Hård ridning på dressyrclinic?

@Bukefalos0 Vad Ridsport publicerar eller inte orkar jag inte ens gå in på, mer än att jag tycker att den första artikeln som skrevs om clinicen var väldigt positiv och fin! Sen tycker jag inte att ryttaren ska ansvara för vad hennes kompis gjort och att ryttaren lämnar projektet kan jag jag förstå av anledningar jag inte vill ta på ett öppet forum. Anledningen till att tränaren ville sitta upp är jag helt med på.
 
Men snälla, har du behov av att hävda dig, eller?
Jag håller med dig i allt du skriver, men det jag har fetat hade jag ingen aning om när jag såg filmen. Hur svårt ska det vara egentligen??
Mycket av det du fetat är sådant som man ser på filmen, det behövde man ju inte veta innan...
 
Tråden startades pga Ridsports artikel där en människa tillåts spy galla över en tränare. Så hela tråden är ju en diskussion om det :) Dvs, stämmer det som står i artikeln eller inte. Men håller med om att det blir trist för ryttaren.
@Bukefalos0 Vad Ridsport publicerar eller inte orkar jag inte ens gå in på, mer än att jag tycker att den första artikeln som skrevs om clinicen var väldigt positiv och fin! Sen tycker jag inte att ryttaren ska ansvara för vad hennes kompis gjort och att ryttaren lämnar projektet kan jag jag förstå av anledningar jag inte vill ta på ett öppet forum. Anledningen till att tränaren ville sitta upp är jag helt med på.
 
Tråden startades pga Ridsports artikel där en människa tillåts spy galla över en tränare. Så hela tråden är ju en diskussion om det :) Dvs, stämmer det som står i artikeln eller inte. Men håller med om att det blir trist för ryttaren.

Oj, ja då missuppfattade jag din trådstart.

Nu har det hänt igen. Läste alldeles nyss på Ridsport att någon har ifrågasatt ridningen på en dressyrclinic och därför filmat och lagt ut på sociala media. Någon som vet var filmen finns? Var det någon från buke där och tittade? Vad gör vi åt detta (den eventuellt hårda ridningen, samt den ständiga "påpassingen" som blir på ryttare och tränare)?

Jag svarade nämligen på din frågeställning i ditt orginalinlägg om vad vi gör åt den eventuellt hårda ridning som sker samt påpassningen. Uppfattade inte din trådstart som att Ridsports artikel specifikt skulle diskuteras och rimligheten att en person får ha en negativ åsikt om en specifik händelse.

Huruvida det stämmer som står i artikeln eller inte så gör det väl det? Personen som är missnöjd anser att det var för hård ridning och det var hennes åsikt den kritiska artikeln handlade om. I den andra artikeln var det elva toknöjda ryttare. Sen är det alldeles uppenbart att vad som är "hård ridning" är extremt subjektivt och därmed helt omöjligt att svara på svart eller vitt huruvida ridningen var "hård" i ditt tycke.
 
Jag har inte sett originalfilmen, vet inget om ekipaget i fråga och vet för lite om tränaren för att vara säker på något.

Men generellt tror jag det är rätt lätt att hamna i djurplågarfacket när man sitter på en riktigt istadig häst. Ja, givetvis vill man nog eg ta det i fler steg och börja avsuttet etc.
Men här kan det vara så att man som tränare ser att man antingen har valet att själv hoppa upp och då rädda ägaren från att ev slå ihjäl sig eller just låta ägaren slå ihjäl sig.
Sen kan folk tycka man galopperar för länge etc. Men när man sitter på en häst som hotar resa sig kan det faktiskt vara så att man inte anser sig ha så mycket till val. Det kan se rätt lugnt ut för folk som kollar. Men som tränare och rutinerad ryttare med vana av stegrande hästar kan man känna att om man inte bara gasar vidare får man en helsikes resa uppåt och ev över. Och då rider en del på tills man vet att hästen inte går över om man inte gasar.
Har man inte ridit såna extremfall mkt är det svårt att greppa.

Och är man portugis har man inte helt sällan en lite annan syn på hästarna än i Sverige. På gott och ont.

Man kan ju som ryttare hoppa av en satsning med offentliga träningar av fler skäl än missnöje med tränaren. Det kan ju också vara så att man antingen inser hästen är ofräsch, för svår, kräver saker man tycker är för tråkigt själv, alt man kanske vill visa upp något bättre och vill träna ifred hemma först.
Eller bara att man inte vill byta system.

Det är ju liksom inte alltid de som utbildat ett gäng hästar sitter och kritiserar. Utan det kan ofta vara de som faktiskt inte förstår vad som sker och varför.

Sen är jag givetvis emot övergrepp etc och är nog petigare än många andra om vad som jag anser vara övergrepp etc. Men jag ser ett problem för alla tränare i att dömas av folk som har för lite utbildning i många fall.
 
Förövrigt ett jävla konstigt agerande av tidningenridsport måste jag säga då dom tidigare gått bananas över "dressyrdrevet" och dess uthängningar. Inte en jävel har ju fått komma till tals där i deras tidning trots helt offentliga filmer.
Kan lova att det hade aldrig hänt om det varit en svensk ryttare eller tränare men det går bra när det är en utländsk som dom inte behöver stöta sig med.
Håller helt med dig! Där har man också på vissa ställen absolut sett riktigt hårda händer och drivning men helt knäpptyst..
 
Lär väl komma ett referat i någon form från den mest kända FB profilen på dennes vägg ang såna här "debatter" snart .

Otroligt fascinerande F.ö denna "debatt" med så många som "sett" och "vet" /känner vederbörande osv, men inget kan/vill/fås sägas osv . :cool:

Det blir som sagt svårt att diskutera ngt som är hemligt/inte riktigt kan diskuteras :idea:

F.ö håller jag med många ang Tidningen Ridsports regi och skribenter. Otroligt oprofessionella och jäviga på många sätt. Är prenumerant sen decennier men tröttnar mer och mer ffa utifrån deras sociala media hantering .
 
@MissFideli nyfiken allmänt på vad du själv har att bidra med i tråden annat än att kommentera något du heller själv inte sett osv ? Du har ofta en kommentar som är negativ men saknar motivering liksom här ?

Okej, frågar nån annan som kan.

@Bukefalos0 jag sällar mig till de som inte uppfattat din trådstart/innehåll alls tydligt och ffa inte att det framgick av trådens start att det nu är det du förtydligat du menade som var ämnet .
 
@Bukefalos0 jag sällar mig till de som inte uppfattat din trådstart/innehåll alls tydligt och ffa inte att det framgick av trådens start att det nu är det du förtydligat du menade som var ämnet .
Vilka de som inte uppfattat. @Fiorano är den enda hittills som uttryckt nåt sådant förutom du. Min trådstart:

"Nu har det hänt igen. Läste alldeles nyss på Ridsport att någon har ifrågasatt ridningen på en dressyrclinic och därför filmat och lagt ut på sociala media. Någon som vet var filmen finns? Var det någon från buke där och tittade? Vad gör vi åt detta (den eventuellt hårda ridningen, samt den ständiga "påpassingen" som blir på ryttare och tränare)?"

Dvs, förutom att jag efterlyste mer info (eftersom infon i artikeln var ganska bristfällig) så var det två frågeställningar.
1. Vad gör vi åt den eventuellt hårda ridningen som påstås äga rum då och då? Om det nu är så i fallet som artikeln handlar om, dvs den jag nämner i inlägget.
2. Vad gör vi åt att tränare och ryttare ständigt blir uthängda i media ( i synnerhet det senaste exemplet, dvs artikeln som jag refererade till)?

Tycker inte att det borde vara så oklart.
 
@Bukefalos0 fast mest efterlyste du väl filmen ?

Vad är ditt eget förslag hur "vi" kan göra ngt åt att folk blir hängda på sociala media osv ?
Jag klistrade ju in mitt inledande trådstartsinlägg alldeles nyss. Ja, jag efterlyste mer info (dvs frågade om filmen samt om någon varit på plats), precis som jag skrev i förra inlägget. Samt de frågeställningar som jag "döpte" till 1 och 2. Vet inte hur det kan vara så svårt att förstå?

Har redan tagit upp en del saker. Vill du att jag ska sammanfatta hela tråden eller vad? Det orkar jag faktiskt inte göra, men ett exempel kan du få: När jag hade sett filmen så konstaterade jag att hästen inte verkar skapt för högre dressyr, vilket gjorde att jag skrev att ryttare bör bli mer noga med vilka hästar de skaffar. Dvs så att man inte tvingar hästar med dåliga förutsättningar, det gör att det blir jobbigare och hårdare metoder används. Vilket i sin tur ger mer negativ publicitet.
 
@Bukefalos0 alltså... din teori utöver att du har åsikter på en film du inte sett är att förklaringen på filmen du inte sett är att folk har för dåligt anpassade hästar för en basic clinic /kurs ? och att därför skulle det bli mer förståeligt varför de hängs ut på sociala media ?
 
Mycket av det du fetat är sådant som man ser på filmen, det behövde man ju inte veta innan...
Jag förstår verkligen inte hur du läser... Men det du skriver nu blir bara
V2Pc3hu.gif
 
@Bukefalos0 alltså... din teori utöver att du har åsikter på en film du inte sett är att förklaringen på filmen du inte sett är att folk har för dåligt anpassade hästar för en basic clinic /kurs ? och att därför skulle det bli mer förståeligt varför de hängs ut på sociala media ?
Va? På filmen som @Fiorano länkade till ser man vad det är för typ av häst. Den filmen har jag självklart tittat på. Var får du allt ifrån? Vad tycker du själv i frågan som du efterlyste svar på? Dina inlägg handlar mest om att du inte förstår, ställer dig frågande, samt att du skriver felaktiga påståenden och konstiga slutsatser om vad jag eller andra har skrivit.
 
Jag var inte där. Men. Vad jag fått berättat för mig av flera som var där var att hästen inte fann sig i den ridningen som tränaren ville ha fram och blev rejält istadig. Därför ville tränaren sitta upp. Så det är samma som du läst. Men det är ju inte så att ryttaren kom dit med en helt oridbar häst-uppenbarligen kan hon rida den vanligtvis utan att den är istadig eftersom den tävlas.

Ok. Det skulle vara intressant att få veta vad det vad som hästen inte fann sig i med tanke på att övriga var nöjda och hans mjuka sätt har framhållts.
 
Återigen, jag håller med om att den generella principen är att en häst som står emot ska ridas framåt, oavsett korsgalopp eller inte.

Men det finns en gräns känner jag. Hur länge är det ok att jaga på hästen utan resultat?

Som jag skrev så skulle det varit intressant att se typ Isabell Werth och vad hon hade gjort. Är säker på att hon löst det på ett annat sätt då jag tror hon hade listat ut betydligt snabbare att gå en annan väg. Är ju där hennes enorma erfarenhet av olika och inte helt enkla hästar spelar in.
 
Ok. Det skulle vara intressant att få veta vad det vad som hästen inte fann sig i med tanke på att övriga var nöjda och hans mjuka sätt har framhållts.

Troligen att gå fram kvickare och mer? Ryttaren själv har ju sagt att tränaren ansåg hästen inte var framme för skänkeln men hästen inte trivdes med sättet tränaren ville att ridningen skulle ske, och svarade med att bli spänd.
Läser man övriga artiklar så framhålls hela tiden att renodlade hjälper och snabb reaktion var viktigt. Det blir ju samtidigt en "press"/ett krav på en häst som är bakom skänkeln/bekväm/långsam och där de kan protestera mot att plötsligt behöva reagera på annat vis än de är vana/bekväma med.

Min egen helt fria tolkning dock. Men finns ju mer än en häst därute som inte uppskattar att hamna utanför sin komfortzon. I en ny miljö etc kan det ännu lättare nog leda till spänning och/eller protest.

Jag har sett världens mest arbetsvilliga och vara till lags-angelägna - men lättspända häst - bete sig helt apart och stå på bakbenen alt med piskande svans stå emot allt när min tränare satt upp. Det var inget fel på ridningen i generell mening men hästen avskydde det. Hästen tyckte det blev för "hårt" med mkt hand och mycket ben samtidigt, då han var van vid min ridning. Som inte var bättre, men annorlunda. Och det passade just den hästen bättre. (Min andra gick hundra gånger bättre med samma tränare än med mig. Men den hästen trivdes med den ridningen. De är ju individer. )

Ang filmen i tråden så jag ser ingen ful eller hård ridning. Och förstod utan att ha läst bakgrunden vad man ville uppnå. Men det är också ganska uppenbart att det inte fungerar som tänkt direkt.
 
Ok. Det skulle vara intressant att få veta vad det vad som hästen inte fann sig i med tanke på att övriga var nöjda och hans mjuka sätt har framhållts.

Den blev trock o stod emot när ryttaren följde instruktionerna att mjukna i handen o ge en kvick hjälp för skänkeln framåt.
Här handlade det mycket om (som för de flesta ryttare denna dag) att renodla hjälper o att bla inte hänga kvar i handen o hålla fast den samtidigt som man ger en framåtdrivande hjälp. Det var det den reagerade på redan på lördagen när ägaren red, blev förvirrad av att vara "fri" fram?

Var där själv och såg på Lördagen. Hästen beskrivs av ägaren att ha enorm energi och jag såg att hon inte vågade/kunde låta den gå framåt utan blev rädd o tog den tillbaka o "bråkade" då lite med den. Den småreste sig o kastade runt o rusade iväg när den var utan hand att stödja på och jag hade aldrig i livet vågat driva i det läget heller så inget ont om ryttaren. Helt klar är dock att hästen av någon anledning inte alls den dagen var korrekt framför skänkeln.
GC var då hela tiden lugn o lugnade "det gör inget, prova igen" "Relax"
När det upprepades så så han att "ingen idé att kriga" o beröm o klapp vid minsta tendens till korrekta svar från hästen. Det löste sig ändå inte o då erbjöd sig GC hoppa upp o prova men det fick han inte då.

Senare kom info att GC skulle rida hästen på söndagen. Vilket jag inte såg. Har sett klippet dock. Det måhända inte vara vackert. Men djurplågeri är det inte. Möjligen fel metod.. För lång tid om jag hört rätt Ang minuter - borde kanske bytt approach till just denna individ. Hästen galopperar japp. Och den drivs (med en hand långt fram) så snart den tänker bakåt..
Fel dag o tillfälle absolut. Men metoden i sej kan jag förstå.

Hela efterspelet är dock väldigt tråkigt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 890
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 343
Senast: Lycan
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 250
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp