Har ni blivit biten av en häst någon gång?

Nja, en gång blev jag biten i låret av en grinig hingst, han högg alltid efter en när man skulle sitta upp. Det blev ett ganska stort blåmärke. Har aldrig fått värre skador än så.
 
Haha blev biten i rumpan av en liten shetlandshingst en gång, när jag kratsade hovarna. Blev lite blå och det gjorde lite ont att sitta på ändan ganska många dagar efteråt, men annars var det hela mer komiskt än läbbigt.
 
Som hovslagare ligger baken lämpligt till för bet, annars har jag blivit biten i axeln av min ena och armen av en häst jag körde ibland.
 
Jepp, en gång. Har ett ärr på vänster överarm sedan 20 år tillbaka, lite så där prydligt... :p:cautious:. Var på ridskolan, en av de gamla hästarna som inte borde vart kvar då hon inte trivdes med livet på ridskola på gamla dar. Var dessutom känd för att hugga folk. Jag blev huggen när jag drog åt sadelgjorden, blev ett ganska djupt bett! Fy faaaan så ont det gjorde, jag som 10åring tjöt av smärta, tacksamt nog hade jag precis innan fått stelkrampsspruta så "hästfan" skulle inte komma undan! Jag red med bultande röd och blått sår på lektionen! Som sagt; fint ärr efter hennes tänder........
 
Japp, biten av en unghingst i överarmen. Hade inte speciellt mycket erfarenhet av hingstar och var på praktik i ett större tävlingsstall i Sverige och tänkte helt enkelt inte efter före så han lyckades få tag på överarmen och bet hål. Fick en stelkrampsspruta på sjukhuset och sedan fortsatte jag jobba.
 
Ja rakt över handryggen. Gjorde obeskrivligt ont, handen svullnade till en blå fotboll och den blev aldrig helt bra eftersom en sträcksena till lillfingret gick åt skogen.
 
Blev rejält biten i axeln av min häst när jag tog in honom och syrrans ponny samtidigt. Hans öga med försämrad syn var mot mig och ponnyn, dessutom mörkt samt dags för mat. Antagligen kände han sig hotad av ponnyn och högg bara det att jag var emellan... Rätt igenom vinterjacka och tjocktröja bet han hål i skinnet och jag fick ett fint blålila märke som syntes rätt länge efteråt.
 
Jag har blivit biten en uppsjö gånger. Hingstar som tagit fatt när jag varit ouppmärksam, griniga ridskolehästar som markerat. En gång ett ilsket och hispigt franskt fullblod som tyckte jag sopade för nära, han högg mig i käkbenet så jag har ärr fortfarande. Han höll kvar när jag ryckte till, så hela huden skalades av. En annan högg mig i överarmen när jag mockade och det har lämnat bestående känselbortfall (det är snart 30 år sedan).

Det älskade fullblodet vi hade senast började vår bekantskap med att bita mig rätt hårt i rumpan när jag kollade benen på honom. Charmigt.
 
Inte så "allvarligt", men men. En av mina hästar (VÄRLDENS snällaste) kan buga, så gjorde det i boxen en dag. Han bugade, och så skulle jag ge honom ett äpple under hans mage, om någon förstår. Men han greppar tag i min tumme som han tror är en morot och släpper INTE. Han ruskar med huvudet för att få tag i den - han tror att jag retas vilket han är allergisk mot. Efter ett tag får jag loss det, men med lite oflyt hade ju tummen rykt med...:nailbiting: Klarade mig med sår och värk.
 
Min tant kan hugga när man grejar med täcken. Som tur är så har jag haft tjock jacka dom gånger hon har fått tag i armen. Men gör det mesta så tar hon tag i tyget och riktigt gnisslar det mellan tänderna för att markera. Samma när man drar sadelgjorden. Då gäller det att stå utom räckhåll. Hon högg och sparka sista månaderna när hon var dräktig och första månaden efter fölningen. Då började jag rida igen och vips, så slutade hästen sparkas och bitas. Än idag blir hon grining och biter gärna om hon har vilperiod. Har nog bara fått ett litet blåmärke som värst
 
Två gånger vad jag kan minnas, i armen av en ponny när jag var liten och också i armen av en Przewalskihäst (!) på en djurpark när jag var lite äldre. Annars har jag såklart fått något tjuvnyp men inget värre.
 
Haha, jag blev biten av min förra ponny en gång. Han var gudasnäll i vanliga fall men en gång när vi var ute och red kom en stor, läskig insekt och satte sig på hans bakknä. Den måste ha bitit honom för plötsligt kastade han huvudet bakåt och bet till - rakt i mitt knä! Vi blev nog lika förvånade båda två:D
 
Jag tror jag gick i femman, vi hade studiedag som jag givetvis tillbringade i stallet. Skulle hjälpa till att fodra och gick in till en privathäst i spiltan och behövde flytta den lite åt sidan för att komma åt att hälla maten i krubban. Och han kastar runt huvudet mot mig och hugger mig i kinden. Det kunde ju gått riktigt illa, men blev förhållandevis ytliga sår. Såg ut som att jag hade spillt lingonsylt på kinden ett tag och jag har ärr kvar efter det.
 
Med inspiration av tråd i hund.
Jag avser väl lite mer kraftiga bett än smånafs efter godis.

Jag gav en häst godis en gång när jag red. Inte hästen jag själv red. Hästen fick dock mitt finger i munnen och släppte inte. Jag satt ju i sadeln och hade begränsat rörelseutrymme. Shit vad rädd jag blev att få fingret skalat. Det blev rätt djupa märken.

Värst var ändå när jag blev biten i bröstet, alltså själva bröstet. Jag skulle hålla en häst när ägaren skulle dra sadelgjorden. Jag stod ju framme vid huvudet, hästen blev sur och pang så högg den mig i bröstet. Den fick liksom en del av bröstet i munnen.
När jag kom hem och skulle byt om märkte jag att jag hade blött så bh´n var fasttorkad. Någon cm längre ner så hade bröstvårtan rykt med. Fy satan vad ont det gjorde! Bröstet var helt blått rätt länge.

Bröstet sett rakt uppifrån, stjärnan är bröstvårtan:

5762-1497788623-362c061cfb493cf33330fe856194768a.jpg

Uhh ser ju mindre kul ut! Själv har jag blivit biten senaste året av två olika, båda pga mildare sadeltvång. Försöker alltid på alla hästar jag jobbade med att dra gjordarna försiktigt men ibland finns inte tid och jag var inte uppmärksam. Den först fick mig med sidfläsket mellan tänderna och den andra ett bett i handleden. Fan vad jag förbannade mig själv för att jag inte var uppmärksam!! Hästj_vlar :devil:
 
Min hovslagar la upp den här bilden. Ser ganska illa ut :crazy:
<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1301880059861340&set=a.191653184217372.48307.100001180749758&type=3&width=500" width="500" height="664" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true"></iframe>
Och många hästägare blir sura om hovslagaren vill ha på munkorg på vissa hästar för det är ju djurplågeri men att tränsa och dra åt remontgrimman för kung och fosterland var förslaget från hästägare:wtf:
 
Faktiskt aldrig något värre än smånafsande. Lite märkligt med tanke på hur många unga och ganska ohanterade hästar jag träffade i min ungdom.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 984
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 067
Senast: Karminnie
·
K
Utrustning jag skulle verkligen behöva hjälp med en sak! när jag fick min häst så red jag på 3delat bett,men så upptäckte jag att hon fick...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Kalotta 3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp