Har ni någon gång råkat ut för snuskgubbe inom ridsporten?

Jag hade aldrig i hela mitt liv blivit utsatt för något, varken i ridsporten eller på krogen vilket under lång tid var mitt andra hem, fram till för en månad sedan nästan 50 år gammal. Då var jag och några kompisar på en bar på Södermalm full av gubbar som tafsade på oss alla och sedan blev förnärmade när vi sa ifrån.

Samma här. Aldrig varit utsatt någonsin, varken på krogen, ridsporten, jobbet eller någon annan stans. Har dock några få år kvar till 50, så...;)

Nä, skämt å sido.......jag vet inte varför.
Det har varit mest kvinnor i de stall jag jobbat men det första stallet jag jag hade häst i hade en man som föreståndare men han var aldrig sådan, någonsin.

Tack och lov!!

Jag vet inte om någon som varit utsatt heller men den delen kan man ju inte veta då det ofta är skambelagt och pratas väldigt lite om.
 
Nej, det har jag inte tack och lov, men jag blir inte förvånad över att det finns snuskiga gubbar inom ridsporten med tanke på att det är så många unga tjejer som sysslar med det.
Junior Pethead
 
Ja, vi hade en manlig ridlärare som gärna tafsade på småflickor. Jag råkade ut en gång men inget mera. Sedan slutade han, tack gode Gud. Jag vet ganska många som varit utsatta i stall. En riskmiljö verkar det som. På min sons ridskola är det bara kvinnliga ridlärare och när min dotter ska börja nästa år är jag mycket glad för det. Hon hade inte fått ha en manlig ridlärare med mina erfarenheter, hon är väldigt söt och tilltalande tyvärr.
 
Ja och jag känner en handfull som blivit trakasserade tyvärr. Man inser ju inte att det är så fel man ville ju bara ha uppmärksamhet, att få höra att man är duktig kunde ju bli ovärderligt...
 
Nej, aldrig i stallet. Har alltid bara ridit i väldigt små stall, men har hört historier från de större stallen runtomkring.

Min mamma blev dock utsatt som barn! Det fanns en gubbe som höll i ridläger som var riktigt obehaglig. Lägerledarna sov i skift och vaktade duscharna för att de var rädda att han skulle komma in. Blev han ensam med någon tjej så ställde han otäcka sexuella frågor och både tafsade och försökte kyssa dem.
 
Inte jag, men flera andra jag känner, av en man som hade hög ställning på ridskolan i fråga. Han blev anmäld till slut men hur det gick vet jag inte.
 
På den tiden jag tävlade i hoppning fanns det en banbyggare som inte riktigt kunde hålla händerna i styr. Jag brukade undvika att starta på tävlingar där han byggde eftersom han alltid hängde efter mig. Sista tävlingen som jag startade där han byggde kom han fram precis innan jag skulle starta, la handen på mitt lår och talade om hur sexig jag såg ut när jag red fram i bara tävlingstoppen och inte hade kavaj över som de andra:wtf:.
 
jag har fått en och annan olämplig kommentar från en hovslagare jag hade, han var mycket i galoppsporten och rejält mycket äldre.

Jo och en känd ryttare från Spanska ridskolan var klart gubbsjuk när jag träffade honom som 18 årig, snacka om besvikelsen när man träffar sin idol och han är en slemmig gubbe:(

Men ingenting annars.. de flesta jag har kommit i kontakt med har varit kvinnor och så en handfull bra män.

En tränare blev dock ihop med en 18-19 årig elev, han var väl över 50, mycket olämpligt i och med att hon var elev, och i beroendeställning, även om hon var myndig. Han var även ridlärare till henne från att hon var 15-16, vilket gör det ännu mer olämpligt..
 
Jag har klarat mig, men kompisen påminde mig om att den aktuelle tränaren stod ett tag på vår ridklubb - vilket jag helt glömt bort. Så kanske var det ren "tur" att man slapp.
Det var tydligen mkt skepsis till att han alltid hade så unga tjejer som hanterade hans fina tävlingshästar dock. Vet inte varför han flyttade.

Jag har mest arbetat bland tjejer, så det är nog därför det varit lugnt. Förutom min favorit tränare, men han har alltid varit en vettig person (vad jag vet iaf - har aldrig hört antydan till något annat).
 
Jag har aldrig blivit utsatt, men vi hade en hovslagare som dömdes till fängelse för grovt sexuellt utnyttjande av barn (tror jag det kallades).
 
Min bästa kompis gjorde prao i ett galoppstall när hon var 12-13 tror jag, galopptränaren där fick in henne i sadelkammaren och runkade framför henne.
Hon berättade för mig, och vi mest bara, 'men fy vilken dum äckel' och så var det inte mkt mer med det :wtf::confused:
 
Jag skrev ju i andra tråden att jag hade tur när jag efter 9:an fick jobb på Solvalla och hade tur att hamna i just det stall jag gjorde. Min stallchef skyddade mig från minsta raggningsförsök genom att han var respekterad även bland snuskhumrarna. De vågade inget med mig IOM att han skulle slå ihjäl dem då. Jag har förstått att han jobbat rätt hårt och är väldigt tacksam över att han skyddade min uppväxt.
Jag såg dock mycket unga tjejer med tvivelaktiga relationer med äldre män.

Jag var på ridläger hos en ryttare som haft en del framstående uppdrag och tävlat i topp. Han var alkis och verkade förtjust i vissa småtjejer, mig bland annat. Det stod skrivet i stugorna man sov i om hans närmanden.
Min mamma var där med mig och min kompis. Så vi var safe.
Jag klarade mig undan med att han viskade lite opassande saker.

Sen har jag haft vidrig Hovslagare som aldrig svarade när övriga i stallet ringde. Men när jag som minderårig ringde svarade han, ringde upp etc. Han var riktigt slemmig i hur han uttryckte sig och köpte med choklad/läsk/fika till bara just mig och inte de äldre. Han körde också gärna hem en.
Jag var naiv och trodde han bara var snäll först. När jag insåg bytte jag hovis. Han var dock fortsatt hos andra i stallet. Han verkade inte fatta varför jag bytt IOM att han fortsatte fjäska trots att jag var iskall.

Även varit med om att en annan hovis klev in i ombytesrum då jag bytte om i ung ålder. Han stod bara kvar och stirrade med ett leende och armarna i kors över bröstet.
Jag blev så chockad att jag bara drog på mig tröjan och slank ut.
 
På min ridskola när jag var liten var det en väldigt kvinnlig miljö. Väldigt få män. Har aldrig tränat för en manlig ridlärare/tränare vad jag minns.
 
Nu när det syns i medier på olika vis om dessa män som utnyttjar tjejer och kvinnor börjar jag fundera kring det.

Har ni haft bekymmer med något liknande?
Har någon ni känner det?

Vet ni fall där folk vetat men ingen agerat och hjälpt offret? Eller där man rent av frusit ut någon efter den berättat?

Jag har inte blivit utsatt, har inte heller varit i sådana miljöer där (jag tror) pedofiler kan få fäste. Har haft häst i eget stall och inte varit aktiv träning eller tävlingsryttare, och nu är jag för gammal för att vara intressant.

Som ordförande i en liten ridförening har jag dock en ångestklump i magen... Inte för att någon ska bli utsatt hos oss, det hoppas jag att vi är för vakna och beskyddande för att det ska kunna hända, men för att dessa tjejer och killar ska bli utsatta när dom far vidare till sina idrottsgymnasium, naturbruksskolor, hästiga sommarjobb och praktikplatser :cry:
 
Jag kom även på att jag och en kompis när vi var 18, kastade långa blickar och gjorde oss till för en mycket snygg hovslagare i typ 22 års åldern, han var liksom drömmen då han var riktigt snygg OCH jobbade med hästar.

Inte för att vi nu sa något olämpligt, men det är klart man kastade väl en lite längre blick när han böjde sig fram, och såg till att le och blinka lite extra med ögonfransarna när man pratade med honom. Det var också enda gången man gick och sminkade sig innan man kom till stallet.

Nu i efterhand kan jag tycka att det var olämpligt då en människa borde få gå till sin arbetsplats och utföra sitt arbete i fred utan att människor flörtar och kastar olämpliga blickar. Bara för att man var i samma ålder och söt så blir det ändå inte riktigt rätt. :meh:
 
Jag kom även på att jag och en kompis när vi var 18, kastade långa blickar och gjorde oss till för en mycket snygg hovslagare i typ 22 års åldern, han var liksom drömmen då han var riktigt snygg OCH jobbade med hästar.

Inte för att vi nu sa något olämpligt, men det är klart man kastade väl en lite längre blick när han böjde sig fram, och såg till att le och blinka lite extra med ögonfransarna när man pratade med honom. Det var också enda gången man gick och sminkade sig innan man kom till stallet.

Nu i efterhand kan jag tycka att det var olämpligt då en människa borde få gå till sin arbetsplats och utföra sitt arbete i fred utan att människor flörtar och kastar olämpliga blickar. Bara för att man var i samma ålder och söt så blir det ändå inte riktigt rätt. :meh:

Rätt stor skillnad att stå på avstånd och tråna än att tafsa/runka framför 12åringar.
 
@Lipperta jo det är jätteskillnad, men nu tänkte jag på allmänt sexuella trakasserier inom hästsporten (och det kanske är helt utanför denna tråd). Det klart man inte kan jämföra en våldtäkt och en lång blick. Eller äldre män som ger sig på unga eller barn,

Men jag kan tycka att i sin yrkesroll ska man vara väldigt restriktiv men att visa någon typ av intresse och att man ska låta människor jobba i fred. Och jag självreflekterande även om mitt eget beteende.

Jag har blivit mycket obekväm på arbetsplatser då män stirrat och klätt en med blicken och flörtat. Oberoende om de var unga, gamla eller snygga. De behöver inte ha sagt något objektivt olämpligt. Men jag är där för att utföra ett arbete inte hitta någon att ligga med. Och så tycker jag att man ska resonera.

Sen ska den integriteten även finnas när personen verkar i sitt privatliv särskilt när det handlar om barn eller omyndiga eller människor som är i beroendeställning.
 
Senast ändrad:
Inte själv varit utsatt. Men vet ett flertal. I gymnasiet var det framförallt 2 manliga lärare som hade förhållanden med elever, den ena blev faktiskt påkommen och blev avstängd. Vänner som jobbat hos kända hästmänniskor har fått utstå en del. Min syster som gick på ett annat hästgymnasium har några vänner därifrån som varit inblandade med lärare och tränare. En fd klasskompis jobbar numera på ett hästgymnasium och av en slump fick jag reda på att han har utsatt en av sina hästskötare. Är inte förvånad, han var rätt svinig även när jag kände honom. En av dessa blev anmäld och avstängd men har träningar fortfarande. En är personen som omnämns som "Pelle" i Ponnymammns blogg.

Jag tror att det detta sitter lite i väggarna. Som man i ridsporten har man en fördel och kan lätt få tjejer osv. De ser sina manliga förebilder ha sex med unga elever och de ser ingen som protesterar. De som inte håller på med sånt vänder ryggen till och väljer att inte se eller bara skrattar lite, alternativt gör som ordföranden i programmet som skyller på offren. Ju mer man ser detta ske och när ingen säger ifrån så blir det till slut normaliserat och de ser inte att de det gör är fel. Eller snarare så vrider och vänder det på det så att det till slut låter som att det är OK, fast nånstans vet de ju att det inte är OK eftersom de är så måna om att offren ska hålla tyst.

Jag kan inte förstå mekanismerna i dessa mäns hjärnor, varför detta behov av att utnyttja unga tjejer och utöva sin makt? Tyvärr är det som sagt en kultur som suttit i väggarna inom ridsporten väldigt länge. Jag som gått hästgymnasium och därmed rört mig lite i dessa kretsar med vänner som jobbat hos flertalet manliga ryttare vet mycket väl vilka manliga ryttare som utnyttjar unga tjejer och jag känner direkt eller indirekt flera som blivit utsatta. Jag tror och hoppas dock att denna kultur är på väg att dö ut sakta men säkert. Många av de yngre männen som kommer in i ridsporten har en annan inställning tror jag och framförallt tror jag att färre tjejer kommer acceptera det. Men det kommer ta tid att tvätta rent i ridsporten.....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Pratsch
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 538
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp