Bukefalos 28 år!

Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Empalie

Trådstartare
Hej på er!
Har idag varit på fjärde åetrbesöket på ATG. Bakgrundfakta: För ca 10 veckor sedan åkte vi in första gången till ATG, min häst var halt och diagnostiserades hovledsinflammation bägge fram och knäled bak. Han fick även metacam + sjukhage. Prmenaderna fick vi skippa de sista dagarna innan återbesök p.g.a galen och tokig häst!!!

Återbesök num. 2 Hästen var halt på höger fram ca en halv grad, hältan släcktes vid bedövning av hovled, alla elder behandlades om + sjukhage, sjukaheg gick bra i två veckor efter sedan hade han nog gjort sig själv eller ngn annan illa, därför släpptes han ut stor hage.

Höger fram krånglar fortfarande men den här gången behandlas han endast muskulärt i höger fram. Han skall vara där han är som lugnast alltså i sin vanliga hage med sin kompis. Lång vila börjar komma på tal. Det har vi inga problem med, vi gör vadsom helst för pållen.

Han skos med ringskor och ATG:s egen hovslagare kom ut och skodde. Han konstaterade att höfer fram landade han fortfarande inte plant på då min hovslagare tappert försökt rätta till men inte lyckats. Han rättar till och skor med ringskor fram. Han tycker genast att hästen springer bättre när han springer på stallplanen. Han har sett hästen innan, han är även vetrinär assistent på ATG

Mellan skoning och fjärde återbesöket släppte vi dem i en ny plan hage, här fnattade min pålle till det rejält samt hagvandrade ett antal timmar en dag. Efter det märkte jag att han ar rejält stel och stapplig i gången och har så varit vissa av dagarna. Har även börjat ha honom mer inne, han går ute mellan ca sju och tre.

Fjärde återbesöket (idag). Vi tog ut och longerade honom och han var haltare än nånsin. Bara på höger men både som inneben och ytterben. Han var halt en grad på höger. Min vet. var lite bekymrad och vi gick in och bedvade hovleden på höger, efter tiominuter en helt annan häst. Han sprang på som f*n i longeringen och blev plötsligt väldigt busig och GLAD. Vi gick in ien och hovslaagren kollade hovarna, han hade flytit ut igen på höger fram och landade inte plant. Han fixade till framhovarna (fortfarande ringskor) och tog av bakskorna eftersom han nu ändå bara skall vila i hage. Hans sa att det kan ta ett halvår innan han har fått ordning på hoven eftersom den tydligen varit så sned. (De tror att det är uppkomsten av det hela). Min veterinär talade med mig om att behandla bursan men hon sa att vi skulle ge hovarna en chans eftesom tydligen kan det bli jättefarligt om en sprutning av bursan leder till en infektion. Efter hovslagningen tyckte båe vet och hovis att han landade btydligt mer plant på höger. Han blev inte behandlad idag eftersom vet sa att det inte är bra att spruta för mkt och det är bättre att vi börjar spruta igen när hoven är okej. Han skall få ett par skoomgångar innan nästa återbesök, skall förstås in och sko på ATG. Nu skall han gå i hage och ta det relativit lugnt. Han har fått fenylbutazon i 20 dagar!
Vad har ni fått för resultat av fenylbutazon på era hästar, nu har ni läst min historia kom gärna med tips om fortsatt "behandling".

Hur farligt är detta: Just nu för att komma till hans hage så är det rätt lerigt på vägen dit dock ej i hagen. Leran har ju gjort att det blir rätt upptrampat och om det fryser blir det ju rätt ojämnt, hur pass noga skall man vara med underlaget, kan det ha betydelse då det bara är till och från hagen???????:confused: :confused:
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Ville bara tillägga att inga röntgenförändringar har hittats, inte heller idag! Vilket är lite positivt!!!!:smirk:
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Usch jag känner så väl igen detta funderandet hit och dit kring olika detaljer...*pust*...när de är dåliga kan man ju fundera sig till förbannelse över allting...

Jobbigt för dig!:(

Hur länge ska han vila?

Vad säger vet om prognos?
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Jag vet inte så mkt om hovar eller ngt sånt.
men jag tycker det låter som om du ska ta de försiktigt om de fryser där det är upptramat, om det inte är fruset är så kan du ju jämna till det, sen hålla efter det lite då och då ...

:rofl:
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Varför har hoven blivit sned? Felverkning eller felaktiga benvinklar? Vad gör ni åt det?
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Jo, visst är det ett evigt funderande men jag tycker det känns som vi vet ngt iaf. En del kommer ju ingenstans med sina utredningar. Eftersom han skall få iaf två skoningsomgångar nu och sedan ev sprutas igen så kommer detta att ta tid, men jag tror att efter allt man läst och hört måste ge det tid. Att spruta en led och hästen blir sedan frisk och man sätter igång, men är det verkligen ett hållbart resultat. I vissa fall tror jag det men i vissa fall måste man ha en god portion tålamod. Jag befinner mig mellan hopp och förtvivlan hela tiden, har säkert gått ner sex kg sedan det här började, kan inte sova om nätterna, önskar ibland att man hade ett hästfritt liv och man undrar om icke hästfolk verkligen kan ha några problem:p
Men jag tänker kämpa järnet med min häst, han är det bästa jag har och först nu när de är dåliga förstår man hur nedrans viktiga de är för en. Han får ta den tid han behöver, jag tänker som så att jag kan satsa på skolan nu och ta lite ledigt från ridningen, nästan som en paus i hästeriet. Han gör så mycket för mig och jag vill ge tillbaka. Han är så otroligt levnadsglad, den dagen han inte längre kämpar jag då kan jag se med andra ögon men just nu finns bara blicken framåt.


Prognosen är sådär men vet. tycker absolut inte vi skall ge upp än det finns mycket kvar och göra men hon poängterade hela tiden att det är ingen garanti. Men det tär något fruktansvärt på en, eftersom man har ett annat liv än hästar blir dessa andra delar i livet också lidande och situationer där man inte vill att gråten ska komma kommer den ofta. I stallet måste man vara så stark för hästens skull, men klart man gråter ut där med ibland. Han ska även till kiropraktorn nästa fredag och undersökas. Han kan ju ha felbelastat sig och blivit sned????:confused:
Tid vet jag inget om men vetrinären pratade om efter sommaren så han fick njuta och ta det lugnt på ett riktigt sommarbete....jag skall nu köpa gym och simhallskort så man håller sig i trim och inte bara gråter sig igenom dagarna.
Usch ibland är det svårt att ta tag i sig själv men man måste bita ihop och ta tag i saker, fast det är SKITjobbigt.
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

I vintars hade vi en hovslager som när vi skulle ta av skorna verkade ner hovarna så det blödde, hästarna var jätteömma men repade sig fort. Han hade en kanonfin tävlingssäsong på våren men efetrs sommaren fanns inte samma gnista där, vi har även bytt hovis efter den dåliga verkningen och tyckte han verkade bra och duktig, men hästens högra hov är ju sned och hovis hade aldrig kommenterat det, nu ser jag ju med andra ögon när den här hovisen förklarat felet för mig.:smirk:
Och jag testade bl a en IR-terapeut som gjorde det bra för stunden sedan blev det bara sämre och sämre och jag tillslut var han halt och jag åkte då direkt in till klinik och fick diagnos.
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Jag hade testat hästen för erlichios o borelia.
Det är inte sällan som det visar sig som hältor o muskelproblem:(
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Jag hade testat hästen för erlichios o borelia.
Det är inte sällan som det visar sig som hältor o muskelproblem:(

Om hältan släpper vid lokalbedövning av hovleden är det inte borrelia eller erlichia.
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Jag vet flera hästar där de gett bedövningar i lederna o de har blivit haltfria,t.o.m hästar som gått på behandling av hältor o blivit tillfälligt bra men där hältorna har kommit tillbaka just för att det inte var hälta utan ont i lederna vilket just erlichios kan ge.
Det är inte fel att ta ett prov bara för att utesluta det,kan ju spara både resor,tid o pengar o inte minst lidande för hästen.Jag har haft 3 erlichioshästar själv o de kan få "konstiga hältor,ryggont m.m.
"Bara ett tips"!:bow:
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Hur blir de då mer...tröttare?? Vilka är symptomen?
:bow:
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Ville bara tillägga att inga röntgenförändringar har hittats, inte heller idag! Vilket är lite positivt!!!!:smirk:

Hej, hur har man diagnostiserat fram just hovledsinflamation samt vilka åtgärder har man vidtagit för att utesluta att det inte har med strålbensens ligament,hovbenets sidoligament samt hovens bakre senapparatur att göra???
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Det kan jag inte svara på... strålbenet har röntgats och det såg bara fint ur. Om sidoligamenten sa hon att det krävs lång vila för att läka. Hur vet man om det sitter i hovleden eller i sidoligamenten.
Pratde med henne om värmekamera, hon (vet.) sa att hon visste inga ATG kliniker som använder sig av det och att det man hittar på en sådan undersökning kan förvilla läget om vart problemet sitter?????:confused:
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

vilka åtgärder har man vidtagit för att utesluta att det inte har med strålbensens ligament,hovbenets sidoligament samt hovens bakre senapparatur att göra???


För att utesluta strålbenens ligament skall kontroll ske max 7 minuter efter bedövning av hovleden, sedan sprider sig bedövningen ut över strålbensområdet.

Hovbenets sidoligament samt hovens bakre senapparatur görs via ultraljud av kunnig Veterinär.

Är detta gjort för att fastställa att det är hovledsinflamation???
 
Sv: Har varit på fjärde återbesöket!!!Snälla läs och kommentera och ge råd!

Det kan jag inte svara på... strålbenet har röntgats och det såg bara fint ur. Om sidoligamenten sa hon att det krävs lång vila för att läka. Hur vet man om det sitter i hovleden eller i sidoligamenten.
Pratde med henne om värmekamera, hon (vet.) sa att hon visste inga ATG kliniker som använder sig av det och att det man hittar på en sådan undersökning kan förvilla läget om vart problemet sitter?????:confused:

Förvilla läget!!!!!! Det verkar som om vet. bara gör en sak i taget för att inte förvilla sig själv. En bra vet. skall ta alla diagostikmetoder i beaktande och därifrån göra en bedömning.
Tyvärr är det inte många veterinärer som tror på värmekamera. Visst, värmekamera har inte alla svar (gäller även alla andra diagnostikverktyg) på skador men ofta kan denna metod visa att grundproblemet kan sitta på något annat ställe.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 733
Senast: Piaff
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 395
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 963
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 586
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp