Här stannar Sverige

TheRedLightning

Trådstartare
Har ni missat protesten som pågår just nu inom transportbranschen? Lastbilar och andra fordon som står still en kvart vid 12:00 och 24:00 varje dag fram till jul för att visa sitt missnöje om att det inte är lika villkor för alla.
T ex Cabotage innebär att en utländsk lastbil kommer till Sverige med en last. När den lastat av den lasten får den lov att göra tre inrikestransporter inom en vecka, men det är ingen som har koll på detta och oftast är dessa bilar kvar här i månader och i slavlika förhållanden. På grund av detta så förlorar staten en massa skatteintäkter, då det utländska ekipagen knappast betalar skatt i Sverige.

Tyvärr är det inte så här bara i transportbranchen utan finns även samma problem i andra brancher, men det måste ske något drastiskt för att det inte ska vara så lätt att komma runt lagarna och reglerna som gäller.

Vill ni se eller stötta så vet jag att de sluter upp ett stort gäng vid Solåsvägen i Jönköping (se bild nedan) och Exportgatan i Göteborg, Wrangelsbron i Halmstad.

1016302_10152616763783681_9191491537621118025_n.jpg


Mer att läsa finns här:
https://www.facebook.com/events/538973469539383/?source=1

http://www.svt.se/opinion/darfor-protesterar-vi-lastbilschaufforer
http://www.svt.se/opinion/darfor-protesterar-vi-lastbilschaufforer
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/utbrett-fusk-bland-utlandska-lastbilschaufforer
 
Jag tycker att det är bra att protestera. Lika regler ska gälla för alla liksom.

Det är synd jag inte kan stötta, men det är inget att göra åt. Kan inte parkera något fordon nånstans i en kvart, tyvärr. :) Men jag håller tumarna att inga olyckor händer och att det ger det önskade resultatet.
 
Jag kör ju mycket bil (i jobbet och särbo på långt avstånd) och är livrädd när jag ser en lastbil med utländskt reg-nummer, speciellt på vintern. Jag har varit nära att bli mosad flera gånger när jag på 1+2 väg kört om sådana ekipage, de har vinglat så jävligt. Av någon anledning har det aldrig hänt när det varit svenska eller västeuropeiska lastbilar :meh:

Jag misstänker också att kommer man tillrätta med för låga offerter etc kommer det att bli mindre problem med dieselstölder eftersom mycket av den stulna dieseln går till oseriösa åkare. De skulle inte kunna köra så billigt annars.
 
Tycker det är bra att dom protesterar och att andra länder gör det samma.

Är riktigt läskigt när lastbilar vinglar på motorvägen.

Har en ingift släkting som har lastbils företag och han är glad att han redan från början satsade på farligt gods då han inte påverkas på samma sätt av prisdumpningen.

Har även hört från honom om chaufförers tillstånd när dom kör av båtarna i göteborg hamn.

Funderar på om man skulle sympati ställa sig med person bilen i natt.
 
Jag tycker att protesten är jättebra! Heja heja:bow:

Att alla som kör i Sverige ska köra på lika villkor är inget orimligt krav för att den svenska åkerinäringen ska överleva!
 
@Enya Det du kan göra om du är ute och åker vid den tiden och ser en parkerad lastbil är att tuta och ev vinka glatt på den. Det är många vanliga bilister, bussar och andra fordon som gjort så för att visa att de stödjer.

@nullo-modo ja, jag har hört att både Norge, Finland, Danmark och en massa andra länder stödjer Sverige och gör samma sak, står still. Tror det var Holland också, riktigt häftigt när fler länder hakar på, det är då man förstår att det verkligen är något som är snett och fel. :/
 
Jag misstänker också att kommer man tillrätta med för låga offerter etc kommer det att bli mindre problem med dieselstölder eftersom mycket av den stulna dieseln går till oseriösa åkare. De skulle inte kunna köra så billigt annars.
Det här med dieselstölder är ju dessutom ett riktigt stort problem och jag tror också att man kan komma till rätta med åtminstone liten del av problemet om man skärper lagarna där det behövs, istället för att tvinga våra svenska yrkeschaufförer till orimliga arbetsvillkor med höga böter för överskridna minuter.. Är det då bättre att de kör som idioter och riskerar sina egna och andra människors liv på vägarna:confused:
 
Det här med dieselstölder är ju dessutom ett riktigt stort problem och jag tror också att man kan komma till rätta med åtminstone liten del av problemet om man skärper lagarna där det behövs, istället för att tvinga våra svenska yrkeschaufförer till orimliga arbetsvillkor med höga böter för överskridna minuter.. Är det då bättre att de kör som idioter och riskerar sina egna och andra människors liv på vägarna:confused:

Jo tack, jag har en granne med skogsmaskiner :meh: Senaste gången tyckte de dessutom att det var en bra idé att bryta sig in i värmekojan också och slå söder allt. Det fanns bord, bänkar, mikro och ett kylskåp i den. Dvs inget med något större värde. Att reparera den är dock dyrt.
 
Är det inte också för att någon utländsk chaufför friades efter att ha kört olagligt? Jag har inte riktigt koll på detaljerna, men tror han var rejält påverkad eller liknande, åkte fast men friades. Min vän som kör lastbil reagerade starkt då han sa att en svensk åkare aldrig hade blivit frikänd och helt säkert förlorat körkortet.
 
Bra att dom protesterar, men så som dom har valt att parkera innebär en risk för andra i trafiken.
På bilden, hur ska folk komma in och ut från sina jobb där hade dom tänkt?
Jag är uppväxt i Jönköping så vet exakt hur det ser ut där.
Är mycket bekant i Halmstad med och det kommer bli lika farligt där.

Dom kan protestera i sitt hem.

Och innan någon klagar, jag är väl insatt i chaufförsjobben men dom jag känner som kör skulle aldrig ställa upp på det där oavsett hur deras arbetsförhållanden ser ut!
 
Är det inte också för att någon utländsk chaufför friades efter att ha kört olagligt? Jag har inte riktigt koll på detaljerna, men tror han var rejält påverkad eller liknande, åkte fast men friades. Min vän som kör lastbil reagerade starkt då han sa att en svensk åkare aldrig hade blivit frikänd och helt säkert förlorat körkortet.

Jo i Sundsvall, det var händelsen som blev startskottet för något som legat och pyrt länge och något man kunde ta på.
 
Är det inte också för att någon utländsk chaufför friades efter att ha kört olagligt? Jag har inte riktigt koll på detaljerna, men tror han var rejält påverkad eller liknande, åkte fast men friades. Min vän som kör lastbil reagerade starkt då han sa att en svensk åkare aldrig hade blivit frikänd och helt säkert förlorat körkortet.

Det som gjorde att bägaren rann över var var väl domen i Sundvall där en förare från Makedonien friades efter att polisen hade tagit honom med falskt pass och körtkort som var köpt i Bulgarien :meh: Enligt hans egen utsago hade han inte insett att det var olagligt att köpa ett körkort :banghead:
 
Bra att dom protesterar, men så som dom har valt att parkera innebär en risk för andra i trafiken.
På bilden, hur ska folk komma in och ut från sina jobb där hade dom tänkt?
Jag är uppväxt i Jönköping så vet exakt hur det ser ut där.
Är mycket bekant i Halmstad med och det kommer bli lika farligt där.

Dom kan protestera i sitt hem.

Och innan någon klagar, jag är väl insatt i chaufförsjobben men dom jag känner som kör skulle aldrig ställa upp på det där oavsett hur deras arbetsförhållanden ser ut!
Att sitta hemma och rulla tummarna i en kvart morgon och kväll leder ingen stans och protesterar tystare har gjorts nu är det stor trumman då inga har lyssnat.

Har inte än sätt farliga ställen men dock ställen som är obekväma för andra förare, tycker inte det är några problem om det blir lite köer och vänta tider om det innebär att chaufförerna får det bättre och säkrare trafik på våra vägar.
 
Att sitta hemma och rulla tummarna i en kvart morgon och kväll leder ingen stans och protesterar tystare har gjorts nu är det stor trumman då inga har lyssnat.

Har inte än sätt farliga ställen men dock ställen som är obekväma för andra förare, tycker inte det är några problem om det blir lite köer och vänta tider om det innebär att chaufförerna får det bättre och säkrare trafik på våra vägar.

Jag ha inget att diskutera i frågan. Jag står fast vid min åsikt att dom kan "rulla tummarna hemma" och inte hindra andra från att ta sig till sina jobb!
 
Jag ha inget att diskutera i frågan. Jag står fast vid min åsikt att dom kan "rulla tummarna hemma" och inte hindra andra från att ta sig till sina jobb!

Fast får det fortsätta som det är idag är det risk att en del inte kommer till jobbet alls eftersom de blivit ihjälkörda av någon ej kvalificerad förare med en undermålig lastbil.

Åkarna har slagit larm om situationen många gånger och inget har hänt. Då förstår jag att man protesterar så här.
 
Och att ni allihopa tycker det är okej att hindra andra från att komma fram.

Tex där vid solåsen. Jönköpings sjukhus ligger precis där!
Dom utgör fara för andras liv. Ambulanser har ju ingen chans alls och den vägen är snabbast från bostadsområdet som ligger strax efter solåsen. :down:
 
Jag tycker det är dubbelt. Det är ett problem att folk blir stående när de kanske har bråttom. Det ökar risken för olyckor eftersom många behöver köra igen den förlorade tiden. Å andra sidan så ser det fördjävligt ut på vägarna idag och det blir inte bättre när våra politiker och domstolar är så ryggradslösa som de är. Svenskens knyta näven i fickan protest har aldrig fungerat tidigare så jag tror väger över en aning mot att prova Frankrike light för att uppnå resultat.
 
Och man får väl hoppas att dom har hjärna nog att inte ställa sig där med farligt gods. Det kan ju bli jävligt kul.
 
Fast det är mycket farligt gods som inte är farligt i meningen exploderar/brinner. Om någon skulle stanna en bil med tex lut eller syra så händer inget om ingen idiot får för sig att borra hål i tanken. En outbildad Makedonier är betydligt farligare med ett presumtivt mordredskap på alldeles för många ton.
 
Är det inte också för att någon utländsk chaufför friades efter att ha kört olagligt? Jag har inte riktigt koll på detaljerna, men tror han var rejält påverkad eller liknande, åkte fast men friades. Min vän som kör lastbil reagerade starkt då han sa att en svensk åkare aldrig hade blivit frikänd och helt säkert förlorat körkortet.
Jo, det var droppen som fick bägaren att rinna över. En makedonisk förare som blivit gripen med falskt pass och körkort, men friades "för han visste inte bättre".
Det har länge rått en irritation och just den här friande domen fick det att rinna över, för hade det varit en svensk istället så hade denne åkt dit så det smäller om det. Därför det ska vara lika villkor för alla, det känns lite som om de utländska för göra lite vad de vill medan vi svenskar åker på böter om vi kör 1 min över på körtiden.

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2014/11/Forare-med-falskt-korkort-friad-i-tingsratten/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp