Bukefalos 28 år!

Handpenning

S

Showjumping

En dum fråga, och kanske i fel forum men jag måste veta.

Om någon har lagt en handpenning på en häst, finns det isåfall NÅGOT sätt att få köpa hästen ändå? Typ lägga mer handpenning eller något? :confused:
 
Sv: Handpenning

Jag tror inte att det är så stor chans att få köpa hästen om nån annan lagt en handpenning, för den är ju en garanti säljaren ska ha för att köparen inte ska backa ur. Och en garanti för köparen att ingen annan ska köpa hästen.
 
Sv: Handpenning

Näe, men finns det en liten chans??? Eller minimal??
 
Sv: Handpenning

Säljaren väljer själv vem han eller hon ska sälja till. Och har en köpare lagt handpenning, har de ingått ett avtal som jag tvivlar på att säljaren har någon intresse av att bryta. Men jag är ingen hejare på avtalsrätt.
 
Sv: Handpenning

Lyxig skrev:
Näe, men finns det en liten chans??? Eller minimal??

Det tror jag inte, du får nog leta dig en annan häst!

Tänk dig in i situationen att du var den som lagt handpenning och någon annan kom och köpte hästen i stället för dig....
 
Sv: Handpenning

Lyxig skrev:
En dum fråga, och kanske i fel forum men jag måste veta.

Om någon har lagt en handpenning på en häst, finns det isåfall NÅGOT sätt att få köpa hästen ändå? Typ lägga mer handpenning eller något? :confused:

Det beror väl på vad säljare och köpare avtalat. Oftast kommer man överens om ett datum som sista dag för att avsluta köpet. Har sista datum passerat har säljaren rätt att sälja till någon annan men ändå behålla handpenningen.

Har inget datum avtalats vet jag inte riktigt hur lång tid som måste gå innan säljaren kan sälja till någon annan.

Jag misstänker att du får leta efter en annan häst.
 
Sv: Handpenning

ÄVen om en köpare lagt handpenning bekräftar det inte att hästen är såld förrän hästen är hämtad och papper skrivna
 
Sv: Handpenning

Du kanske kan prata med köparen och bjuda mer för hästen än vad köparen har gett? Och köpa hästen i 2:a hand så att säga (böna och be till deras hjärtan om du jättegärna vill ha hästen kan också hjälp). Tror dock att det muntliga avtalet mellan köpare och säljare gäller, och att handpenningen har seglat det muntliga avtalet.
 
Sv: Handpenning

*knapplån*

Du kan fråga säljaren om vilket datum hästen ska hämtas. Om inte hästen är hämtad det datumet så tror jag att handpenningen är förverkad och har tillfallit säljaren som då oxå är i sin fulla rätt att välja en ny köpare till hästen. Du får nog helt enkelt hoppas på att köparen inte hämtar sin nya häst.
 
Sv: Handpenning

Om man lägger handpenning på en häst så KAN INTE säljaren sälja hästen till någon annan även om denne får 100 000 mer för hästen av någon annan. Handpenning är till för att låsa affären. Om den som lagt handpenning bryter avtalet, tex inte betalar hästen då det är överenskommet så kan ju hästen säljas till någon annan, men inte annars.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 040
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 210
Senast: nullo-modo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 807
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från...
Svar
9
· Visningar
1 208
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp