Hantering av hingst på tävling

Toker

Trådstartare
Har fått en D-ponny hingst på 4,5 år som jag ska tävla och träna åt ägaren. Vet att jag själv som 14 åring (15 den 24 december) inte får hantera hingsten på tävling. Men undrar nu vad jag har för skyldigheter på framridning/banan som ryttare? Är det något speciellt jag måste tänka på? Finns det något jag får göra utan att ha vuxen med mig?
Min mamma är den som kommer leda honom på tävling då hon har erfarenhet av hingstar samt hästar sedan tidigare.
Han är relativt hetsig i hanteringen och kan slå och kicka när man rider, på marken kan han bli stark men inte så att jag inte kan hantera honom.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!:)
 
Du får rida överallt men inte leda hästen på tävlingsplatsen. Skulle nog personligen ha någon som leder hästen mellan framridning och tävlingsbana för säkerhets skull.

Se till att sätta en rosett i svansen så folk blir uppmärksamma på att han kan kicka (inte för att det alltid hjälper, folk rider upp i rumpan i alla fall men då har ju du i alla fall varnat)

Om det är collectinring i anslutning till banan, prata med arrangören innan om det är så att du helst vill vara ensam inne på banan utan en annan häst i collectingring. Det där är ju olika från hingst till hingst.

Är han hetsig i hantering på marken så kanske du ska be om att få en lite mer avskild plats på parkeringen, säger man till i god tid brukar de flesta arrangörer försöka ordna det

Sen gäller det ha ögon i nacken och förebygga incidenter genom att ha uppsikt på folk runt omkring .
När dottern red en ponny som gärna sparkade så fick jag stå och säga till folk HELA tiden "snälla gå inte bakom hästen" trots den stora röda rosetten hon hade i svansen. Då försökte jag även ställa mig så jag inte stod i vägen.
 
Det kommer bli fråga om att mamma leder honom till och från framridning och bana, antingen med bara träns eller med deltatygel. Säkerhet är A och O här då jag inte vill riskera att något händer med vare sig mig eller ponnyn/någon i omgivningen.
Rosett kommer han självklart ha, det har mina två andra ponnyer med. De är valacker men håller fortfarande på och kickar och sparkar och är otroligt lätta i rumpan. Skulle aldrig ens tänka tanken att rida en ponny utan rosett som kan sparka. :p

Tror den här hingsten kommer vara lugnast om han slipper ha någon annan i collectinring etc. rider jag hemma och mamma rider samtidigt så händer det att han kickar och slår med frambenen om mammas häst kommer för nära. Skador kan ju alltid hända men minimera dem är nog smartast.

Usch att folk inte kan se sig för. :mad: Har själv haft det så att någon sprungit in i rumpan på en av mina ponnyer som är extremt bakskygg och då fick hon sig en känga och så skäller hon ut mig fast jag har största rödaste rosetten i svansen. Vissa människor alltså, fy.
 
Tror den här hingsten kommer vara lugnast om han slipper ha någon annan i collectinring etc. rider jag hemma och mamma rider samtidigt så händer det att han kickar och slår med frambenen om mammas häst kommer för nära. Skador kan ju alltid hända men minimera dem är nog smartast.

Precis som cewe säger så gäller det att ha ögon i nacken, och alltid ligga ett par steg före alla andra. Här har du ju chans att träna hemma, vad är för nära? Han ska aldrig få någon chans att kicka eller slå med frambenen, innan dess har du sett vad som är på gång och flyttat er.
 
Det kommer bli fråga om att mamma leder honom till och från framridning och bana, antingen med bara träns eller med deltatygel. Säkerhet är A och O här då jag inte vill riskera att något händer med vare sig mig eller ponnyn/någon i omgivningen.
Rosett kommer han självklart ha, det har mina två andra ponnyer med. De är valacker men håller fortfarande på och kickar och sparkar och är otroligt lätta i rumpan. Skulle aldrig ens tänka tanken att rida en ponny utan rosett som kan sparka. :p

Tror den här hingsten kommer vara lugnast om han slipper ha någon annan i collectinring etc. rider jag hemma och mamma rider samtidigt så händer det att han kickar och slår med frambenen om mammas häst kommer för nära. Skador kan ju alltid hända men minimera dem är nog smartast.

Usch att folk inte kan se sig för. :mad: Har själv haft det så att någon sprungit in i rumpan på en av mina ponnyer som är extremt bakskygg och då fick hon sig en känga och så skäller hon ut mig fast jag har största rödaste rosetten i svansen. Vissa människor alltså, fy.
Självklart måste en alltid ha ett par extra ögon i nacken när en hanterar hingst. Dock hade jag aldrig gett mig ut med en häst som inte kan uppföra sig ordentligt hemma och på träning först. Både i ridning och hantering. Extra viktigt när det gäller en hingst då de kan ställa till med stor oreda om de kommer lösa.
 
Exakt har inte tänkt tävla med honom ännu på minst 6 månader, vill att han och jag ska få ihop det lite först + att han förstås måste stärka sig och dessutom kunna tas med på träning på ett bra sätt.
Idag var det premiär på träningen med honom och han skötte sig galant en riktig gentleman. Kunde till och med stå still bredvid stoet som var med :up:. Vart lite att han slog emellanåt då det blev lite för mycket i huvudet på honom men över lag så skötte han sig. Vart inga stora problem i varje fall och tränaren var nog lika förvånad som jag:eek::D:up:
 
@Jennijames De kom cirka 4 meter ifrån då han slog, därefter fick de hålla sig på 6-7 m avstånd och då vart det bättre. Höll mig på min kant helt enkelt. :)
 
@Jennijames De kom cirka 4 meter ifrån då han slog, därefter fick de hålla sig på 6-7 m avstånd och då vart det bättre. Höll mig på min kant helt enkelt. :)
Säger som andra sagt:
hästen måste fungera i hantering och träning hemma först.
6-7 m avstånd är väldigt långt att begära att andra ska inse på framridningsbanor och liknande.
Och visst ska omgivningen reagera på röd rosett, men också som andra skrivit: du behöver ha väldigt stor beredskap att flytta på dig när andra kommer för nära. Det är mer ditt ansvar än någon annans, att ingen kommer så nära att "din" häst slår.
 
Oavsett hingst eller inte, men varför uppfostrar inte folk sina hästar så att de inte sparkar helt enkelt?! Det är inte så jävla svårt faktiskt.

Sen håller jag men övriga, innan han är lugn och snäll som vilken häst som helst både hemma och iväg på träning så hade jag inte funderat på att åka iväg på tävling. Min hingst håller sig i skinnet även om folk är 1 meter ifrån, när du är där så kanske du kan börja fundera på att ge dig ut och tävla.
 
Håller med om att på hemmaplan så ska hingsten uppföra sig som alla andra hästar för annars är det för farligt att ge sig ut bland ekipage man inte känner.
När hingsten har en ryttare på ryggen så ska han uppföra sig PUNKT
Dom ska fixa att ha en annan hingst på en meters avstånd utan att göra mer än att blåsa upp sig lite och tuffa sig. Att slå ska inte finnas på kartan.
När man kommer ut är allt så annorlunda och man behöver mycket mer plats än hemma men att kräva mer än en tre meters frizon är inte genomförbart i praktiken.
 
När man kommer ut är allt så annorlunda och man behöver mycket mer plats än hemma men att kräva mer än en tre meters frizon är inte genomförbart i praktiken.

håller med, med det kräver också att man åker ut mycket, så att hästen är van vid att åka iväg till nya platser och inte behöver göra en så stor grej av just tävling. att bara vara hemma och drilla på disciplinen tills den är perfekt är ingen garanti att den är perfekt på bortaplan :)
 
håller med, med det kräver också att man åker ut mycket, så att hästen är van vid att åka iväg till nya platser och inte behöver göra en så stor grej av just tävling. att bara vara hemma och drilla på disciplinen tills den är perfekt är ingen garanti att den är perfekt på bortaplan :)

Nej men "perfekt" beteende på hemmaplan ger skapliga förutsättningar för att ge sig ut och socialträna.

Min femårige fjordhingst ska visas i sommar, och då behöver han "veta hut". Hemma beter han sig utmärkt. Jag har nu varit iväg till ridhus med honom en gång - då var ridhuset abonnerat av mitt gäng och det var om flest tre hästar i ridhuset samtidigt vilket var en bra förutsättning. Pålle obrydd men lite skrikig.
Nästa steg är att ta med pålle obokat till en dressyranläggning i närheten och ta det som bjuds av sällskap i ridhuset. Mitt mål kommer att vara att få pålle att koncentrera sig på mig och träning hellre än att titta på andra hästar. Men jag kommer att försöka hålla mig i ett hörn och undvika närkontakt - eftersom pålle är hingst och ovan vid annat än hemmamiljö.

Min hingst slår eller kickar inte hemma och är därmed mogen att åka ut.
 
Oavsett hingst eller inte, men varför uppfostrar inte folk sina hästar så att de inte sparkar helt enkelt?! Det är inte så jävla svårt faktiskt.

Sen håller jag men övriga, innan han är lugn och snäll som vilken häst som helst både hemma och iväg på träning så hade jag inte funderat på att åka iväg på tävling. Min hingst håller sig i skinnet även om folk är 1 meter ifrån, när du är där så kanske du kan börja fundera på att ge dig ut och tävla.
Eller varför ens behålla som hingst om den är så som TS beskriver? Hade min häst (som är 4,5 år gammal) betett sig så, då hade han varit valack för länge sen ..
Han kan gå som turledarhäst, gå bredvid andra hästar, bakom, framför, förbi utan att tappa fokus på mig och vad jag vill.
Han har alltid varit sån, vilket är ett bra lynne.
Ett dåligt lynne ska man inte avla på. Punkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 828
Senast: Lavinia
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 900
Senast: Habina
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 910
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 807
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp