Har ni blivit biten av en häst någon gång?

purity_666

Trådstartare
Med inspiration av tråd i hund.
Jag avser väl lite mer kraftiga bett än smånafs efter godis.

Jag gav en häst godis en gång när jag red. Inte hästen jag själv red. Hästen fick dock mitt finger i munnen och släppte inte. Jag satt ju i sadeln och hade begränsat rörelseutrymme. Shit vad rädd jag blev att få fingret skalat. Det blev rätt djupa märken.

Värst var ändå när jag blev biten i bröstet, alltså själva bröstet. Jag skulle hålla en häst när ägaren skulle dra sadelgjorden. Jag stod ju framme vid huvudet, hästen blev sur och pang så högg den mig i bröstet. Den fick liksom en del av bröstet i munnen.
När jag kom hem och skulle byt om märkte jag att jag hade blött så bh´n var fasttorkad. Någon cm längre ner så hade bröstvårtan rykt med. Fy satan vad ont det gjorde! Bröstet var helt blått rätt länge.

Bröstet sett rakt uppifrån, stjärnan är bröstvårtan:

5762-1497788623-362c061cfb493cf33330fe856194768a.jpg
 
Nej, men en granne blev biten av en häst just i bröstet, tog ganska illa och krävde en del kirurgi. Annars var vi som barn inne och klappade hästarna på ett hingstbete (ja, vi var unga och väldigt dumma). Plötsligt blev det bråk och vi sprang mot stängslet men en av hästarna fick tag i en kille och lyfte upp honom med ett bett över skuldran.
 
Ja, i pannan. Var ca 8-9 år och skulle rida min lektion. På lektionen innan (vuxengrupp) gick en stor häst som påstods inte gilla barn. Ryttaren som ridit hästen lektionen innan hade bråttom och greppade tag i mig och sa håll den här och sprang iväg. Hästen högg mig i pannan innan jag ens hade hunnit fatta vad som hände.
 
Ja, i pannan. Var ca 8-9 år och skulle rida min lektion. På lektionen innan (vuxengrupp) gick en stor häst som påstods inte gilla barn. Ryttaren som ridit hästen lektionen innan hade bråttom och greppade tag i mig och sa håll den här och sprang iväg. Hästen högg mig i pannan innan jag ens hade hunnit fatta vad som hände.
Oansvarig vuxen :mad:

Jag har blivit biten hårt två gånger inte av mina egna hästar utan av ridskolehästar, den ena var ung och osäker så även jag då det var länge sedan men vi kom bra överens sedan :up:
Den andra var också ridskolehäst men direkt olämplig att vara ridskolehäst egentligen kanske på grund av vantrivsel eller/och smärta för den högg verkligen ofta och mycket lyckades även sparka mig en gång :cry:
 
En gång av en ridskolehäst i en bröstet. En gång av en fjording som skulle få en brödbit men ville ha min tumme också. En annan gång min kompis häst som tyckte att min andra tumme såg god ut så han tog en bit av den :devil:. Helt utan förvarning. En annan häst bet mig i handflatan när jag gav nåt godis.
 
En fick tag i mitt finger och höll fast. Troligtvis i tron att det var en morot. Trodde han skulle krossa fingret men han släppte till slut.

Min nu nuvarande högg duktigt när hon kom till mig. Hon har huggit mig ganska illa över skenbenet vid två tillfällen och en gång på baksidan av låret. I dag trivs hon bättre med livet och mår bra så inget mer bitande ;)
 
Så att det sett ut som på bilden ovan: Nja, kanske någon gång.
Så att det blivit blåmärken och/eller ömt/rött: Ja, många gånger. Tappade dock räkningen för läääänge sedan..... (Dock har aldrig H.H bitit mig, utan det har varit andra hästar).
 
Ja, jag har varit nära på att bli av med mitt finger en gång, hästen trodde det var en morot.
Sen har jag blivit biten när en skulle dra sadelgjorden, dock fick hästen aldrig något tag, sen har det blivit biten i ryggen, men värst var nog en spark jag fick på benet av en häst som inte tyckte om att jag skulle bestämma, hade ett fint hästskoblåmärke på benet rätt länge efteråt... red aldrig den hästen nått mer sen..

19265026_1694624990568340_1995693468_n.jpg
 
Jag skulle börja hantera en nästintill ohanterad tre åring. Så en dag står han och luktar på mig när jag klappar på honom, då kom han fram till fläcken där jag precis spillt betforvatten på mig och tar ett bett. Rätt över höftbenet. Det märket skojde man inte bort, hade jätte svårt att ha på mig byxor för linningen satt precis över blåmärket.
 
Ja, jag har ärr på underarmarna.
Jag har hanterat en del vassa/problemhästar som gjort utfall. Som tur är har jag alltid (peppar, peppar) hunnit få upp armarna och kunnat skydda resten av kroppen. Men det syns ju på armarna att jag har "försvarsskador".
 
Jag har hällt på med hästar i många år men klarat mig ganska bra? Jag försöker läsa av okända/osäkra/opålitliga hästar och har hittills bara blivit biten en gång utöver några nafsförsök. Jag var nog inte mer än 10 år och det var en häst på ridskolan som ville vara ifred.
Hästens underkäken tog i ögonbrynet och det blödde som sjutton och blev ett väldigt väl synligt ärr som är kvar än. Mitt i ögonbrynet.
 
Ett par gånger har jag blivit biten med flit, men aldrig att jag fått ett så fult märke som ni visar här, mer åt tjuvnyp hållet.
Jag har nästan bara hanterat mina egna hästar genom åren, knappt gått på ridskola, och även om jag haft både ohanterade unghästar och hingstar så har jag aldrig haft någon som försökt ge sig på mig på det sättet.

En ko-spark åkte jag på i magen av en gammal märr en gång, men det är enda gången jag blivit sparkad av en egen häst. Förutom fölen som gör det en gång och sen aldrig mer.

Men när vi jämfört läskiga avåkningar och andra olyckor så inser jag att både jag och hästarna har haft tur genom åren.
 
Jag har blivit rejält biten 2 gånger. Första var på ridskolan (Göteborgs Fältrittklubb) när jag var liten (runt 12 år). Jag borstade min sköthäst (en stor häst) på benet och satt på huk. Jag blev lite trött och lutade mig bakåt, mot spiltväggen. Tamito, hästen, vred huvudet mot mig och verkade vilja lukta på mig när öronen plötsligt åkte bak och han högg mot min hals. Jag minns inte mer än att jag kastade mig bakåt så mycket jag kunde och sedan ställde mig upp och gick ut. Jag släppte borsten utanför spiltan och gick bort till toaletten. Jag var beredd på att få se ett stort köttsår, men det var mest lite hud och så som var borta. Jag hade ont ganska länge och dolde märket bakom halsduk hemma. Hade mamma sett det så hade hon förbjudit mig att rida. Jag slutade som skötare på Tamito efter detta. Det var överlag en mycket opålitlig häst. Han sparkades gärna, bet gärna (uppenbarligen) och stegrade sig gärna (HÖGT) när man red.

Andra gången var det min egen häst, ett avelssto, som högg mig i armen. Jag stod utanför hennes box och skulle klappa henne när hon sög tag i min överarm och släppte inte utan drog närapå in mig i boxen innan mina hamrande händer på hennes huvud gjorde att hon släppte mig. Hon hade mycket dåligt lynne upptäckte vi och efter lite research så fick vi veta att hennes pappa, Summer Home, slet av armen på sin ägare. Farfar Speedy Somolli bet av tummen på en skötare och hennes avkomma bet min pappa riktigt illa i armen. Hon såldes sedan som promenadhäst till en bekant till vår familj.
 
Inte vad jag vet. Min häst däremot har bitit min mamma rejält i underarmen två gånger så den blivit helt blå. Han bits när han blir stressad men det är inga problem om man har koll på honom. Båda gångerna kom någon och började prata med mamma o hon skulle vara trevlig och svara tillbaka. Oups.
 
Oansvarig vuxen :mad:

Jag har blivit biten hårt två gånger inte av mina egna hästar utan av ridskolehästar, den ena var ung och osäker så även jag då det var länge sedan men vi kom bra överens sedan :up:
Den andra var också ridskolehäst men direkt olämplig att vara ridskolehäst egentligen kanske på grund av vantrivsel eller/och smärta för den högg verkligen ofta och mycket lyckades även sparka mig en gång :cry:

Verkligen.
Personen blev "utsparkad" från ridskolan ett par veckor senare då den gjorde så mot en annan elev också och denne också blev biten. Hästen flyttade hem till ridläraren och trivdes tusen gr bättre där.
 
Ja av min egen häst. Hon har varit med om mycket skit och är väldigt försvarsinställd. En gång höll jag på att borsta henne när hon skulle hugga i luften för att tala om att det var obehagligt. Tyvärr råkade jag flytta på mig så att jag hamnade i vägen för hennes tänder och jag fick ett rejält bett i högerhanden.

Det värsta i den situationen tyckte jag var hästens reaktion, hon visste att hon gjort fel och såg ut som att hon var rädd för att få stryk.
 
Ja, 2 gånger av ridskolehäst. De bet i armen resp låret. Det blev blåmärken.
Men sen dess har jag klarat mig.
 
Min gamla ponny högg mig i tutten en gång. Jag hade precis fått hem henne och hon hade varit ohanterad rätt länge och var ganska ouppfostrad. Jag stod framför och bad henne backa, säkert var jag klantig och viftade för mycket eller något, hon surnade till och bet. Denna lilla, fluffigt vita sockervaddsponny som såg så söt och snäll ut.

Det såg nog inte lika illa ut som bilden i trådstarten men det blev blått, blödde och jag hade ett ärr i ett par år efter stort som en femkrona. Även jag kan än idag bli lite svettig vid tanken på om hon råkat få tag i bröstvårtan! :nailbiting: Men jag lärde mig läxan iaf, kan inte minnas att hon bet mig någon mer gång. Mig, alltså ;) Och jag saknar min sockervaddsponny oerhört nu när hon inte längre är med oss :heart
 
Ja. Riktigt illa i armbågen för snart 16 år sedan. Jag har fortfarande allvarliga men av skadan och har inte kunnat jobba sedan dess.
 
Jag saknar en bit av ena örat. En häst tog en bit och jag lappades ihop med tio stygn. Cyklade därefter hem från lasarettet.
För att kunna sy ihop kanterna fick de dra ganska ordentligt i det som var kvar och det knakade i hela örat :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 984
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 049
Senast: Karminnie
·
K
Utrustning jag skulle verkligen behöva hjälp med en sak! när jag fick min häst så red jag på 3delat bett,men så upptäckte jag att hon fick...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Kalotta 3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp