Hantera stress

matildadahlgren

Trådstartare
Jag har tagit tjänstledigt på deltid från mitt jobb så jag just nu jobbar cirka 24h/vecka. Detta för att jag ska kunna plugga vid sidan. Just nu läser jag matematik 2a och fysik 1 på 50% på distans. Jag har sedan ytterligare två kurser att läsa och kommer hålla på fram till våren. Det gör jag för att jag till hösten vill läsa till dataingenjör och dessa kurser krävs för att söka till programmet.

Men det här är inte det enklaste. Jag är konstant stressad över både skola och jobb. Jag ska alltså plugga 20h/vecka PER KURS, vilket innebär att jag ska spendera 64h/vecka åt jobb och skola. Samtidigt måste jag hantera allt som har med livet och hemmet att göra. Bara en sådan sak som att jag varit tvungen att byta däck på bilen har varit ett ångestmoment, för jag har inte haft tid. Jag har redan mycket med jobb och skola och på det har jag en massa andra saker som ska göras. Dessutom ska jag och min sambo flytta i december och det gör mig så fruktansvärt stressad. Det måste rensas och packas och planeras inför det. Känns som att jag har en miljon saker att göra men har absolut inte tiden som jag behöver. Jag är så stressad så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

Hur gör man för att hinna med allt? Hur ska man tänka med planering osv? Alla tips och råd är välkomna!
 
Stressa inte de gör situationen värre. Planera dag för dag.

Just nu låter de som att allt ska vara färdigt på en och samma gång . ju mer stress ju mindre blir de gjort och en massa onödigt slarv
 
Stress under en längre period kan vara fruktansvärt nedbrytande och förstöra hälsan fullständigt för resten av livet i värsta fall, så jag kan inte låta bli att föreslå att du bör sätta som prio ett att försöka minska på din känsla av stress.

För att arbeta mot stress så behöver man jobba på att aktivera sitt lugn-och-ro-system, vilket är tvärtemot vad man många gånger reagerar spontant med. Det är jättelätt när man är stressad att tänka att man ska försöka bli snabbare och effektivare och hinna mer, men ju snabbare och effektivare man blir desto mer triggas ofta stressen. Så för att bekämpa stress kan man använda sig av avslappningsövningar, andningsövningar, mindfulness, meditationstekniker, mm. Det är också viktigt att planera in luckor i kalendern för dötid och återhämtning. Och att vara brutalt ärlig mot sig själv med vad som funkar och vad som inte funkar. Ställa sig frågan "Hur mycket orkar jag? Hur vill jag att min vardag ska se ut för att jag ska må bra?" Och sen planera sitt liv och sina aktiviteter efter det. Kanske får du skjuta upp dataingenjörsutbildningen ett år? Det är så lätt att fastna i nån tanke om vad man "borde" klara eller vad jag "måste" göra, och att det inte finns några alternativ. Men i värsta fall ligger man där som en utbränd grönsak sen och klarar inte ens av att läsa bokstäver och behöver flera års återhämtning tillbaks till att kunna klara av ett normalt liv....
(OK, nu kanske jag drar till med worst case scenario, men det är bara för att jag varit där själv så det är det enda jag känner till :p )

För mig finns det ingen möjlighet i världen att jag skulle kunna lägga 64 timmar i veckan på jobb/plugg! Inte ens om jag bodde på fullservicehotell och hade en personlig butler och aldrig behövde ta hand om varken städning, matlagning eller något annat praktiskt! :D Så en sån plan skulle bara vara att glömma för min del - jag skulle aldrig orka och jag skulle definitivt inte tycka att det var ett roligt liv.

Men sen undrar jag om det verkligen är säkert att pluggandet kommer att ta 40 timmar per vecka för dig? Kanske fixar du det på lite kortare tid, så att det blir mer genomförbart i vardagen? De kurser jag har gått har inte alls krävt lika mycket tid som de har utgett sig för att göra.... Jag jobbade heltid samtidigt som jag gick en kurs på 33%, och jag la kanske i snitt en timme om dagen på att plugga, dvs i praktiken snarare ~13%.... Och då var det en kurs jag verkligen brann för och satt nästan och hoppade av iver och glädje att få sätta tänderna i kurslitteraturen varje kväll. :D Det måste ju liksom vara roligt också. :)
 
Jag har tagit tjänstledigt på deltid från mitt jobb så jag just nu jobbar cirka 24h/vecka. Detta för att jag ska kunna plugga vid sidan. Just nu läser jag matematik 2a och fysik 1 på 50% på distans. Jag har sedan ytterligare två kurser att läsa och kommer hålla på fram till våren. Det gör jag för att jag till hösten vill läsa till dataingenjör och dessa kurser krävs för att söka till programmet.

Men det här är inte det enklaste. Jag är konstant stressad över både skola och jobb. Jag ska alltså plugga 20h/vecka PER KURS, vilket innebär att jag ska spendera 64h/vecka åt jobb och skola. Samtidigt måste jag hantera allt som har med livet och hemmet att göra. Bara en sådan sak som att jag varit tvungen att byta däck på bilen har varit ett ångestmoment, för jag har inte haft tid. Jag har redan mycket med jobb och skola och på det har jag en massa andra saker som ska göras. Dessutom ska jag och min sambo flytta i december och det gör mig så fruktansvärt stressad. Det måste rensas och packas och planeras inför det. Känns som att jag har en miljon saker att göra men har absolut inte tiden som jag behöver. Jag är så stressad så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

Hur gör man för att hinna med allt? Hur ska man tänka med planering osv? Alla tips och råd är välkomna!

En vuxen bör inte behöva 40h/v för heltidsstudier på gymnasienivå (det behöver ingen på gymnasiet heller) om det inte finns någon typ av svårighet med i bilden. Om jag utgår från att du inte har några svårigheter så är det pluggtekniken som brister om du behöver 40h/v, och då är det utmärkt att lära sig nu för det blir ännu viktigare vid högre studier.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 299
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 022
Senast: Badger
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 766
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Jag behöver bolla stressrelaterade frågor lite. När jag känner stress och press på jobbet (vilket jag gjort i typ ett år eller två nu...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp