Bukefalos 28 år!

Har haft spiralen för länge

Victoria Secret

Trådstartare
Kom just på att jag har haft min hormonspiral i mer än fem år. Har haft den i ca 3 månader för länge och blev lite orolig att den inte fungerar som p-medel längre. Får ju ringa till min gyn på måndag för en tid men någon som vet när hormonet "försvinner"? Borde jag vara orolig?
 
Sv: Har haft spiralen för länge

Gäller inte sådana i 3 år?
Du har kanske en annan sort än vad jag hade, värsta jag haft!

Det finns ju en anledning till varför du bara ska ha den i x antal år och inte x antal år + x antal månader! :grin:

Så ring och få den bytt så fort som möjligt, kör med kondom under tiden för att vara säker!
 
Sv: Har haft spiralen för länge

jag är övertygad om att det är väldigt stor säkerhetsmarginal på hormonpreparat med lång livslängd.
En del av min övertygelse består i egenupplevd erfarenhet - i tidernas begynnelse satte jag in en P-stav (Norplant) med 5 års livslängd. Av olika skäl (bl.a att jag levde ensam och utan sexkontakter) fick jag aldrig loss tummen för att ta bort/byta ut den utan den blev kvar där den satt, i ganska precis 10 år!
De sista drygt två åren av den tiden hade jag hunnit träffa min make och vi skyddade oss inte på något annat sätt, men det var först när jag tagit bort p-staven som jag blev gravid. Och då tog det på första försöket... Slump? Tja, jag vet inte, jag vet bara vad jag tror...
 
Sv: Har haft spiralen för länge

Som ameo sagt så är det lite säkerhetsmarginal. Sen är det individuellt hur länge det räcker. Den stör en del rent mekaniskt med genom att sitta där den sitter.
 
Sv: Har haft spiralen för länge

Jag har en kompis som blev gravid när spiralen suttit lite mer än 5 år. Hon var 45 år, och hade inte en tanke på att kunna bli gravid då:crazy:

* Jenny *
 
Sv: Har haft spiralen för länge

Jag satte in hormonspiral för mindre än en månad sen och då sa barnmorskan att i finland är den godkänd i 7 år (har jag för mig att det var), så enligt henne var det ingen fara om man inte tog ut den efter exakt 5 år.
 
Sv: Har haft spiralen för länge

Jag har en kompis som blev gravid när spiralen suttit lite mer än 5 år. Hon var 45 år, och hade inte en tanke på att kunna bli gravid då:crazy:

* Jenny *
tja, jag har en kompis som blev gravid trots ganska nyinsatt hormonspiral, dvs inom dess hållbarhetstid.

(den enda 100%-iga preventivmetoden är avhållsamhet... :idea: )
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 654
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 321
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
Svar
3
· Visningar
285
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp