Hår-tråden

@MiniLi Jag tycker det är skitsnyggt så jag säger kör på det!

Mitt hår har blivit trassligt, tog de slitna topparna för c:a en månad sedan. Men det har slagit mig, jag börjar ÄNTLIGEN få långt hår igen. (Efter år av sparande, tröttnad, klippt av det och börjat spara igen.)
Kan det vara en anledning? Det trasslar sig främst i nacken. Jag har ju nu tips på leave in balsam jag tänkte testa.
Men är det något ni med långt hår upplever/ vet hur man undviken på bästa sätt. Är ju såklart värst när man vaknar, eller har haft det utsläppt under dagen...
Mitt hår trasslar sig lätt i nacken. Tycker en bra hårolja hjälper!

Och fläta på natten!
 
Sover ni med två eller en fläta? Jag föredrar två flätor för jag upplever en ökad rörlighet för håret och att det inte "dras" i lika lätt när man vänder sig om fram och tillbaka. Dock så har jag läst att de ska vara rätt så löst sittande men då lossnar de ju. O_o
 
Sover ni med två eller en fläta? Jag föredrar två flätor för jag upplever en ökad rörlighet för håret och att det inte "dras" i lika lätt när man vänder sig om fram och tillbaka. Dock så har jag läst att de ska vara rätt så löst sittande men då lossnar de ju. O_o
Jag sover med en ganska lös fläta. "Överhåret" lossar ju när man sover (är lite kortare), men det långa håret/det mesta håret är kvar i flätan på morgonen och det är ju det som är viktigast.
 
Är det någon som vet om schampo kan bli för gammalt?
Har en flaska L'oreal Professionel som köptes för kanske två år sedan, som används lite då och då. Oftast tvättar jag med Maria Nila.
Jag har märkt de senaste gångerna att håret inte känns rent efter att jag använt L'oreal och fått tvätta om det redan dagen därpå. Annars brukar jag försöka tvätta håret varannan-var tredje dag.
 
Nu blev det ett litet besök hos frisören, hade endast bokat klippning så det får bli en lob till hösten vilket ska bli sjukt spännande. Är dock nöjd med frisyren, känns skönt med uppfräschat hår :up: Mer fylligt och min gamla "ombre" är nu borta. :D
img-2022.PNG
 
Fusk räknas också, synd bara att det är så svårt (för mig) att få till själv :D
Ja, det är klurigt! Speciellt om man inte lockar särskilt ofta, men det är kul. :up: Jag har typ slutat använda platt-tång och fön. Men det händer att platt-tången åker fram någon gång per år när man vill vara lite extra fin. :D

Om du vill ha ett "knep" så kan man använda en stor rundborste och sedan rulla håret utåt-neråt och föna samtidigt som borsten dras ut längsmed håret. Det ger en härlig volym i håret. Sedan är det bara att öva på de dära envisa lockarna. ;)
 
Jag testar ny nyans och nytt märke på hårfärgen den här månaden.
Är väldigt nöjd hittils men funderar på att blanda i en annan nyans för att få den att dra något mer åt rosa än åt rött.
ivfol5.jpg
 
Jag testar ny nyans och nytt märke på hårfärgen den här månaden.
Är väldigt nöjd hittils men funderar på att blanda i en annan nyans för att få den att dra något mer åt rosa än åt rött.
ivfol5.jpg
Tycker du passar jättebra i en rödaktig ton :up: det passar till ditt pigment. :D Med rosa, tänker du skrikrosa då eller mer åt babyrosa-hållet? :)
 
Jag hade behövt tips på olika sorters vardagsuppsättningar för typiskt tunt, skandinaviskt hår.

Alla tips som inte innebär en kortare frisyr är välkomna. Håret är ganska långt (ner till brösten plus lite till), ingen lugg och som sagt tunna, flygiga strån. Jag har idétorka och bara flätar eller sätter upp det i en sned hästsvans. När jag orkar tuperar jag eller använder volumaster.

Håret kommer förmodligen kapas men jag tävlar med mig själv om att inte radikalförändra eländet riktigt ännu :D
 
Jag hade behövt tips på olika sorters vardagsuppsättningar för typiskt tunt, skandinaviskt hår.

Alla tips som inte innebär en kortare frisyr är välkomna. Håret är ganska långt (ner till brösten plus lite till), ingen lugg och som sagt tunna, flygiga strån. Jag har idétorka och bara flätar eller sätter upp det i en sned hästsvans. När jag orkar tuperar jag eller använder volumaster.

Håret kommer förmodligen kapas men jag tävlar med mig själv om att inte radikalförändra eländet riktigt ännu :D
Jag vet inte om det skulle passa dig eller ditt hår men jag tyckte mitt hår vid ansiktet var väldigt störande ibland, jag hade snebena och lite längre hår. Då var det väldigt skönt att fläta sidan med mest lugg till en fläta som går åt sidan och slutar strax bakom örat ungefär. Typ som den stora flätan här på Lagertha, fast en vanlig fläta då. :angel: Då kan den vara rätt så liten och håret över örat hänger som vanligt, så smälter flätan in i håret litegrann. Som tofs tycker jag en genomskinlig liten tofs passar bäst. :up:
VikingsLagerthaAslaug-640x332.jpeg

Eller kanske inbakad fläta om du inte provat det än? :D
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
182
Senast: Rosett
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
857
Hemmet Mer på temat glass, med inspiration från tråden om glasspriser och vad man kan köra i en glassmaskin. Vi äter mycket glass hemma, och...
2
Svar
22
· Visningar
1 352
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp