Har cyklar inga ringklockor längre?

bigganl

Trådstartare
Nu är jag irriterad till max. Finns det inte ringklockor på cyklar nu för tiden? Jag är förbannat trött på att cyklister på Mountinbikes som kör fort och går hur tyst som helst på vägen, skrämmen hästar hundar och mig själv, gång på gång.
När jag möter dem är det ju inga problem. Då syns de, men när de kommer bakifrån och inte ger ett ljud ifrån sig och djuren liksom jag inte upptäcker dem förrän de är snett bakom eller nästan brevid, då är det inte roligt.
Har nyss varit ute med hundarna. Bor i skogen så det är grusväg och mörkt. Plötsigt kommer en cyklist och hundarna och jag skvätter som 17. Hundarna hoppar en meter åt sidan (åt varsitt håll förstås) ;) och jag skvatt så jag höll på att tappa balansen. Ska det vara nödvändigt?
Kan man inte bara ringa lite i klockan (om den nu finns någon) eller ge någon form av ljud ifrån sig som förvarning? Det borde inte vara så svårt. Det blir ju farligt när en hund eller en häst hoppar åt sidan för att de blir så överraskade. Hunden kan ju hamna rakt i hjulet och en häst kan ju landa på hela cykelekipaget.
Har ni varit med om samma sak? Här händer det titt som tätt. Vår väg är tydligen en bra träningsväg med alla backar.
 
Här rings det på klockan titt som tätt när jag är ute med min hund, utan att ens vara " i vägen" för cyklisten. :) Jag hör inte dem komma bakom mig annars, men det vet ju folk inte om. De kanske är extra artiga här, vad vet jag.

Men är det inte lag på att cyklister ska ha ringklocka på cykeln?
 
Nää, det är inte standard längre tyvärr. Idag när man köper mountainbike, citybike, hybrid el liknande är det oftast bara stommen, sedan får man betala för lyse, reflexer, ringklocka och cykelstöd (själv har jag bland annat investerat 49.90 i en ringklocka) - däremot tycker jag alla behöver visa hänsyn ändå och att en ringklocka är en nödvändighet oavsett om det är stadstrafik el ej (sedan kan man ju alltid hojta när man kommer cyklade också) Om det är lagstadgat kan jag inte svara på.
 
Sätter en peng på att cyklar utan ringklocka också saknar stänkskärmar.
Man känner igen en cyklist ägandes en cykel utan stänkskärm på att dennes rygg är centrerat prickmönstrad.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Men du måste ju förstå att en ringklocka ökar både luftmotståndet och vikten på cykeln drastiskt! :eek:

Upplever precis samma sak mest hela tiden... När jag bodde i stan och cyklade mest hela tiden var det dock inte helt ovanligt att mitt ringande i klockan besvarades med att den jag plingade på hoppade typ tre meter ut på gräsmattan och sedan stod och blängde argt, så tydligen anses det kanske oartigt att plinga? På samma sätt som att man istället för att säga typ "ursäkta" när man ska förbi någon i en trång gång i affären bara knuffar sig förbi istället.
 
Jag skulle nog inte våga plinga på en häst. Annars så tänker jag att det är något som verkar irritera folk, så jag plingar bara om jag absolut måste.
 
Nää, det är inte standard längre tyvärr. Idag när man köper mountainbike, citybike, hybrid el liknande är det oftast bara stommen, sedan får man betala för lyse, reflexer, ringklocka och cykelstöd (själv har jag bland annat investerat 49.90 i en ringklocka) - däremot tycker jag alla behöver visa hänsyn ändå och att en ringklocka är en nödvändighet oavsett om det är stadstrafik el ej (sedan kan man ju alltid hojta när man kommer cyklade också) Om det är lagstadgat kan jag inte svara på.

Det är synd att det inte är standard för uppenbarligen orkar de flesta inte köpa en, eller tror sig inte behöva den. Fattar de inte att de åker omkring och faktiskt är trafikfarliga? Många som åker här är notoriska träningscyklister och har musik i öronen plus att de har sina träningsdatorer aktiverade som registrerar allt, vilket gör att de inte stannar, saktar in, svarar på tilltal, ber om ursäkt när de ställt till med olyckor, (vilket har hänt), utan bara stirrar rakt fram och fortsätter i hög fart. Det är lite otäckt.
Att jag blev så irriterad nu ikväll beror på att det var en granne till oss som kom, det såg jag när han passerat, och han har både hund och häst själv, så han borde tänka till lite mera tycker jag.
 
Jag skulle nog inte våga plinga på en häst. Annars så tänker jag att det är något som verkar irritera folk, så jag plingar bara om jag absolut måste.

Jag skulle inte plinga precis bakom utan hellre när jag är längre ifrån, bara för att visa att jag kommer. Alternativt ropa något istället.
 
Det är synd att det inte är standard för uppenbarligen orkar de flesta inte köpa en, eller tror sig inte behöva den. Fattar de inte att de åker omkring och faktiskt är trafikfarliga?
Jag kan inte göra något annat än att hålla med, men jag vet hur det var nu när jag köpte en ny cykel i våras - en hybrid mellan citybike och racer - och INGET ingick. Tog EN dag innan jag fattade vad som fattades och hur idiotiskt/svårt det var att ta sig fram utan ringklocka och jag var tvungen att sticka till Ica Maxi och köpa en ringklocka.

Och jag håller med Niyama - som gammal ryttare så vet jag hur dumt det är att plinga precis när man passerar ett ekipage - MEN många storstadscyklister som precis börjat träna för Vätternrundan fattar inte det här. De har inget hästvett, å knappt ngn trafikvana och sedan kör de på i 180 utan tankar på konsekvenserna....
 
Där ser man. Nu har jag lärt mig något nytt idag. Jag trodde faktiskt att lyse var lagstadgat. :)
 
Och jag håller med Niyama - som gammal ryttare så vet jag hur dumt det är att plinga precis när man passerar ett ekipage - MEN många storstadscyklister som precis börjat träna för Vätternrundan fattar inte det här. De har inget hästvett, å knappt ngn trafikvana och sedan kör de på i 180 utan tankar på konsekvenserna....

Man behöver ju inte plinga precis när man passerar, men en bra bit innan så man får en chans att upptäcka dom innan dom är alldeles bredvid en.

Där jag rider finns det väldigt gott om cyklister. På asfalten hörs dom, så där är det ingen fara. Men när jag var ute och promenerad med hästen efter en skogsväg så kom det en cyklist snabbt bakifrån, helt ljudlöst.
Varken jag eller hästen upptäckte den förrän den var i jämnhöjd med oss och hästen blev jätterädd och flög i luften, kastade sig först framåt och tänkte sen vända och springa över mig innan hon insåg vad det var som passerat.
Medan cyklisten bara fortsatte utan att sakta ner eller ens vända sig om. Då blev jag ganska trött..
 
Ni pratar om en massa skrämselhicka man får av cyklister utan ringklocka.
Jag vill med detta inlägg göra er medvetna på att även cyklister kan få skrämselhicka av saker utan ljudsignal.

För ett par tre-fyra år se'n var jag ute och cyklade med min hund springandes bredvid. Som alltid kutade hon utan koppel, och vi var på väg ut från skog mot ett fält, raksträcka, nedförsbacke och högt wannabe-ensilage-gräs på båda sidor. Där backen slutar sitter det en hare eller kanin eller vad det nu är, i allsköns ro. Jycken ser, och börjar accelerera. Med vetskapen om att hon inte har skuggan av en sportmössa, låter jag henne få denna glädje och extramotion. Kaninen märker faran och springer bort efter vägen en bit, innan den försvinner ut i gräsdjungeln. Hunden kanske tre sekunder efter in i gräset. En halv sekund efter att hon försvunnit in i vegetationen hoppar den lömska kaninen ut på vägen igen, och springer åt mitt håll. Förmodligen lade sig kaninuschlingen ned, platt mot mark, stock och stubb, så fort den kom in i gräset - och lät hunden kuta över och förbi.

Nåväl, jag kommer sakta rullande på min cykel, hjälpt av lite nedförsbacke, har en hund som ivrigt genomsöker en gräsäng efter vadsomhelst som går att valla - och en kanin som flyr rakt mot mig. Så ser jag att han plötsligt upptäcker mig. Och jag ser att han inte riktigt vet vad han ska göra, springa åt höger? springa åt vänster? var har jag hunden..? Voine, voine!

Och det går för fort. Vi pratar om kanske max 1.5s från att han upptäcker mig tills att vi ska mötas. Kaninen hinner inte välja. Springer rakt fram. Mot mig. Jag tittar på honom. Han tittar på mig. Och så två meter framför cykelns framhjul gör han ett jättehopp upp i luften, rakt mot höger hand som fredligt håller i sitt styreshandtag - som för att överraska mig så att jag inte ska fånga honom och göra kaninragu till kvällsvard.

Jag skiter nästan ned mig av chocken.
Det här kan inte vara annat än Monty Pythons Mördarkanin!
icon_eek.gif


Se'n förvinner han bakom nånstans. Och hunden söker genom gräset säkert fem minuter innan hon är klar med att det förmodligen bara var massa kaninlukt och en udda synvilla som spelade henne ett spratt.


Det är oklart om kaninen hade ringklocka.
Men han använde den inte i varje fall.
 

Liknande trådar

Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 951
Senast: sanio
·
Träning Jag blir så sur. Måste bara skriva av mig. Vi har allemansrätt här i Sverige och det är ju underbart, men jag blir så irriterad på...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 503
Senast: weasel_
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp