Har ni bevattningsförbud?

Tror inte det är bevattningsförbud här i södra Skåne men förra året var det torraste sedan SMHI började mäta här 1991 och det är fortfarande väldigt låg nivå i vår brunn.
 
I år är de första året någonsin jag lever med borrad brunn. När jag haft egen brunn förr har man kunnat ta av locket och titta i brunnen Jag har också med jämna mellanrum glömt vattenslangen i hästarnas badkar och tömt brunnen - men den fylls ju på! Men detta att kunna kika hur det ser ut - det är en form av trygghet det med.

Nu ligger mitt vatten långt nere i ett borrhål och jag har noll koll. Har knappt vattnat alls med brunnsvattnet och det känns väldigt konstigt. Kan jag tömma borrhålet? Hur är tillrinningen i ett borrhål? Enligt protokoll ska det rinna till 300 liter/timme. Gör de så i verkligheten är eller är det en sorts "uppskattning"? för 300 liter är mycket vatten.
Vad händer om jag tömmer borrhålet? Bränner jag pumpen?

Så många frågor.....

Klart är dock att detta är en verklig torrsommar. En stor del av gräsmattan är brun och död. Nivån i bäcken är bara nån dm. Bor dock på sandås så det borde finnas vatten i marken...

Ingenstans i kommunen är det bevattningsförbud men grannkommunerna har det i några av tätorterna.
300 liter/timme är inte jättemycket, det innebär att det tar 30-40 minuter att fylla ett badkar.
Men risken att du tömmer den borrade brunnen är nog inte jättestor...
Har du pumpen i hålet eller uppe nånstans? Är pumpen i hålet så bränner man den om den pumpar torrt alltför länge, den kyls ju normalt av det omgivande och strömmande vattnet.

Hos oss har någon (nåt av barnen) lyckats glömma vattnet på hela natten, utan problem - andra än en stor vattenpöl... (och man får väl se det som att det mesta av det vattnet återgår ner till grundvattnet, så katastrofen är väl kanske inte jättestor)
 
I Luleå hade vi efter en torr vår visserligen den torraste juni månad på tio år. Men hittills i juli har det sedan regnat regnat 300 % mer än normalt...så ett bevattningsförbud känns ändå långt borta! (Men vi har alltid eldningsförbud i världsarvet Gammelstads Kyrkby där jag bor.)
 
Precis, har väl hänt typ nästan aldrig att det blivit något bevattningsförbud, vad jag kan minnas.
Eldningsförbud däremot blir det ju periodvis om det är en torr sommar, men bevattningsförbud? Nope.
Lite färre pers att dela det regn som kommer på. :)
Granskog odlas utan bevattning :D
 
Sparar så mycket vatten det går, har fem stora blå regnvatten tunnor och några mindre. Samt att vatten som används för att skölja av salladen och även potatisvatten tex samlas i en balja och används till krukväxter.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 652
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 030
Senast: Masqueradee
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 385
Senast: Nixehen
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp