Har du svårt för höger och vänster?

Lupino

Trådstartare
Jag har väldigt förvånad insett att det finns vuxna som har svårt med höger och vänster. Har alltid trott att det är något alla vuxna kan.

Det förklarar varför jag närapå krockat med andra i ridhus när jag ridit i vänster varv och den mötande inte går innanför.

Har du problem att skilja höger och vänster åt? Har du alltid haft det?

Jag behöver själv aldrig tänka, det sitter i kroppen.

Undra vad skillnaden beror på.
 
Jag har väldigt förvånad insett att det finns vuxna som har svårt med höger och vänster. Har alltid trott att det är något alla vuxna kan.

Det förklarar varför jag närapå krockat med andra i ridhus när jag ridit i vänster varv och den mötande inte går innanför.

Har du problem att skilja höger och vänster åt? Har du alltid haft det?

Jag behöver själv aldrig tänka, det sitter i kroppen.

Undra vad skillnaden beror på.
Jag har svårt för höger och vänster :o Har även dyslexi och tydligen kan svårigheter med höger och vänster vara ett dyslexisymptom :)
 
Jag hade jättesvårt att lära mig vänster och höger, men sen blev man retad osv om man inte visste vad som var vad i skolan så jag minns att jag tvingade mig själv att lära mig de genom olika trick. Nu kan jag "känna" i högerarmen att det är höger (eftersom jag är högerhänt) och den andra är vänster. ;)
Men gud vad jag kämpade för att få till det...
 
Min syster har svårt för höger och vänster. Hon har också svårt med koordinationen i när det gäller exempelvis dans Syrran kan också skriva med båda händer lika lätt

Jag har aldrig haft svårt med höger-vänster, jag har också bra koordination
 
Jag är värdelös på både hö-vä och inner-yttre vilket ställer till det både på hundtävlingar och ridträning. Dock inga koordinations problem. Är även dubbelhänt om det har någon betydelse
 
Jag har väldigt förvånad insett att det finns vuxna som har svårt med höger och vänster. Har alltid trott att det är något alla vuxna kan.

Det förklarar varför jag närapå krockat med andra i ridhus när jag ridit i vänster varv och den mötande inte går innanför.

Har du problem att skilja höger och vänster åt? Har du alltid haft det?

Jag behöver själv aldrig tänka, det sitter i kroppen.

Undra vad skillnaden beror på.
Jag har svårt med höger och vänster. Men jag är ambidextriös och har alltid trott det berott på det.
 
Jag har toksvårt för höger/vänster och har alltid haft. Det är på nivån att jag fortfarande funderar på om jag inte borde tatuera in höger/vänster på respektive händer för att undvika pinsamma situationer :grin:

Dock vet jag inte vad jag ska skylla det på, läser ok, är definitivt högerhänt (vänster funkar ju inte till något!) och har helt okej koordination och kroppsuppfattning i övrigt :D
 
Har har definitivt svårt för höger och vänster, men kan jag bara rabbla väderstrecken så går det - norr, söder, öst och väst lärde jag mig iaf, kanske främst för att den där jäkla "stjärnan" var så fin så jag satt och ritade sånt om och om igen när jag var barn.

Men det beror nog på Asperger i mitt fall, har för mig att det tenderar att hänga ihop. Det är likadant med analog vs digital tid, jag vill gärna få 14.30 till att vara samma sak som halv 2 så det kräver en sekunds eftertanke så det blir rätt :p
 
Har svårt för det ja. Och precis som @prallan så är jag en skvätt dyslexisk.

Blir jag förvirrad låssas jag greppa en penna, för jag vet att den tar jag alltid med högerhanden.

Har ett trix även för engelskan.
Right...den rätta handen. Det vill säga pennhanden.
Left...den handen som blir över-left.
Har tråcklat i sonen detta nu som har samma problem.
 
Jag har svårt för höger och vänster. Har även haft lättare läs och skrivsvårigheter (dvs. klarade mig precis undan en dyslexidiagnos) och har svårt med det spatiala (lokalsinnet finns inte). Mamma fixar höger-vänster utan betänketid men har värdelöst lokasinne, pappa är precis tvärtom - jag har fått det sämsta från båda :p För mig är det enda som fungerar är "man skriver från vänster till höger", men det kräver ett par sekunder extra i de flesta situationer.
 
Ja, jag har mest problem med siffror men även med höger och vänster får jag tänka efter i ett par sekunder på vilken hand jag skriver med (höger). Det verkar ha blivit lite bättre då jag kan mera spontant säga åt vilket håll man ska nu, men blir lätt osäker och måste efteråt tänka efter lite :p Pekar därför alltid med hela armen också, för säkerhets skull ;)
 
Vad skönt att höra att det finns fler ☺
Har svårt för höger och vänster, har fått höra att det hänger ihop med dyslexin.
Har även svårt med kordinarionen.
T.ex. Rid halvt igenom i en sluta som sen ska få över till en skänkelvikning och avslutas med en galoppfattning, säger bara stackars min häst, hon kämpade på att försöka förstå mina förvirrade hjälper
 
Jag har svårt för det. Alltså jag vet ju att jag är högerhänt och att man hälsar med vänster, men så fort jag ska göra annat samtidigt eller det ska gå fort måste jag tänka efter en stund så att det blir rätt.
Var inte bara en gång i bilskolan jag svängde höger istället för vänster, eller skickat folk fel när jag förklarat vägen, eller svängt åt motsatt håll under fotgående på lydnadstävling...
Annars har jag bra simultanförmåga, inga läs- eller skrivsvårigheter eller koncentrationsstörningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Lutten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 022
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp