Har du privat sjuk och olycksfallförsäkring?

Helena

Trådstartare
Jag behöver argument för och emot om jag ska behålla den eller inte. Tänkte då att Bukefolket är bra att få input från :). Är här inne och läser en del, men har inte postat så mycket.

Det är inga jättesummor jag betalar, men den kostar mig 4428:-/år. Premien kommer garanterat att stiga i takt med mitt åldrande.

Jag jobbade utomlands 1 år när jag var 25 år och skaffade då naturligtvis sjuk och olycksfallförsäkring. När jag kom hem fick jag för mig att det var något jag behövde även på hemmaplan och skaffade mig det här också.
Jag pratade med en väninna häromdagen och hon har ingen och har aldrig funderat på det heller.

Nu är jag ju inte purung heller (39) och vill tänka mig för innan om jag säger upp den.

Om du är försäkrad, varför?
Om du inte är försäkrad, varför?


Tacksam för åsikter :bow:

/Helena
 
Jag har en olycksfallsförsäkring som tillägg till hemförsäkringen. Ingen sjukförsäkring. Olycksfallsförsäkringen kostar ca 130 kr per år tror jag.
 
Jag har en olycksfallsförsäkring, och det finns inte på kartan att säga upp den. Den kostar 1200/år, så det är inga pengar, men faktumet att jag cyklar mkt gör att bara den risken är värd de där pengarna. Sen är jag iofs av åsikten att har man en obruten sjukförsäkring sedan många år, då ska det krävas en hel del för att säga upp den, men det är givetvis upp till var och en att väga risk mot kostnad. Men det är en stor fördel att ha en privat sjukförsäkring, och inte "endast" de som är beroende av arbetsgivare eller fack.

Livförsäkring hade jag inte nödvändigtvis bemödat mig med. Beror på lånesituation på bostaden och övrig ekonomi, dvs om sambo/make/barn riskerar att gå från hus och hem vid dödsfall eller inte.

Tillägg: jag har ingen sjukförsäkring eftersom jag, innan jag blivit tillräckligt vis (och lämnat studentfattigdomen bakom mig) nu tillhör dem som inget bolag vill ta i med tång. Sambon likaså, och då hade han ändå möjligheten att få via jobbet och tänkte "ta det sen". Vi båda var 25 när situationen förändrades.
 
Senast ändrad:
Ja, har både sjuk- och olycksfallsförsäkring. Inte en tanke på att säga upp den.

När jag var långtidssjukskriven som yngre betalade den ut 142 000 kr i ersättning och förlorad arbetsinkomst. När jag hamnade på sjukhus pga olycka betalade den ut ersättning så jag gick ekonomiskt "skadelös" ur det osv. Sjukdelen är värt massor för mig, att ha som extra ekonomisk trygghet OM..
 
Jag har en olycksfallsförsäkring som jag tog för 15 år sedan. Den fick jag användning för inom 3 månader efter tecknandet då jag bröt benet i en ridolycka. Jag kommer definitivt att behålla den, men någon extra sjukförsäkring ska jag inte ha. Så vitt jag vet är de så stora begränsningar på dem att de inte är värda något. Men kan någon bevisa att jag har fel kan jag överväga det.
 
Jag har en olycksfallsförsäkring som jag tog för 15 år sedan. Den fick jag användning för inom 3 månader efter tecknandet då jag bröt benet i en ridolycka. Jag kommer definitivt att behålla den, men någon extra sjukförsäkring ska jag inte ha. Så vitt jag vet är de så stora begränsningar på dem att de inte är värda något. Men kan någon bevisa att jag har fel kan jag överväga det.

Den största begränsningen ligger i att allt som du upplevt symtom på innan tecknandet inte täcks. Därför är givetvis en obruten sjukförsäkring så lång tid som möjligt att föredra. Så det beror mest på ens egna sjukhistorik.
 
Den största begränsningen ligger i att allt som du upplevt symtom på innan tecknandet inte täcks. Därför är givetvis en obruten sjukförsäkring så lång tid som möjligt att föredra. Så det beror mest på ens egna sjukhistorik.

Jag har för mig att det är tidsgränser hit och dit på sjukförsäkringarna och att de följer försäkringskassans beslut. Inget från FK = inget från privata sjukförsäkringen heller.

För övrigt är jag så frisk som det bara går. Inget som tyder på någon sjukdom direkt i alla fall. Sjukhistorik finns förstås men jag är övertygad om att det inte kommer att påverka min hälsa i framtiden så en reservation där skulle inte bekomma mig.
 
Den största begränsningen ligger i att allt som du upplevt symtom på innan tecknandet inte täcks. Därför är givetvis en obruten sjukförsäkring så lång tid som möjligt att föredra. Så det beror mest på ens egna sjukhistorik.

Jag har en kompis vars pappa varit förutseende och tecknat först en barnförsäkring för vart och ett av sina tre barn och sedan låtit den övergå till en olycksfall och handikppsförsäkring, eller vad det nu heter, då de blev vuxna. Då hon blev halvtids sjukpensionerad av psykisk grund så fick hon utbetalt en stor summa pengar och det är ju jättebra, men tyvärr så får hon till ex inte bostadsbidrag nu eftersom hon har en viss förmögenhet.

Själv är jag medlem i LRF och genom föreningen har jag en olycksfallsförsäkring på en halv mille. Den kostar ca 700 om året. Medlemskap i LRF (då får man tidningen Land del ett o två,) drygt en tusenlapp. Genom min anställning i Oslo kommune har jag en försäkring också, och en genom det norska fackförbundet. Ändå förstår jag att jag säkert skulle få svårt att klara mig i det långa loppet om jag blev allvarligt sjuk eller väldigt handikappad.
 
Jag tecknade en sjuk och olycksfallsförsäkring när jag var 22 år gammal. Det enda den inte täcker är cancer i underlivet eftersom jag hade cellförändringar på livmodertappen som 21 åring. Därför tecknade jag en separat cancerförsäkring för några år sedan som täcker om jag skulle få underlivscancer av något slag.

Jag har fått ut såpass mycket på sjuk och olycksfallsförsäkringen att jag hade kunnat bli väldigt gammal och ändå inte betalt tillbaka ens hälften av vad jag har fått ut på försäkringen. Jag är väldigt glad för att jag har den försäkringen för annars hade jag gått miste om mycket pengar. Man vet aldrig när en sjukdom eller olycka slår till och faktum är att de flesta människor blir arbetsoförmögna pga sjukdom, inte pga olycksfall.

Jag tecknade sjuk och olycksfallsförsäkringar för mina barn när de var nyfödda och de gäller tills de fyller 25 år. Jag har sagt till dem att de i god tid ska kolla upp så att de kan fortsätta ha den tryggheten även senare i sina liv.

För mig är det självklart att man har en sjuk och olycksfallsförsäkring för så mycket får man inte ut ifrån samhället om man skulle bli sjuk eller skada sig så att man blir arbetsoförmögen. Dessutom bör man ha koll på beloppen. Man får bara ut en viss procent av beloppen som man tecknar sig för så de bör vara så höga som möjligt. Minsta belopp bör vara en miljon. Som exempel så beräknades min obrukbara arm till 15% det blir inte så mycket om man då bara har ett försäkringsbelopp på 200000 kr.
 
håller på och luskar i att skaffa en nu. Jobbförsäkringen är egentligen helt bedrövlig så det behövs, sen behöver jag en extra tandvårds försäkring.

Livförsäkring har jag redan, men det täcker ju enbart lånet på huset så jag undrar om jag egentligen behöver en extra som hjälper med begravnings kostnader och en eventuell transport hem.

Min kollega sa att hon börjar vara orolig, det är tydligen inte normalt att sitta och tänka på döden och att försöka se till att ens familj inte hamnar i ekonomiska problem om man blir allvarligt sjuk eller avlider.

Tur att jag tycker det är normalt ;)
 
Jo, har faktiskt flera olycksfallsförsäkringar vilket jag inte riktigt hade koll på förrän jag drog av mig korsbandet. Alla betalade ut och det blev en ( i mina ögon) rätt ansenlig summa. Har också en kapitalskattad sjukförsäkring, tandvårdsförsäkring, livförsäkring som täcker lån och lite till samt en sjukvårdsförsäkring som jobbet betalar.
 
@Alexandra_W
Det är så jag också har tänkt, OM....
Varför jag vacklar nu om jag ska behålla den eller inte, är för att mitt värsta sjukdomstillstånd har varit halsfluss och jag har aldrig ens brutit en tå/finger, ta i trä..... Den summan du nämnde i siffror är en ansenlig summa i skattade pengar.
 
@Alexandra_W
Det är så jag också har tänkt, OM....
Varför jag vacklar nu om jag ska behålla den eller inte, är för att mitt värsta sjukdomstillstånd har varit halsfluss och jag har aldrig ens brutit en tå/finger, ta i trä..... Den summan du nämnde i siffror är en ansenlig summa i skattade pengar.

Jag hade inte heller haft några allvarligare sjukdomar eller skador när jag skadade mig och fick följdsjukdomar på det som gör att jag aldrig mer kan jobba. Bara för att man har haft tur tidigare i livet så finns det ingen garanti för att man ska fortsätta hålla sig frisk. Så fruktansvärt mycket pengar handlar det ju inte om heller. Dela upp det på månadsbetalning så känns det kanske lite lättare att betala försäkringen? Jag kan ju lova dig att skulle en olycka hända eller att du blir svårt sjuk så kommer du ångra dig något grymt att du avslutade försäkringen.
 
Jag har!
Tecknade för typ 2 år sedan och har inte behövt nyttja den än. Den kostar nog ungefär 3000 om året, ligger hos Länsförsäkringar. Hade Trygg-Hansas Trygga barn tills jag fyllde 25.
 
@TinyWiny
Det finns två olika summor för medicinsk invaliditet i mitt försäkringsbrev.

"-Medicinsk invaliditet vid sjuk/olycksfall: 839 000:-"
"- Högsta ersättning för medicinsk invaliditet vid sjuk/olycksfall, inklusive tilläggsersättning: 2 517 000:-"
Om jag någonsin får ut den sistnämnda summan, är det nog tyvärr inte mycket till liv kvar.... Eller är jag bara urbotat dåligt insatt?!
 
Jag behöver argument för och emot om jag ska behålla den eller inte. Tänkte då att Bukefolket är bra att få input från :). Är här inne och läser en del, men har inte postat så mycket.

Det är inga jättesummor jag betalar, men den kostar mig 4428:-/år. Premien kommer garanterat att stiga i takt med mitt åldrande.

Jag jobbade utomlands 1 år när jag var 25 år och skaffade då naturligtvis sjuk och olycksfallförsäkring. När jag kom hem fick jag för mig att det var något jag behövde även på hemmaplan och skaffade mig det här också.
Jag pratade med en väninna häromdagen och hon har ingen och har aldrig funderat på det heller.

Nu är jag ju inte purung heller (39) och vill tänka mig för innan om jag säger upp den.

Om du är försäkrad, varför?
Om du inte är försäkrad, varför?


Tacksam för åsikter :bow:

/Helena


Jag har endast en olycksfall nu. Skulle absolut behålla sjukdelen om jag var du. Jag fick ut två basbelopp samt 100% ekonomisk invaliditets på min sjukförsäkring jag hade. Jag är inte den enda som haft nytta av sjukförsäkring runt omkring mig... Därför säger jag, behåll! Vet de som sagt upp som verkligen hade behövt försäkringen i efterhand.
 
. Då hon blev halvtids sjukpensionerad av psykisk grund så fick hon utbetalt en stor summa pengar och det är ju jättebra, men tyvärr så får hon till ex inte bostadsbidrag nu eftersom hon har en viss förmögenhet.

Låter helt självklart i min värld att man inte ska ha bostadsbidrag om man sitter på "en viss förmögenhet." Eller missförstår jag ditt inlägg?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp