Hård ridning på dressyrclinic?

Ja, hästar som inte är framme för skänkeln/inte på hjälperna, och är vana med att det får vara så, brukar inte gilla när någon som kan rida sitter upp och börjar begära att de ska ta hjälperna...
De gillar det väl inte av den enkla anledningen att de inte förstår vad man vill att de ska göra? Om det står helt tydligt och klart för hästen vad man vill att den ska göra, så brukar hästen sällan ha något emot att göra det.
 
Varför sitter han och drar i yttertygeln till och från om han vill ha fram den? Och varför måste hästen gå i hög, kort form för att kunna gå framåt?

Han vill inte ha fram hästen, han vill ha fram näsan på den. Så han leder med yttertygeln för att locka den att länga ut formen och få upp ryggen. Det är ledande tygeltag han gör med yttertygeln, inte förhållande. Den går ju redan framåt, för mycket till och med för den har inte riktigt balans, men den söker sig inte fram till handen. Han vill locka fram den till ett stöd. Sen därifrån kan man börja korta den igen. Om man kortar den nu skulle den bara bli stompigare och sänka ryggen.

Möjligen om man borde ha gjort annorlunda och inte tagit med ekipaget i första läget, eftersom hästen behöver lära sig använda sin kropp på ett nytt sätt, och det är svårt att bibringa den på en timme.

Jag tycker inte det ser illa ut, det är ju korrigeringsridning, alltså att lära hästen ett nytt sätt att bli riden. Om det var min häst, och jag hade problem med galoppen och med att den inte gick fram till bettet, så skulle jag vara rätt nöjd med att nån red till den. Även om hästen stökar lite så sitter han ju lugnt kvar och fortsätter visa hästen hur det är meningen att den ska göra.
 
Senast ändrad:
Grejen här gissar jag mycket sitter i att hästen inte upplevdes ha problem förrän det visades av sättet tränaren ville hästarna skulle ridas? Dvs hade det varit en "problemlösningsclinic" dit hästen anmälts för den hade problem med att inte gå fram för skänkeln och/eller inte vilja komma fram till bettet hade säkerligen både ryttare, åskådare och "tyckare" bedömt annorlunda.
 
Grejen här gissar jag mycket sitter i att hästen inte upplevdes ha problem förrän det visades av sättet tränaren ville hästarna skulle ridas? Dvs hade det varit en "problemlösningsclinic" dit hästen anmälts för den hade problem med att inte gå fram för skänkeln och/eller inte vilja komma fram till bettet hade säkerligen både ryttare, åskådare och "tyckare" bedömt annorlunda.
Samtidigt var det väl ett ekipage med ambitioner att gå uppåt i klasserna, då kommer man ju behöva lösa det här problemet i något skede?
 
Absolut. Men där och då och ffa på det sättet var kanske inte det mest väl valda.
Det kan man ju hålla med om, eftersom det uppenbarligen blev reaktioner. Han kanske skulle ha förklarat mer vad han gjorde och varför. Eller mer nämnt problemet och börjat nosa på en lösning tillsammans med ryttaren, snarare än att försöka korrigera hästen där och då.
 
Ni som är säkra på varför ryttaren gjorde som han gjorde i klippet utan att veta bakgrunden, hur kan ni utav klippet utesluta tex smärta hos hästen?
Vad är det exakt i filmen som gör att ni är 100% säkra?
 
Ni som är säkra på varför ryttaren gjorde som han gjorde i klippet utan att veta bakgrunden, hur kan ni utav klippet utesluta tex smärta hos hästen?
Vad är det exakt i filmen som gör att ni är 100% säkra?

Det är av ridningen väldigt tydligt att målet är att få hästen att gå fram, och att han försöket få den att släppa fram
nosen.

VARFÖR hästen går som den gör, om den har ont etc är ju omöjligt säga. Men också helt irrelevant för att bedöma vad ryttaren försöker.

Lika lätt är det fö att se att den aktuella metoden inte tycks funka så bra på hästen. Den går framåt - men den vill inte släppa ut formen och resultatet blir att den mest är spänd och springer. På den lilla del vi ser på filmen. Där hade jag velat se ryttaren bryta av, börja om osv. Samtidigt så utan att veta vilket skede det är filmat vet man inte vad som händer före/efter. (Däremot med tilläggsinformation vet man).

Men jag är mer förvånad om man av filmen INTE kan se att det ryttaren gör är rider den fram, fram och fram samt försöker locka/lirka den att våga söka upp handen längre fram.
 
Om den som la ut filmen och som Tidningen Ridsport pratat med är den som jag tror så är hon inte med i projektet. Hon bor i närheten av ryttaren till hästen, men vad jag vet så tränar de inte för varandra.
Ryttaren till hästen har utbildat flera hästar till PSG nivå tidigare, men de har varit mer traditionella dressyrhästar.
Säger som flera, jag ser ingen hård ridning på filmen som är upplagd. Hästen spänner till och förstår inte vad han vill, men det är ju tydligt att han vill få fram den för skänkeln och länga sig i halsen.
 
Det är av ridningen väldigt tydligt att målet är att få hästen att gå fram, och att han försöket få den att släppa fram
nosen.

VARFÖR hästen går som den gör, om den har ont etc är ju omöjligt säga. Men också helt irrelevant för att bedöma vad ryttaren försöker.

Lika lätt är det fö att se att den aktuella metoden inte tycks funka så bra på hästen. Den går framåt - men den vill inte släppa ut formen och resultatet blir att den mest är spänd och springer. På den lilla del vi ser på filmen. Där hade jag velat se ryttaren bryta av, börja om osv. Samtidigt så utan att veta vilket skede det är filmat vet man inte vad som händer före/efter. (Däremot med tilläggsinformation vet man).

Men jag är mer förvånad om man av filmen INTE kan se att det ryttaren gör är rider den fram, fram och fram samt försöker locka/lirka den att våga söka upp handen längre fram.
Det är väldigt tydligt. Är det någon som ha missat det? Jag funderar mer i fattningen, inte när han galopperar runt, utan hur hästen reagerar i fattningen, och där ryttaren väljer att gasa på.
Jag tänker precis som du här, att jag hade föredragit att ryttaren bröt av och började om.
 
Det är väldigt tydligt. Är det någon som ha missat det? Jag funderar mer i fattningen, inte när han galopperar runt, utan hur hästen reagerar i fattningen, och där ryttaren väljer att gasa på.
Jag tänker precis som du här, att jag hade föredragit att ryttaren bröt av och började om.
Jag hade nog också tryckt på framåt i det läget på en häst som innan svarat med att resa sig. Bara för att få den att tänka framåt istället för uppåt i fattningen. För att sen börja om.
 
Det är väldigt tydligt. Är det någon som ha missat det? Jag funderar mer i fattningen, inte när han galopperar runt, utan hur hästen reagerar i fattningen, och där ryttaren väljer att gasa på.
Jag tänker precis som du här, att jag hade föredragit att ryttaren bröt av och började om.

Jag hade i den fattningen - OM jag innan fått känslan av att hästen står emot - inte brutit av heller. Utan just ridit den framåt in i galoppen och brutit av efter nåt varv.

Däremot hade jag spontant velat se avbrott redan i traven. MEN utan att veta när det är filmat kan det varit några minuter ryttaren "kände" på hästen. Få en uppfattning samt checka av om den "svarar" på det ryttaren försöker. Sen när den inte gör det kan avbrott och ny plan skett. (Nu tycks så inte vara fallet utefter diskussionen och annan film, men om man ska bedöma enbart den här).

Min ft-tränare satt upp på mitt fullblod. För tränaren ansåg att jag måste störa hästen i munnen i anridningen utefter hur det såg ut. Jag nekade i sten. Tränaren satt upp och hästen betedde sig exakt likadant med tränaren. Då försökte han genom att rida fram hästen mer till handen lösa problemet. Resultatet var kaos och inte vackert. Efter ett tag bytte tränaren approach. Och plötsligt så min alldagliga herre med trevliga gångarter blev ofantligt maffig och såg ut som en dressyrhäst på MSV nivå. När jag sen fick sitta upp så känslan jag fick då var bara wow!

Men OM man filmat där tränaren gjorde det han trodde skulle lösa det hela och hästen protesterade, skulle det sett överjävligt ut. Man skulle se VAD tränaren försökte men också tydligt att hästen bara blev spänd ovh värre av det. Men fick man inte se fem minuter senare skulle man inte sett att när approachen inte funkade byttes approach. Och att DEN gav enorm skillnad och positiv, avslappnad häst.

Så utan att veta mer än filmsnutten i den här tråden är det svårt - tycker jag - säga att ryttaren gör minsta fel. (Däremot med all tilläggsinfo kan det absolut diskuteras)
 
Jag hade nog också tryckt på framåt i det läget på en häst som innan svarat med att resa sig. Bara för att få den att tänka framåt istället för uppåt i fattningen. För att sen börja om.
Jo, förvisso. Är det en häst jag känner elller känner till, men är jag helt ovetandes skulle jag tänka till mer på varför den gör som den gör innan jag skulle drivit på.
 
Jo, förvisso. Är det en häst jag känner elller känner till, men är jag helt ovetandes skulle jag tänka till mer på varför den gör som den gör innan jag skulle drivit på.
Sitter jag på en häst som visar tendenser att resa sig hinner jag inte fundera så mycket på det utan trycker på framåt instinktivt. Hade däremot funderat på det innan jag sitter upp.
Då jag känner ägaren lite grann så vet jag att hon brukar ha bra koll på hälsostatus på sina hästar och tror inte att det finns några större fel på den.
 
Sitter jag på en häst som visar tendenser att resa sig hinner jag inte fundera så mycket på det utan trycker på framåt instinktivt. Hade däremot funderat på det innan jag sitter upp.
Då jag känner ägaren lite grann så vet jag att hon brukar ha bra koll på hälsostatus på sina hästar och tror inte att det finns några större fel på den.
Jamen, exakt, du har bakgrundsinfo om hästen.
Självklart hade jag oxå drivit fram den om den visade tendenser på att resa sig, men innan jag fortsatte skulle jag vilja ha mer info. Speciellt om den inte arbetade bra i traven heller.
 
Ni som är säkra på varför ryttaren gjorde som han gjorde i klippet utan att veta bakgrunden, hur kan ni utav klippet utesluta tex smärta hos hästen?
Vad är det exakt i filmen som gör att ni är 100% säkra?
Men det syns ju? Eller hur menar du? Hästen går med sänkt rygg, han försöker få den att gå fram till bettet genom ledande tygeltag och drivning, så att den kliver på fram till bettet. Hästen är uppenbart inte van att gå så, och förstår inte riktigt. Det är vad man ser på filmen.

100% säker kan ju ingen människa vara nånsin, men lite mer exakt är det hästens reaktioner och sätt att använda sin kropp, och vad ryttaren gör, som ger det intrycket.

Alltså, ridning är ju inte helt svart magi, man kan ju ta reda på ungefär vad ekipage gör genom att titta på dem. Det syns vad hästen gör, det syns vad ryttaren gör.
 
Men det syns ju? Eller hur menar du? Hästen går med sänkt rygg, han försöker få den att gå fram till bettet genom ledande tygeltag och drivning, så att den kliver på fram till bettet. Hästen är uppenbart inte van att gå så, och förstår inte riktigt. Det är vad man ser på filmen.

100% säker kan ju ingen människa vara nånsin, men lite mer exakt är det hästens reaktioner och sätt att använda sin kropp, och vad ryttaren gör, som ger det intrycket.

Alltså, ridning är ju inte helt svart magi, man kan ju ta reda på ungefär vad ekipage gör genom att titta på dem. Det syns vad hästen gör, det syns vad ryttaren gör.
Ja, jag säger inget annat....
Jag vet inte om jag skriver helt knäppt, men ingen verkar förstå , eller inte kommer ihåg vad jag skrev i inläget innan eller något :confused: för detta känns väldigt repeterande...
Utefter hur hästen reagerade tyckte jag det var onödigt mycket framåt-ridning på en häst som visar så pass mycket ovillighet, när jag inte visste orsaken till att hästen protesterade.
Eller missförstår jag vad ni skriver?
 
@prallan ordinarie ryttaren var ju ingen nybörjare direkt och jag är väl hyfsat säker på att hon inte tar dit en häst som har ont.
Jamen det är ju det jag säger!!
När jag såg klippet första gången visste jag inget om ekipaget. När jag fick den infon så satt pusselbitarna på plats :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 799
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lycan
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Nytant
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp