Har plötsligt börjat bocka/sparka bakut vid ridning

asjoh108

Trådstartare
Min häst har plötsligt (3 senaste ridpassen) börjat sparka bakut/bocka när jag ställer krav på samling. Hon har gått i en mycket högre form än vanligt och det känns lite som att baken är högre upp än vanligt. Om jag låter henne gå i snabbt tempo utan några krav är hon som vanligt, men så fort jag försöker samla henne med halvhalter etc (oavsett om jag har lång eller kort tygel) händer det. Inga tecken på hälta och ingen reaktion från ryggen. Ok när jag longerar.
 
Jag har pratat med kliniken. Hon har en sjukdomshistoria sen tidigare (mindre förträngning i halskotpelaren), och veterinären tycker att vi kan prova att spruta henne igen och se om det blir bättre. De senaste 1.5 åren har jag försökt bygga upp henne, stretch och rida på ett sätt som hon orkar med, men nu när jag precis kände att hon började kännas bra, så gick det bakåt igen.

Sista ridpassen har hon inte sparkat/bockat, så jag vill ringa in problemet lite bättre innan jag tar in henne. Även med duktiga veterinärer blir det lite av en gissningslek när man kommer in med hästen och eftersom hon inte visar några andra symptom på smärta. Jag är nämligen osäker på om problemet verkligen kommer från halsen, eller om det är ett bakknä (eller båda) som spökar. Det har varit min teori hela tiden, men på kliniken är de mer intresserades av att börja framifrån. Både halskotpelare och bakknä kan ge ganska lika symptom med en häst som gärna går på bogarna och ovillig att arbeta med bakbenen inunder sig. Dock tycker jag att symptom som att börja bocka/sparka borde vidare stärka min hypotes om att det handlar om bakknä?

Efter en ganska tuff vinter, då hon varit lös i magen, magrat av, och inte trivts med sin hagkompis, har hon sen 5 veckor kommit ut i stor hage med gräs och fått en ny kompis, som hon verkligen trivs med och är nu jättefin och i bra hull. Så jag är lite fundersam på om hennes "symptom" faktiska kan komma av att hon mår bättre och har mer energi i kombination med att det är något underliggande problem?
 
Jag har pratat med kliniken. Hon har en sjukdomshistoria sen tidigare (mindre förträngning i halskotpelaren), och veterinären tycker att vi kan prova att spruta henne igen och se om det blir bättre. De senaste 1.5 åren har jag försökt bygga upp henne, stretch och rida på ett sätt som hon orkar med, men nu när jag precis kände att hon började kännas bra, så gick det bakåt igen.

Sista ridpassen har hon inte sparkat/bockat, så jag vill ringa in problemet lite bättre innan jag tar in henne. Även med duktiga veterinärer blir det lite av en gissningslek när man kommer in med hästen och eftersom hon inte visar några andra symptom på smärta. Jag är nämligen osäker på om problemet verkligen kommer från halsen, eller om det är ett bakknä (eller båda) som spökar. Det har varit min teori hela tiden, men på kliniken är de mer intresserades av att börja framifrån. Både halskotpelare och bakknä kan ge ganska lika symptom med en häst som gärna går på bogarna och ovillig att arbeta med bakbenen inunder sig. Dock tycker jag att symptom som att börja bocka/sparka borde vidare stärka min hypotes om att det handlar om bakknä?

Efter en ganska tuff vinter, då hon varit lös i magen, magrat av, och inte trivts med sin hagkompis, har hon sen 5 veckor kommit ut i stor hage med gräs och fått en ny kompis, som hon verkligen trivs med och är nu jättefin och i bra hull. Så jag är lite fundersam på om hennes "symptom" faktiska kan komma av att hon mår bättre och har mer energi i kombination med att det är något underliggande problem?
Jag skulle ju som du gissa på knäproblem. Möjligen ryggen. Det är inte säkert att man enkelt kan palpera fram ryggproblem som tex beror på KS eller liknande. Så det kan vara ryggen, eller ryggens position, som är problemet även om man tycker att man inte hittar problem i ryggen..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 513
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 163
Senast: Bullen22
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 999
Senast: Josofinito
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp