Har du något skämsrum?

tanten

Trådstartare
Såg frågan i en tidning. Och ja, visst har jag det!

Mitt syrum på övervåningen, det rummet man går igenom för att komma till sovrummet. Där är det saker överallt, en strykbräda absolut full av både sånt som ska strykas och sånt som jag inte vet var jag ska göra av. Andra kläder, bra-att-ha, tyger, skoputsgrejorna, dammsugaren, symaskinen, diverse skräp.

Jag har tänkt att jag skulle köpa förvaring men ekonomin har inte medgett det än så då har jag låtit det vara, till den milda grad att jag nu mår en smula illa när jag passerar.

Varför har jag det? Antagligen för att jag är en usel och slarvig person....
 
Nej, jag bor i en etta så det hade ju varit hemskt i sådana fall. :p Däremot har jag en garderob vars innehåll jag inte är särskilt stolt över.
 
Haha! Jag tycker hela mitt hem brukar vara ett skämsrum, eller kanske hela gården... stallet är väl bäst ordning för det mesta men nu när jag är själv där så kan det också röra till sig.

Ibland när jag ser fotografier från husrannsakningar i jobbet så tänker jag på hur det skulle beskrivas om någon bara klampade in hos mig en slumpvis utvald torsdag. "I bostaden rådde allmän oordning" och så en massa högar med tvätt som inte sorterats in, skitiga hästkläder, träningskläder, grus från kattlådan ut på golvet, kaffekoppar, mjölpaket som står framme i köket, tidningar och papper här och där och saker som inte kommit iväg till återvinningen. Huvaligen! Nu räknar jag inte med att bli föremål för någon husrannsakan, men det gjorde kanske inte de som förevigas heller.

Men väntar jag besök så kan jag med lite varsel stuva om så att det blir acceptabelt, i mina ögon i alla fall. Och i ärlighetens namn så brukar det inte nå upp till den där "Rent hus"-nivån där man måste asa hem folk som röjer upp kaoset inför tv-kameror. Utan även det sista "nödrummet" där det kan stuvas in saker får anses hanterbart. Återstår en oinredd vind då med många kvadratmeter och den innehåller förvisso en mängd saker. Men det går att hitta vad man söker och en hel del är faktiskt kul att ha, så det lägger jag inte mina dyrbara fritid på att minimera.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Ja ungarnas rum.... De är 3 och 1 år och använder i princip rummet inte (sover i vårt rum och leker i vardagsrum/kök). Deras rum är förvaring av leksaker överallt och ren tvätt som samlats på hög i soffan. Jag hinner tvätta och torka men sortera och plocka undan är bortprioriterat.
Problemet är att vi saknar förvaringsmöjligheter för leksaker och kläder så jag tänkte skaffa in ett par byråer och förvaringshyllor så får vi hoppas det blir ordning där inne....
 
Ja, vårt arbetsrum. Det är ett fint rum egentligen men min man har tusen prylar som tydligen måste ligga framme så det ser ut som skit där inne mest hela tiden. Jag förstår inte hur han kan jobba där inne. Jag kan det definitivt inte.
 
*Tittar mig omkring* :o

Var ska vi börja?? :angel:

+1 på den!

Annars så är väl inte extrarummet särskilt coolt, gubben min har massa lego, en bilbana o.s.v. där, tvivlar på att våra ev blivande barn ens kommer få röra dom grejerna, men killar på fester verkar tycka det är coolt iallafall ;)
 
Såg frågan i en tidning. Och ja, visst har jag det!

Mitt syrum på övervåningen, det rummet man går igenom för att komma till sovrummet. Där är det saker överallt, en strykbräda absolut full av både sånt som ska strykas och sånt som jag inte vet var jag ska göra av. Andra kläder, bra-att-ha, tyger, skoputsgrejorna, dammsugaren, symaskinen, diverse skräp.

Jag har tänkt att jag skulle köpa förvaring men ekonomin har inte medgett det än så då har jag låtit det vara, till den milda grad att jag nu mår en smula illa när jag passerar.

Varför har jag det? Antagligen för att jag är en usel och slarvig person....
Hela min bostad är en skäms bostad, men köket är värst. Kylen innehåller alltid matvaror som är i olika nivåer av kompostering, hela köket är fullt av återvinning, den smutsiga disken är staplad på diskbänken, bänkytorna är täckta av diverse, på golvet är det torrfoder och annan kattmat eftersom min katt saknar bords(?)skick och kastar maten omkring sig när han äter, dessutom kommer det in matos och röklukt ifrån grannen med jämna mellanrum. Jag har nästan alltid stängt till köket, mycket för att lukten från grannen inte ska sprida sig i resten av lägenheten.
 
Nä, inte egentligen. Jag är ganska hysterisk med att städa och tvätta, men har blivit lite bättre. Man måste faktiskt inte dammsuga varje dag.

Fast ett par skåp med verktyg och bildelar har vi. Samma sak under sängen. Bildelar och verktyg. Men det tänkter jag inte blanda mig i, för de är inte mina.
 
Haha, ja min källare! Där är det allmän oordning, som jag försöker fixa till då och då. Sen behöver jag något när jag är stressad och rotar reda på det med en ny allmän oordning som följd.

För att jag ska hålla ordning överallt skulle jag behöva en katalog med innehållsförteckning, där alla hemmets saker finns nedskrivna. Det är nämligen mitt letande efter saker som leder till röran :D
 
Hehe - skämsrum ... har aldrig hört uttrycket förut.

Nä. Jag bor i en liten lägenhet och har flyttat runt en hel del, har därför inte så många grejer som "bara ligger".

Men i tidigare lägenhet var det nog garderoben och alla överskåp i köket, det var dit jag tryckte upp sådant som jag inte hade någon användning för, men ville spara. Förstår att det lätt blir så om man har hus - då är det ju lättare att köpa på sig grejer och placera ut allteftersom. Efter några år av det så blir det mängder med prylar...
 
Enda sättet att få ordning i röran är faktiskt att tömma rummet-garderoben-verkstan och börja om från början samt att utelämna alla bra-å-haprylar som man hittar och som man inte saknat alls. Har man inte saknat dom på 10+-år så har man inget behov av dom heller. :D

Jag gjorde en rockad bland alla lådor med blandade verktyg, byggde en verktygsvagn och fick ÄNTLIGEN ordning på allt utspritt så nu behöver jag inte leta 2 timmar för ett 2-minutersjobb. :o :p
 
Hah! Du skulle ha sett oss i helgen... I vårt garage/arbetsrum/verktygsrum var det så fullt att man inte kunde gå in, så vi gjorde som du: ut med allt och in igen en sak i taget. Det blir liksom så då man har tio projekt på gång, och att städa undan efter sig tar så mycket onödig tid... För att inte tala om alla BILLIGA motorer som man måste köpa bara för att/ifall om. De ska också bo nånstans.
 
Hah! Du skulle ha sett oss i helgen... I vårt garage/arbetsrum/verktygsrum var det så fullt att man inte kunde gå in, så vi gjorde som du: ut med allt och in igen en sak i taget. Det blir liksom så då man har tio projekt på gång, och att städa undan efter sig tar så mycket onödig tid... För att inte tala om alla BILLIGA motorer som man måste köpa bara för att/ifall om. De ska också bo nånstans.
Lite lätt hoarder-varning. Och, NEJ, jag tänker INTE visa bild på logens innandöme. :angel:
 
Jooodå.. förrådet hemma hos mig. Proppfullt med massa skräp. Ska ta mig tiden o rensa där någon gång snart tror jag allt..
 
Nja... har nog inte bott här tillräckligt länge... Men det är en tvåa och om det inte är ordning här så ser det ut som ett bombnedslag i så fall. I huset hade jag kök och toalett, inte för att det var oordning mest utan för att de hade ett stort renoveringsbehov. Diskade en gång om dagen så visst stod disk framme, men vad ska man göra när vattenbrist alltid på något vis hängde över mig.

Här är disktället för litet för 4 personer så det är alltid överfullt, men vem bryr sig, det är diskat i alla fall ;)

Mitt skrivbord däremot... det var alltid i en enda röra! Nu har jag större, men har ännu inte lagt prylar överallt utan jag har varit noga med att ha dem på platserna de fått. Fast lite...rörigt kan man nog tycka det är om man är en riktigt petnoga person. Har lite reklam i en hög, har ett papper med skolinformation, pennan ligger bredvid, har några skruv och spik, en hammare, tavelhängare, min klocka och mitt armband (som båda SKA sitta på armen), locket till mitt mobila internet, ett örhänge, två par hörlurar, en mugg, fjärrkontrollen till tvn, en hårsnodd, ett flyttkort jag glömt skicka och fjärrkontrollen till dvdspelaren som inte är här och antagligen inte kommer hit ens.... Det var nog allt... än så länge ;)

Skrivbord är nåt mög att hålla ordning på!!! :o:o

Och så ignorerar vi att tvättställningen står i vardagsrummet, med tvätt för p balkongen torkar det inte längre... och vi ignorerar att det står en bananlåda med prylar i hallen också ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag sitter och tittar på hus lite till och från och längtar tills den dag jag kan köpa ett hus och ha ett riktigt hobbyrum för min...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: Trott
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 419
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp