Hane och tik ihop?

Rias

Trådstartare
Skulle vilja höra era erfarenheter av att äga både hanhund och tik. Vad gör ni under löp och hur fungerar det?
Jag har alltid haft enbart hanhundar men nu har jag fått ett erbjudande på en tik.
 
Har som mest haft 4 intakta tikar i könsmogen ålder ihop med min intakta hane. Har hundgårdar att avlasta med under höglöp. Då får löptik och hane turas om att vara ute några timmar åt gången.
Före/efter höglöp är han inte speciellt intresserad och fungerar som vanligt. Då räcker det med att jag har koll på dem. Nattetid får löptiken sova i sovrumet med oss och dörren stängd.
 
Har två tikar och en unghane (mor och son). Han vaknade detta löp som mamman hade och insåg vad han missade här i livet ;)
Bor i 2 rok, så här finns ingen hundgård - så det är att dela av med grindar under höglöpstiden och ännu mer säkerhet om jag går hemifrån en stund. Ev pipande får man stå ut med....
 
Jag har två intakta tikar och tre intakta hanar, varav två avelshanar.

De kan vara ihop i stort sett hela tiden under löpen, det är bara ett par dagar under höglöpet som vi delar upp oss och sover i olika rum. Ibland får hanarna åka iväg på löpkollo hos min syster ett par dagar, det är mest för den yngsta hanen som inte har parat, han kan bli lite väl lycklig och kan behöva en liten period iväg från alla goda dofter ;) . De andra två hanarna bryr sig inte ett smack förns det börjar närma sig rätt parningsdag i löpet, och då blir de bara lite extra flörtiga :D.
 
Jag har en av var, visserligen är hanen kastrerad och har varit så sen han blev könsmogen men han har aldrig brytt sig ett dyft. Han kan lukta nån sek extra på tiken men sen skiter han i vilket.
 
Jag bor i lägenhet (2:a) och har som mest haft 3 tikar och 2 hanar ihop, aldrig lämnat bort nån under löpen utan hållit dem åtskilda (i olika rum) under höglöp samt om jag farit hemifrån. Gick hur bra som helst de första åren (obrydda hanhundar) men sen kom den ena hanen på sig och sen dess har han vägt upp för de lugna löpperioderna med råge :angel: Han gnäller konstant i olika tonlägen, markerar inomhus, matvägrar osv. Den andra hanen är fortfarande lugn, inte helt obrydd men nöjer sig med att gnälla till nån gång då och då. Går jag hemifrån sjunger dock båda i kör så det låter som att jag har en flock vargar i lägenheten (tack och lov för snälla grannar :bow:) ....
Jag kommer aldrig mer ha okastrerade tikar och hanar samtidigt om jag inte ska hålla på med avel eller har möjlighet att lämna bort antingen tiken eller hanen.
 
Jag har en intakt tik, en intakt hane och en kastrerad hane :) Skiljer på dem dag- och nattetid under höglöp, annars är de tillsammans. Bor för närvarande i en stor tvåa, men med tillgång till hundgårdar. Brukar skilja av hundgårdarna med plywood under löp, så det skiljer inte så mycket från deras vanliga rutiner.
 
Jag hade just tankt svara har att det gar SA bra med Princess Diva och Tater Tot ... men innan jag svarade tyckte jag att det var dags att se till att Tate kom ut en svang. Han har markerat ett par ganger inne och ar darfor "attached" till mig eller avsparrad med "baby gates" i narheten av var jag ar for att han inte ska markera.
Jag flyttade baby gaten, tog kameran och gick ut pa verandan for att ta en bild. Jag tittade igenom kameren hogst 15 secunder ... vande pa huvudet och dar var en pol. :banghead: :arghh: *andas djupt* ... det var atminstone inte innomhus pa en orientalisk akta matta den har gangen. :angel:
Han ar ganska billig i dag, den lille marodoren.:cautious:
 
Här bor två intakta tikar och två intakta hanar, samt en kastrat av varje kön (där den kastrerade tiken ändå löper som vanligt). Jag upplever att hanarna är lite pipiga och rastlösa under höglöpsdygnen, men knappt intresserade utöver det. Håller isär dem i samband med höglöp, det räcker med kompostgaller när jag är med, men jag har betydligt säkrare lösningar för när de ska lämnas ensamma. Jag upplever att de flesta hanhundar som bor med tik slappnar av mer runt löptikar och snabbt lär sig att det inte är nån ide att uppvakta annat än på "rätt" dygn.
 
Ni som har flera intakta hanar och intakt tik, upplever ni att det blir gruff mellan hanarna när tiken löper? Jag har funderingar på att köpa en tik nästa gång och kommer då ha två intakta hanar, och en kastrat.
 
Tack för att jag fick ta del av era erfarenheter. Pratade med uppfödaren och vi kom fram till att det blir nog enklare med en till hanhund i dagsläget.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Lilla Tater Tot har gatt ner rejalt i vikt sedan Princess Diva borjade lopa. Han har inte atit ordentligt de sista par veckorna, inte speciellt gnallig faktiskt, men vill inte ata och har borjat markera. Han ar precis ett ar, sa han ar en Slyngel och forstar sig inte direkt pa vad som hander, men som jag ser det ar det allvarligaste att han inte ater.
Nu ser det ut som om Diva lopt klart, hon har aterfatt den lilla hjarnaktivitet hon hade innan och Tate ater battre, men fortfarande inte som vanligt. :cautious: I dag ska jag aka och kopa margben. :angel:
 
Lilla Tater Tot har gatt ner rejalt i vikt sedan Princess Diva borjade lopa. Han har inte atit ordentligt de sista par veckorna, inte speciellt gnallig faktiskt, men vill inte ata och har borjat markera. Han ar precis ett ar, sa han ar en Slyngel och forstar sig inte direkt pa vad som hander, men som jag ser det ar det allvarligaste att han inte ater.
Nu ser det ut som om Diva lopt klart, hon har aterfatt den lilla hjarnaktivitet hon hade innan och Tate ater battre, men fortfarande inte som vanligt. :cautious: I dag ska jag aka och kopa margben. :angel:
Skalman är ett hysteriskt matvrak i vanliga fall, men under just höglöpet här hemma (hans mamma löpte) så tappade han en del matlust och fick i sig hälften av vanliga ransonen. Men det handlade ju bara om typ 3-4 dagar, så det är ingen större fara.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 448
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 318
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Elvasaga
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp