Har ni någon gång råkat ut för snuskgubbe inom ridsporten?

Sådan här skit finns tyvärr lite varstans och inte bara i hästsvärlden och det är inte bara män som trakasserar.
Ett tag jobbade jag med akut fastighetsjour d v s man åkte ut till folk som fått akuta problem i sina lägenheter på icke kontorstid. Jag var den enda tjejen som jobbade där och det var mer än en kvinnlig hyresgäst som killarna vägrade att åka ut till. "Damerna" ställde själv till saker som att spola ner en handduk i toaletten så det blev stopp och ringde efter en "hantverkare". Dom mötte upp i dörren mycket lättklädda och när killen skull fixa det hela hängde dom över gärna med brösten på axeln på killen eller väldigt djupt urringade. Dom kunde och bjuda på drinkar och fråga om dom inte skulle lite mysigt.
När då jag dök upp istället blev det annat ljud och ofta åkte jag ut innan jag ens hunnit titta på felet. Men samtliga av mina manliga kollegor upplevde dom här "damerna" som mycket obehagliga.
 
Nej, inom ridsporten har jag faktiskt inte råkat ut för någonting, det är väl ett av få ställen jag varit förskonad. Och detta trots att jag haft flera manliga ridlärare/tränare osv.
 
Den enda kontakt med det manliga könet som jag har haft i hästvärlden har varit med hovslagare och veterinärer, och någon enstaka stallägare. Annars har allt hästfolk varit kvinnor. Aldrig råkat ut för någon slemboll i och med hästarna.
 
När jag läste på universitet i början av 80-talet tafsade en av lärarna på flera av studenterna inkl mig. Han lade handen på mitt ben och började smeka i samband m handledning och de andra tjejerna lade han armen om, försökte kyssa mm. Jag tyckte mest det hela var patetiskt och och tyckte mest synd om honom. Han var en extremt akademisk, tafatt och oattraktiv man och dessutom en usel lärare ...Jag blev inte rädd och när jag tydligt tagit bort hans hand från mitt lår två gånger så gav han upp ...De andra två tjejerna tog betydligt mer illa vid sig och gick till prefekten på institutionen. Hon kallade till möte och vi fick tala om för honom att detta inte var ok m hennes stöd. Han lyftes sedan bort som lärare från kursen. Hans akademiska karriär fortsatte vad jag vet. Jag hade honom på en annan kurs några år senare, men då låtsades han som om vi aldrig träffats. Idag tror jag att han hade straffats hårdare än vad än gjorde då, men jag tycker fortfarande att han mest var en patetisk snuskgubbe som det nog var rätt synd om ... tror han bodde hemma hos sin mamma fast han väl var en 40-45 då och han hade nog ingen aning om hur man närmade sig en kvinna 'på rätt sätt'
 
Jag har blivit utsatt, och historien är väl lite mer komplicerad än så.

Jag var familjehemsplacerad hos en hästfamilj, som höll på med travsport.
Jag var med mycket i stallet då jag själv hade min häst med mig och en dag när frun i huset var bortrest en hel helg så gick maken på mig och det gick som det gick.
Jag befann mig i en väldigt utsatt position och ville egentligen inte men lät det hållas för att inte förlora min häst, ha någonstans att bo, få känna att någon gillar mig och en massa andra korkade argument jag körde på då. Vi höll till mest i stallet för där kunde vi vara ifred..
Det höll på hela året jag bodde där och först den dagen socialen hämtade mig då jag skulle flytta så vågade jag berätta om det. Det blev polisanmält och blev ord mot ord.
Han är numera proffstränare och jag hoppas inte att han gör så mot praktikanter och andra som besöker stallet.

Jag har blivit utsatt utanför ridsporten med, men det hör ju inte till denna tråd.
 
Nu när det syns i medier på olika vis om dessa män som utnyttjar tjejer och kvinnor börjar jag fundera kring det.

Har ni haft bekymmer med något liknande?
Har någon ni känner det?

Vet ni fall där folk vetat men ingen agerat och hjälpt offret? Eller där man rent av frusit ut någon efter den berättat?

Inte själv blivit utsatt men känner till en tveksam hovis, vi har nog pratat om honom till och med.
 
Red på en ridskola på 90-talet och då började två tjejer i vår grupp som tidigare ridit på en annan ridskola där de hade blivit utsatta. Det fallet syntes en del i media.

En kompis praoade i högstadiet i ett travstall och berättade senare att hon hade fått mkt kommentarer om sex och sin kropp. Hon var då 14 eller 15 år gammal.

Var på ridläger med en manlig tränare.min mamma frågade sen lite om tränaren efter det då hon fått "dåliga vibbar av honom och han kramae tjejerna på ett speciellt sätt"

Annars var det mest kvinnor när jag växte upp. Männen i ridsporten har jag mest träffat på på senare år.
 
Sådan här skit finns tyvärr lite varstans och inte bara i hästsvärlden och det är inte bara män som trakasserar.
Ett tag jobbade jag med akut fastighetsjour d v s man åkte ut till folk som fått akuta problem i sina lägenheter på icke kontorstid. Jag var den enda tjejen som jobbade där och det var mer än en kvinnlig hyresgäst som killarna vägrade att åka ut till. "Damerna" ställde själv till saker som att spola ner en handduk i toaletten så det blev stopp och ringde efter en "hantverkare". Dom mötte upp i dörren mycket lättklädda och när killen skull fixa det hela hängde dom över gärna med brösten på axeln på killen eller väldigt djupt urringade. Dom kunde och bjuda på drinkar och fråga om dom inte skulle lite mysigt.
När då jag dök upp istället blev det annat ljud och ofta åkte jag ut innan jag ens hunnit titta på felet. Men samtliga av mina manliga kollegor upplevde dom här "damerna" som mycket obehagliga.

Nej det är inte BARA män men NÄSTAN bara män. Det som du berättar om här är en väldigt liten del i förhållande till hur många män som utsätter kvinnor för liknande saker, i alla sammanhang, inte bara ridsporten så klart. Att kvinnor utsätter män för sexuella trakasserier, kränkningar, osv en försvinnande liten del av det. Det är inte ett strukturellt problem på samma sätt som när män gör det även om det så klart inte är mer ok för att det är en kvinna som är förövaren. Vi måste prata om varför det är just män som gör detta till 99,9 %. Vad är det som gör att så många män anser sig att den rätten till kvinnors kroppar? Varför är det så normaliserat? Och även om det så klart sker överallt så ÄR det ett stort problem i ridsporten, det är bara att kolla på hur många som svarat här att de varit utsatta eller känner andra som varit det. Det är illa när 16-åringar blir varnade för vissa lärare när de börjar hästgymnasium, när alla vet vad som sker men ingen vill kännas vid det. När alla vet vilka som man inte ska jobba hos för då vet man att man blir tafsad på. När frun i huset kräver bilder på sökanden innan för att de inte ska vara för snygga för att ryttargubben kommer att ge sig på dem osv osv osv, jag har hur många exempel som helst. Hästvärlden är extrem i mina ögon, jag vet inget annat sammanhang där jag med säkerhet vet så mkt skit som förekommer i kulisserna (och ibland ganska skamlöst och öppet). Det finns säkert sammanhang där det är lika illa men ridsporten är väldigt drabbad av detta....
 
Jag har varit förskonad mot äckel i hästvärlden, men det tror jag främst beror på att jag hade eget stall när jag var 11-19 år och aldrig hade möjlighet att träna för någon tränare.

Däremot har jag blivit tafsad på vid två tillfällen som inte rör hästar, första gången var jag bara 10 år. :crazy:

I vuxen ålder var jag vid ett tillfälle med som åskådare då min häst gick med på en träning för den tränare som nu mist licensen. Då "skojade" ett par ponnymammor om att just den tränaren fick man ha lite koll på, så han inte blev ensam med barnen. :eek:
 
Jag har blivit utsatt.
Första gången när jag var ungefär 10 och höll på under ca två år. Tills gubben slog mig i ansiktet och sparkade mig när jag låg ner, för att jag var uppkäftig. Han dömdes för misshandel men jag berättade aldrig för någon om de sexuella övergrepp han utfört under de två åren.

Sedan när jag var hästskötare i Tyskland hos en av världens största hoppryttare. Han var aldrig knappt ens i närheten av oss hästskötare, däremot hans anställda beridare. Jag och min kompis var 17 och 18 år. Hon blev mobbad för att hon var överviktig och fick aldrig sitta på en häst.
Jag fick rida hur mycket jag ville och välja hästar, men det var jag sen som följde med som hästskötare på tävlingar och det var då det hände grejer
 
jag blir så fruktansvärt arg, ledsen och uppgiven när jag läser denna tråd

där män utnyttjar barn och kvinnors drömmar och ambitioner

och så förstår jag flickorna som inte vågar anmäla för då riskerar man att bli utesluten från sporten, på hög nivå är cirklarna små
 
Jag har pratat med både pojkvän och andra män som är i hästbranchen om det här.
Ingen av dem har fattat hur många som blivit utsatta. Däremot verkar kvinnor veta sånt.
Det tyckte jag var intressant och konstigt. Jag undrar varför det är så.
 
En väldigt omogen 18-åring i min närhet förlorade sin oskuld på en höskulle till en 55-årig travgubbe under ett fölvak. Jovisst var hon myndig men så tydligt utsatt och svag. Och jag har hört alldeles för många historier om tävlingsryttare som använt hästskötare som madrasser.
 
@tuaphua jag tänker att det inte är så konstigt.

det är väldigt mycket tabu och skam när det gäller sexualbrott, så det är svårt för offren att berätta. Även jag är förvånad över hur vanligt det är, när man läser denna tråd.

Blir man inte själv eller ens närmaste utsatt, så ser man det inte på samma sätt. Det betyder inte att man som kille inte vet att det existerar, bara att inte i vilken utsträckning.

Det är som med rasism, jag blir inte utsatt, men det innebär inte att jag inte vet att det existerar. Men jag behöver aldrig ta del av vardagsrasism, så jag vet inte hur vanligt det är.
 
Känner tyvärr ett par som blivit utsatta, känner tyvärr även "förövarna"
Ett stort problem jag ser är att ingen tror på de utsatta (fast alla egentligen anade redan innan)
vi måste alla bli bättre att fråga/lyssna för att stoppa detta i ett tidigt skede.
Vi måste göra klart för de som är yngre än oss att detta är inte okej oavsett om de blir lovade guld och gröna skogar.
Vi måste alla få förövarna att förstå att såhär beter man sig inte.
 
Jag har pratat med både pojkvän och andra män som är i hästbranchen om det här.
Ingen av dem har fattat hur många som blivit utsatta. Däremot verkar kvinnor veta sånt.
Det tyckte jag var intressant och konstigt. Jag undrar varför det är så.
För att kvinnor "ser" sånt?
Min gubbe tex har aldrig "sett" ens när tjejer verkligen raggat på honom på krogen, han är verkligen helt clueless på sånt. Kan tänka mig att många män är så, lite naiva och tror gott om folk, särskilt andra (trevliga) och respekterade män.
 
För att kvinnor "ser" sånt?
Min gubbe tex har aldrig "sett" ens när tjejer verkligen raggat på honom på krogen, han är verkligen helt clueless på sånt. Kan tänka mig att många män är så, lite naiva och tror gott om folk, särskilt andra (trevliga) och respekterade män.

Och har en tjej blivit utsatt av en man så är den första hon pratar med det om troligtvis inte en annan man utan en nära tjejkompis eftersom det är större sannolikhet att hon kan relatera till det än vad en man kan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 339
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 083
Senast: Pratsch
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 176
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp