Hår-tråden

Jag hade behövt tips på olika sorters vardagsuppsättningar för typiskt tunt, skandinaviskt hår.

Alla tips som inte innebär en kortare frisyr är välkomna. Håret är ganska långt (ner till brösten plus lite till), ingen lugg och som sagt tunna, flygiga strån. Jag har idétorka och bara flätar eller sätter upp det i en sned hästsvans. När jag orkar tuperar jag eller använder volumaster.

Håret kommer förmodligen kapas men jag tävlar med mig själv om att inte radikalförändra eländet riktigt ännu :D
Flätor i olika former! Så himla fint! ! Den här ovan har min dotter ibland, superfin!
 
Jag vet inte om det skulle passa dig eller ditt hår men jag tyckte mitt hår vid ansiktet var väldigt störande ibland, jag hade snebena och lite längre hår. Då var det väldigt skönt att fläta sidan med mest lugg till en fläta som går åt sidan och slutar strax bakom örat ungefär. Typ som den stora flätan här på Lagertha, fast en vanlig fläta då. :angel: Då kan den vara rätt så liten och håret över örat hänger som vanligt, så smälter flätan in i håret litegrann. Som tofs tycker jag en genomskinlig liten tofs passar bäst. :up:
VikingsLagerthaAslaug-640x332.jpeg

Eller kanske inbakad fläta om du inte provat det än? :D

Med lite modifikation kan nog den flätan göra frisyren roligare :up: Inbakade större flätor har en tendens att se ganska så ynkliga ut på mig men jag gillar verkligen idén med ett mellanting, tack!
 
Jag gissar att det är fler här som tränar/rider/är i stallet ofta och behöver duscha håret oftare än vad som egentligen är bra för det. Jag vill ju inte åka till jobbet och lukta häst. Eller jag hade inte haft nåt problem med det men det hade nog inte varit så uppskattat, haha!

Hittills har jag bara tvättat med schampoo ca 2-3 ggr/vecka och de andra gångerna sköljer jag med vatten och använder balsam i längderna. Men håret har ändå tagit stryk av det. Ser risigt ut.

Hur gör ni för att håret inte ska ta skada av att duschas ofta?

Jag har en hårolja (köpt på ICA) och den gör nog håret bättre med håret känns också fett (har lätt för att få fett hår).

Borde jag använda en hårkräm och ta i efter dusch i vått hår istället? Är det bättre?
 
Har halvt panik. Har alltid haft tunt känsligt hår som lätt går av men nu är det katastrof! Vet inte hur mycket håret styrs av hur man mår förövrigt men har haft en väldigt jobbig tid sen i somras och mått mycket dåligt psykiskt och varit stressad/orolig. För att vara så snäll som möjligt mot håret så har jag inte färgat det på snart 2år. Försöker sätta upp det så lite som möjligt och när jag måste göra det på t.ex jobbet så använder jag tjock mjuk tofs. Vet att jag egentligen borde tvätta det mindre men det blir fett och platt om jag inte tvättar varannan dag. Försöker att bara ta balsam då och då för att minska tvättarna.
Har lite längre än axellångt hår och skulle aldrig någonsin trivas i kort! Nu har ett parti längst upp på bakhuvudet gått av så där är håret bara ca 5cm :(
Ligger alltid en tuss i golvbrunnen i duschen.
Det känns tunt, torrt och sprött. Ännu värre är det väl nu av allt användande av mössa..

Tips? :arghh:
 
Har halvt panik. Har alltid haft tunt känsligt hår som lätt går av men nu är det katastrof! Vet inte hur mycket håret styrs av hur man mår förövrigt men har haft en väldigt jobbig tid sen i somras och mått mycket dåligt psykiskt och varit stressad/orolig. För att vara så snäll som möjligt mot håret så har jag inte färgat det på snart 2år. Försöker sätta upp det så lite som möjligt och när jag måste göra det på t.ex jobbet så använder jag tjock mjuk tofs. Vet att jag egentligen borde tvätta det mindre men det blir fett och platt om jag inte tvättar varannan dag. Försöker att bara ta balsam då och då för att minska tvättarna.
Har lite längre än axellångt hår och skulle aldrig någonsin trivas i kort! Nu har ett parti längst upp på bakhuvudet gått av så där är håret bara ca 5cm :(
Ligger alltid en tuss i golvbrunnen i duschen.
Det känns tunt, torrt och sprött. Ännu värre är det väl nu av allt användande av mössa..

Tips? :arghh:

Börja med silicea så fort som möjligt! Drick mycket vatten och ät nötter och grönsaker!

Byt till Redkens "extreme" serie och glöm inte inpackningen! (schampo - inpackning - balsam)

Joiko har ett underbart serum jag tar på topparna och uppåt efter varje tvätt.

Sov ALDRIG med blött hår, skonsammare att föna med värmeskydd om du inte hinner lufttorka det.

Och har du råd, testa Hairtalk (exstensions), det har räddat mitt hår som frisören brände av efter att jag skulle gå från mörkt till mitt originalblonda igen. Det är en ny tejp metod som låter håret läka under.

:heart
 
Börja med silicea så fort som möjligt! Drick mycket vatten och ät nötter och grönsaker!

Byt till Redkens "extreme" serie och glöm inte inpackningen! (schampo - inpackning - balsam)

Joiko har ett underbart serum jag tar på topparna och uppåt efter varje tvätt.

Sov ALDRIG med blött hår, skonsammare att föna med värmeskydd om du inte hinner lufttorka det.

Och har du råd, testa Hairtalk (exstensions), det har räddat mitt hår som frisören brände av efter att jag skulle gå från mörkt till mitt originalblonda igen. Det är en ny tejp metod som låter håret läka under.

:heart

Är det skonsammare att föna håret torrt med värmeskydd än att sova med vått hår? Det visste jag inte!

@zacke har du provat torrschampoo? Då kan man vänta ytterligare mellan tvättarna. Håret får dessutom lite mer volym av det.
 
Är det skonsammare att föna håret torrt med värmeskydd än att sova med vått hår? Det visste jag inte!

@zacke har du provat torrschampoo? Då kan man vänta ytterligare mellan tvättarna. Håret får dessutom lite mer volym av det.

Ja sover du med blött hår gnids och dras hårets "bindningar" ohämmat (ungefär som spaghetti efter kokning om tänker dig) och sträcks och förstörs.
 
Har halvt panik. Har alltid haft tunt känsligt hår som lätt går av men nu är det katastrof! Vet inte hur mycket håret styrs av hur man mår förövrigt men har haft en väldigt jobbig tid sen i somras och mått mycket dåligt psykiskt och varit stressad/orolig. För att vara så snäll som möjligt mot håret så har jag inte färgat det på snart 2år. Försöker sätta upp det så lite som möjligt och när jag måste göra det på t.ex jobbet så använder jag tjock mjuk tofs. Vet att jag egentligen borde tvätta det mindre men det blir fett och platt om jag inte tvättar varannan dag. Försöker att bara ta balsam då och då för att minska tvättarna.
Har lite längre än axellångt hår och skulle aldrig någonsin trivas i kort! Nu har ett parti längst upp på bakhuvudet gått av så där är håret bara ca 5cm :(
Ligger alltid en tuss i golvbrunnen i duschen.
Det känns tunt, torrt och sprött. Ännu värre är det väl nu av allt användande av mössa..

Tips? :arghh:

Hur ser dina värden ut? Jag tappade väldigt mycket hår ifjol till följd av järn- och B12brist.
 
Hårtråden jag behöver er expertis!

Har naturligt småvågigt/lockigt hår. Ser extremt tunt ut när det är lockat eller plattat och ser jättetjockt och burrigt ut när det är helt ofixat.

Naturligt är det som sagt vågigt, stort och extremt(!) frissigt. Behöver en bra stylingprodukt som behåller volymen och lockarna men som gör att håret inte ser så fruktansvärt frissigt ut. Alla tips är välkomna ;)
 
Hårtråden jag behöver er expertis!

Har naturligt småvågigt/lockigt hår. Ser extremt tunt ut när det är lockat eller plattat och ser jättetjockt och burrigt ut när det är helt ofixat.

Naturligt är det som sagt vågigt, stort och extremt(!) frissigt. Behöver en bra stylingprodukt som behåller volymen och lockarna men som gör att håret inte ser så fruktansvärt frissigt ut. Alla tips är välkomna ;)

Joikos serum som du kramar in i torkat men fuktigt hår.
Sen behöver du en bra serie anpassat för ditt hår, då kommer du slippa frisset :)
Alltså schampo, inpackning, balsam samt eftervårdsprodukter anpassade för lockigt med antifriss egenskaper :)

Vet att TIGI har en sådan serie som är fantastisk och doftar därefter precis som alla deras produkter :)
 
Joikos serum som du kramar in i torkat men fuktigt hår.
Sen behöver du en bra serie anpassat för ditt hår, då kommer du slippa frisset :)
Alltså schampo, inpackning, balsam samt eftervårdsprodukter anpassade för lockigt med antifriss egenskaper :)

Vet att TIGI har en sådan serie som är fantastisk och doftar därefter precis som alla deras produkter :)

Har redan shampoo och balsam anpassat efter folk som tappar mycket hår/har väldigt slitet hår pga dåliga blodvärde tappar jag otroligt mycket hår. Så vill inte byta ut det shampoo, balsam och hårmask som jag har just nu. Endast en kompletterande stylingprodukt för att få ner frisset, men ska kolla på serumet du tipsade om!
 
Har redan shampoo och balsam anpassat efter folk som tappar mycket hår/har väldigt slitet hår pga dåliga blodvärde tappar jag otroligt mycket hår. Så vill inte byta ut det shampoo, balsam och hårmask som jag har just nu. Endast en kompletterande stylingprodukt för att få ner frisset, men ska kolla på serumet du tipsade om!

Förstår :)

"TIGI bed head foxy curls" heter serien, kika på deras stylingprodukter samt oljor/serum också :)
 
Någon som har tips på en bra ekologisk (helst inte alltför dyr eller för stor behållare eller med äcklig doft... vilka krav^^) hårmousse? =)

//r
 
Jag gissar att det är fler här som tränar/rider/är i stallet ofta och behöver duscha håret oftare än vad som egentligen är bra för det. Jag vill ju inte åka till jobbet och lukta häst. Eller jag hade inte haft nåt problem med det men det hade nog inte varit så uppskattat, haha!

Hittills har jag bara tvättat med schampoo ca 2-3 ggr/vecka och de andra gångerna sköljer jag med vatten och använder balsam i längderna. Men håret har ändå tagit stryk av det. Ser risigt ut.

Hur gör ni för att håret inte ska ta skada av att duschas ofta?

Jag har en hårolja (köpt på ICA) och den gör nog håret bättre med håret känns också fett (har lätt för att få fett hår).

Borde jag använda en hårkräm och ta i efter dusch i vått hår istället? Är det bättre?
Jag har mössa i stallet, som tvättas ofta, tycker inte håret tar så mycket hästlukt då.
 
Jag gissar att det är fler här som tränar/rider/är i stallet ofta och behöver duscha håret oftare än vad som egentligen är bra för det. Jag vill ju inte åka till jobbet och lukta häst. Eller jag hade inte haft nåt problem med det men det hade nog inte varit så uppskattat, haha!

Hittills har jag bara tvättat med schampoo ca 2-3 ggr/vecka och de andra gångerna sköljer jag med vatten och använder balsam i längderna. Men håret har ändå tagit stryk av det. Ser risigt ut.

Hur gör ni för att håret inte ska ta skada av att duschas ofta?

Jag har en hårolja (köpt på ICA) och den gör nog håret bättre med håret känns också fett (har lätt för att få fett hår).

Borde jag använda en hårkräm och ta i efter dusch i vått hår istället? Är det bättre?

Alltid mössa eller keps i stallet, gärna ett par av varje så att de kan tvättas och luftas regelbundet. När jag ryktar/mockar/gör dammigt stalljobb samlar jag in allt hår i kepsen/mössan, ser fult ut men funkar tycker jag :) Att tänka på att inte dra dammiga fingrar genom håret och hårbotten är också ett tips. Även om man inte tycker att man gör det så måste åtminstone jag påminna mig själv ofta.
 
Hårtråden jag behöver er expertis!

Har naturligt småvågigt/lockigt hår. Ser extremt tunt ut när det är lockat eller plattat och ser jättetjockt och burrigt ut när det är helt ofixat.

Naturligt är det som sagt vågigt, stort och extremt(!) frissigt. Behöver en bra stylingprodukt som behåller volymen och lockarna men som gör att håret inte ser så fruktansvärt frissigt ut. Alla tips är välkomna ;)

Har du långt hår?

Mitt är också "frissigt", men det är eftersom jag har mycket självfall och långt hår. Då kommer inte lockarna fram pga tyngden utan det blir bara lockigt längst ut på stråna, dvs det ser frissigt ut.

Om jag förstått det rätt :angel:
 
Har du långt hår?

Mitt är också "frissigt", men det är eftersom jag har mycket självfall och långt hår. Då kommer inte lockarna fram pga tyngden utan det blir bara lockigt längst ut på stråna, dvs det ser frissigt ut.

Om jag förstått det rätt :angel:

Ja det är ganska långt, men det är väldigt frissigt. Det säger även frisörer. :angel:
 
Hjälp! Jag kan verkligen INTE bestämma mig vad jag ska göra med mitt hår!?
Jag kommer iaf klippa av det till en lob, nedanför nyckelbenen ungefär men jag ska också fixa till färgen och det är där det blir svårt... Jag vet inte om jag ska bli ljusare, fräscha till det jag har eller bli lite mörkare??
Här har vi en liten bild på mig..
 
Hjälp! Jag kan verkligen INTE bestämma mig vad jag ska göra med mitt hår!?
Jag kommer iaf klippa av det till en lob, nedanför nyckelbenen ungefär men jag ska också fixa till färgen och det är där det blir svårt... Jag vet inte om jag ska bli ljusare, fräscha till det jag har eller bli lite mörkare??
Här har vi en liten bild på mig..

Be dom göra en ljusare baylage med fokus på slingor runt ansiktet och så mörkare botten med lite mer hasselnötston utan att det går mot rött ! :up::)
 
Min frisör gjorde en nyansering på mitt hår häromdagen och trots att jag har försökt att understryka hur mycket jag avskyr röda toner i mitt hår så blev utväxten (längderna är blonderade) rödaktigt. :arghh: Färgen i längderna är dock jättefin! Hade hon bara lagt i färgen i längderna så hade allt varit toppen.

Men till saken: Eftersom min frisör är hur trevlig och rar som helst så vill jag inte göra någon affär av det om det kommer att tvättas ur. Så min fråga till er som kan det här med hår är om en nyansering är/brukar vara en toning eller färgning?
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
453
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
241
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
467
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp