Har ni någon gång råkat ut för snuskgubbe inom ridsporten?

tuaphua

Trådstartare
Nu när det syns i medier på olika vis om dessa män som utnyttjar tjejer och kvinnor börjar jag fundera kring det.

Har ni haft bekymmer med något liknande?
Har någon ni känner det?

Vet ni fall där folk vetat men ingen agerat och hjälpt offret? Eller där man rent av frusit ut någon efter den berättat?
 
Som jag skrev i den andra tråden är jag glad att detta är något som jag själv aldrig kommit i kontakt med. Uppvuxen på mindre ort där det inte finns några "riktiga" stjärnor kanske har bidragit?
 
Nu när det syns i medier på olika vis om dessa män som utnyttjar tjejer och kvinnor börjar jag fundera kring det.

Har ni haft bekymmer med något liknande?
Har någon ni känner det?

Vet ni fall där folk vetat men ingen agerat och hjälpt offret? Eller där man rent av frusit ut någon efter den berättat?

Jag har.
Men jag har rätt mycket humör så jag fräste ifrån och vi kunde samarbeta bra efteråt, det behövdes ingen utomstående hjälp. Det är nog väldigt ovanligt.
 
Nej, och jag känner ingen som varit utsatt (vad jag vet åtminstone).
 
Jag vet flera som blivit utsatta. De flesta skäms såinihelvete att de håller käft och vågar inte berätta eller anmäla
 
Jag har inte blivit utsatt, "trots" många manliga tränare och hästskötarjobb hos manliga toppryttare. Min nuvarande tränare bad nästan om ursäkt när han justerade min underskänkel en gång, det kändes lite överdrivet men samtidigt förstår jag att han är försiktig och övertydlig.
Ingen av de jag pratat med det om har heller varit utsatta.
 
Har ni haft bekymmer med något liknande?
Har någon ni känner det?

Nej jag har tack och lov varit förskonad. Har inte hört talas om någon på min ridklubb som blivit utsatt heller. O andra sidan hade vi inga manliga tränare förutom en och annan gästtränare och jag tänker att de inte hann med det under den korta tid de var på vår anläggning.

Jag har hört rykten om övergrepp/tafsningar från en annan anläggning i grannkommunen dock. Den mannen fick sparken.
 
Nu när det syns i medier på olika vis om dessa män som utnyttjar tjejer och kvinnor börjar jag fundera kring det.

Har ni haft bekymmer med något liknande?
Har någon ni känner det?

Vet ni fall där folk vetat men ingen agerat och hjälpt offret? Eller där man rent av frusit ut någon efter den berättat?

En karl som jag tränade för gav mig en massa smeknamn. Jag tyckte han var äcklig så jag slutade träna för honom, men fick reda på senare att han skickat en massa slemmiga sms till yngre tjejer. Tror han var på tapeten för ett par år sedan, han tränade ekipage på högre nivå.
 
Nej, men när jag tänker efter har i princip alla mina kontakter inom hästsporten varit kvinnor. De män som funnits har varit väldigt anonyma och jag har haft väldigt liten kontakt med dem.
 
Nej, men när jag tänker efter har i princip alla mina kontakter inom hästsporten varit kvinnor. De män som funnits har varit väldigt anonyma och jag har haft väldigt liten kontakt med dem.

Samma här (och jag har aldrig varit utsatt). De ytterst få män som fanns i närheten visade inget sådant intresse för oss flickor. Jag har aldrig hört om att de ska ha utsatt någon heller (vilket givetvis inte är någon garanti men jag tror fortfarande att risken för det är låg när det gäller dem).
 
Funderar ofta på varför många kvinnliga frisörer behöver "vila" brösten på de manliga kundernas axlar eller trycka upp klyftan i näsan på dem ved klippning, när samma kvinnliga frisör lätt håller en halv armlängds avstånd eller mer när hon klipper damen framför i kön. Manliga frisörer har alltid haft den där halva armlängdens avstånd när jag blivit klippt.

Kan ju ha med klippteknik att göra, men...
 
Funderar ofta på varför många kvinnliga frisörer behöver "vila" brösten på de manliga kundernas axlar eller trycka upp klyftan i näsan på dem ved klippning, när samma kvinnliga frisör lätt håller en halv armlängds avstånd eller mer när hon klipper damen framför i kön. Manliga frisörer har alltid haft den där halva armlängdens avstånd när jag blivit klippt.
Vad sägs om att starta en egen tråd i ämnet då?
 
Inom hästsporten har jag sett och upplevt massor. Som exempel när jag började jobba på Jägersro var vi två stycken som började på samma gång. Det var typ sommarjobb och vi började precis innan skolan slutade på våren. Vi vars två passhästar som vi tog hand om i början då efter skolan och på tävlingsdagar.

Jag upptäckte mycket snabbt att det fanns två "vägar" att gå som tjej och att man inte kunde påverka det själv vilken man fick gå. Den andra vi kan kalla henne för R var inte så duktig och var väldigt nöjd med att bara borsta på hästarna, tvätta vatten spannar och hålla rent. Henne var i princip alla män/killar på med en gång. Hon var fritt byte kan man säga och än idag vandrar hon runt i olika sängar inom hästvärlden, tyvärr.
Som så ung som jag var då blev jag nästan lite avis för ingen "försökte" med mig. Senare upptäckte jag att mitt utseende var i männens värld bättre än hennes och jag var reserverad för tränaren. En mycket slug man som verkligen kunde det där med "groming".
Sedan hände det som ändrade min väg. Jag var bra på hästar och klarade av två hingstar som andra hade problem med. Därför blev jag jämställd med männen på banan. Det var väldigt ofta jag kunde sitta och höra hur dom kläckte av sig om att tjejer inte skulle hålla på med hästar, att dom bara dög till madrasser etc. Om jag någon sa att typ ursäkta men jag är övertygad om att jag skulle kunna göra något som dom sagt att tjejer inte klarade av. Tittade dom bara mycket undrande på mig och sa: Du ja men du räknas inte.
Idag är det ju mycket tjejer inom både trav och galopp och det är arbetsplatser så därför har mycket ändrats i den världen. Det är där den övriga hästsporten har släpat efter. Men jag kan ju säga att med mina egna erfarenheten redan från den första ridskolan jag klev in på 12 år gammal har varit väldigt glad att dotterns ridlärare alla varit kvinnor. På min ridskola var alla tjejers högsta ambition att bli "Bosses tjejer" för dom fick rida gratis och välja häst först på lektionerna. Bosses tjejer var för mig dom stora tjejerna som var så gamla som 15 år. Som tolvåring var ju det lastgammalt.
Tur i oturen var väl att Bosse flyttade till en annan del av landet redan efter att jag ridit i ett år bara. Näste ridlärare också man var inte alls intresserad av att ha "tjejer" utan var en väldigt duktig och seriös ridlärare.
 
Jag tror jag varit utsatt, ovetande. Jag stod och gjorde nåt i duschspiltan med ryggen mot stallgången. Sen var det några tjejer som sa att en av de manliga stallskötarna hade gjort någon gest mot min rumpa, som om han tänkte klappa eller nåt. Men jag märkte ingenting så vet inte vad som hände egentligen.
 
Jag hade aldrig i hela mitt liv blivit utsatt för något, varken i ridsporten eller på krogen vilket under lång tid var mitt andra hem, fram till för en månad sedan nästan 50 år gammal. Då var jag och några kompisar på en bar på Södermalm full av gubbar som tafsade på oss alla och sedan blev förnärmade när vi sa ifrån.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp