Har licenspriserna höjts igen??

Jo men man kan ha skilda priser för lokal och övriga om man vill konkurrera med P&J. Man skulle troligen öka intäkterna på det.

Fast det är ungefär samma kostnad administrera. Och det är ingen brist på startande på lokal nivå heller, dvs antalet starter tycks inte minskat? Tvärtom så åtminstone här så det är i dressyr oftast fullt direkt och långa reservlistor. Inte ovanligt med reserver i hoppning med. I lägsta klasserna.

Den start jag gjorde förra året var en hel tävling med låga höjder. Det haglade av starter ffa på 70 och 80 cm.

Så nog vill folk tävla och gör det. Och när fler och fler klubbar nu erbjuder höjder under 90 cm med så kommer troligen fler lösa licens med, för att just kunna tävla och inte "bara" P&J:a
 
Jag startade en lb häromveckan, förvisso regional men, 160kr för licens, 280kr för startavgift. Hästen inte min och hade redan licens.
Jag är medlem i klubb snarare för försäkring än tävling (just nu): 200kr.

440 för en start, ja alltså det kändes lite mycket, MEN jag förstår ju att det kostar o vad som kostar som arrangör så jag tänker så.
Liksom att det är samma kostnad som för en träning.
Så i det stora hela, så känns det ändå rimligt.
 
Fast arrangören som jag har sett siffror på drar in stora pengar på tävling, så.att klubbarna behöver dom avgifterna för att "gå runt" på tävlingen tror jag inte stämmer.

Ex 300 starter a 100kr, 30000kr in. 20 boxar uthyrda a 1000kr, då är vi uppe i 50000. Veterinär, överdomare, domare kostar en slant. Och det är inte ofta man bara behöver betala 100kr för en start, så man kan säkert lägga på ännu mer pengar in.
 
Fast vi betalar ju 10 kr i avgift för varje tävling för att finansiera det?

Jag tycker det är snordyrt och det är inte första gången diskussionen är uppe, det har ju tagits upp förut i olika medier.

Jag var nog otydligt. Jag avsåg svaret generellt - att om SvRF inte drar in pengar på licenserna, var ska de dra in dem? Risken är rätt stor det blir ännu dyrare på annat håll bara, de försöker hämta in pengarna där.

Dock skulle en offentlig redovisning av vad licensintäkterna gått till vara både intressant och eg självklart att publicera årligen.
 
Jag var nog otydligt. Jag avsåg svaret generellt - att om SvRF inte drar in pengar på licenserna, var ska de dra in dem? Risken är rätt stor det blir ännu dyrare på annat håll bara, de försöker hämta in pengarna där.

Dock skulle en offentlig redovisning av vad licensintäkterna gått till vara både intressant och eg självklart att publicera årligen.
Kort svar - på medlemsavgiften och den avgift som läggs på varje start.
 
Sorry, jobbar. :)
Svaret gällde var de ska dra in pengar.

Ah. Det var snarast en retorisk fråga ursprungligen, till vem jag nu svarade. För som jag skrev strax efter så de kommer ju behöva/anse sig behöva pengarna ändå och istället bara ta in lika mycket på annan post. Och precis som du säger så kommer det då med största sannolikhet läggas så det ändå är tävlande ryttare som betalat det, bara på "annat ställe".
 
Det som jag tycker skulle vara intressant att se över är det faktum att det är distrikten som administrerar lokala och regionala tävlingar, dvs majoriteten av alla starter. Ändå är det bara en pytteliten andel av licenspengarna som går till dem, tror det var 5% sist jag hörde. Dvs majoriteten av licenspengarna kommer från ryttare på lokal och regional nivå men majoriteten av pengarna används centralt, dvs för nationell och elitnivå.
 
Ah. Det var snarast en retorisk fråga ursprungligen, till vem jag nu svarade. För som jag skrev strax efter så de kommer ju behöva/anse sig behöva pengarna ändå och istället bara ta in lika mycket på annan post. Och precis som du säger så kommer det då med största sannolikhet läggas så det ändå är tävlande ryttare som betalat det, bara på "annat ställe".
Fast det kan ju vara så att fler löser licens? Jag betalar ju ingen nu, och jag kan tänka mig att betala en del för att kunna göra lokala starter som komplement till P&J . Främst egentligen för att få fler alternativ på nära håll.
 
Men resultatsystemet mm (som ett utomstående företag står för, och de lever i symbios med Ridsportförbundet), serverkapacitet mm har ju inte med licenser att göra? Jag säger inte att det inte är bra, jag säger bara att om man gör ett fåtal starter under året tycker i alla fall inte jag det är värt kostnaden...
Resultaten som redovisas i tdb som ägs av svrf.
 
Fast det kan ju vara så att fler löser licens? Jag betalar ju ingen nu, och jag kan tänka mig att betala en del för att kunna göra lokala starter som komplement till P&J . Främst egentligen för att få fler alternativ på nära håll.

Det är ingen direkt brist på lokala starter nu, så de skulle behöva öka enormt mycket för att få in samma pengar. Dvs fördubblas om man hade halva avgiften för lokal licens. Inte troligt det händer tyvärr. Då skulle antalet lösta licenser och lokala starter först behöva minska, och tydliga signaler att det är pga priset.
De allra flesta gnisslar tänder och löser sin licens. Tycker det är dyrt men avstår inte.
 
Det som jag tycker skulle vara intressant att se över är det faktum att det är distrikten som administrerar lokala och regionala tävlingar, dvs majoriteten av alla starter. Ändå är det bara en pytteliten andel av licenspengarna som går till dem, tror det var 5% sist jag hörde. Dvs majoriteten av licenspengarna kommer från ryttare på lokal och regional nivå men majoriteten av pengarna används centralt, dvs för nationell och elitnivå.

+1 på den. Särskilt som många arrangörer på lokal nivå (vet ej hur det ser ut på regional nivå) har svårt att få ihop ekonomin trots välfyllda startfält. Och många klubbar åtminstone flaggat för att de kommer arrangera färre tävlingar pga detta.
 
Det är verkligen inte konstigt att förbundet oroar sig för pay and jump, men dom kan lätt göra något åt det genom att införa lokal licens igen. Finns ju fantastiska pay and jumps att rida på idag mkt bättre än på tävling i många fall.

Följdfrågan är om klubbarna är villiga att anordna lokal istället för PJ?
 
De 10 kr som betalas i tdb för varje start går väl till enbart Equipe, som väl är ett eget bolag? Eller har jag fattat fel? Den stora vinnaren är nog isåfall Equipe-ägarna?
 
Om ni tycker att det är dyrt med licens för ridtävlingarna kan ni sända en tanke till en som bara kan tävla i körning (för stor för att rida). Jag betalar samma licenskostnader och kan bara anmäla till 40-60 tävlingar TOTALT, i hela landet.......SM och internationella inräknat.

Det vill säga......jag kan max starta 10 tävlingar per år för samma summa. Det erbjuds inte ens fler tävlingar. Suck.

När jag tittade senast (några år sedan iofs) för att jämföra, så är det samma mängd hopptävlingar som erbjuds under en 2-veckorsperiod i länen närmast där jag bor.
Det är väl lite fel att jämföra eftersom man ju inte kan vara med på alla de tävlingarna eller nästan alltid hamnar på 70:de reserven trots att man satt och tryckte när den släpptes.

Men, som en fingervisning......
 
Om ni tycker att det är dyrt med licens för ridtävlingarna kan ni sända en tanke till en som bara kan tävla i körning (för stor för att rida). Jag betalar samma licenskostnader och kan bara anmäla till 40-60 tävlingar TOTALT, i hela landet.......SM och internationella inräknat.

Det vill säga......jag kan max starta 10 tävlingar per år för samma summa. Det erbjuds inte ens fler tävlingar. Suck.

När jag tittade senast (några år sedan iofs) för att jämföra, så är det samma mängd hopptävlingar som erbjuds under en 2-veckorsperiod i länen närmast där jag bor.
Det är väl lite fel att jämföra eftersom man ju inte kan vara med på alla de tävlingarna eller nästan alltid hamnar på 70:de reserven trots att man satt och tryckte när den släpptes.

Men, som en fingervisning......
I WE har vi i bästa fall tre tävlingar på ett år inom fem timmars restid enkel väg. Så det är ju samma i andra mindre grenar. Jag tror t ex inte att distansryttarna har jättemånga tävlingar att välja på de heller. Sen tävlar ju vi iofs dressyr också. Jag löser alltid endagslicenser tills jag kommit upp i summan för årslicens, i år blev det fyra starter totalt. Förhoppningsvis blir det något fler nästa säsong.
 
Jag tycker förövrigt endagslicenserna är jättebra. Särskilt nu när jag inte tävlar aktivt utan bara kanske kan låna en häst nu och då.

Men det som blivet dyrare är väl snarare startavgifterna? Eller?
Kostade en LB 270 kr för några år sen? Eller har jag glömt bara?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp