i baken men reagerar inte på andras tikar och kissfläckar ute.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 684
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
30 663
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp