Hård ridning på dressyrclinic?

@Jeps Personen som la ut filmen och som hade kontaktat Ridsport var reserv i projektet och hade sin häst på plats i Timrå om någon av de andra ryttarna skulle falla ifrån under de tre dagarna clinicen/träningarna pågick. Så en del av projektet var hon.
 
@Jeps Personen som la ut filmen och som hade kontaktat Ridsport var reserv i projektet och hade sin häst på plats i Timrå om någon av de andra ryttarna skulle falla ifrån under de tre dagarna clinicen/träningarna pågick. Så en del av projektet var hon.
Då är jag med. Hon fanns inte med i presentationen av ryttarna.
 
Hästen pressas under ryttaren, men jag tycker inte att det är ser så tokigt ut när jag ser den korta filmen tidigare i tråden.
Jag tror många ungdomar tränar hårdare än vad den där hästen gör, på sina hockey/fotbolls/friidrott/what ever-träningar.
 
Han vill inte ha fram hästen, han vill ha fram näsan på den. Så han leder med yttertygeln för att locka den att länga ut formen och få upp ryggen. Det är ledande tygeltag han gör med yttertygeln, inte förhållande. Den går ju redan framåt, för mycket till och med för den har inte riktigt balans, men den söker sig inte fram till handen. Han vill locka fram den till ett stöd. Sen därifrån kan man börja korta den igen. Om man kortar den nu skulle den bara bli stompigare och sänka ryggen.

Möjligen om man borde ha gjort annorlunda och inte tagit med ekipaget i första läget, eftersom hästen behöver lära sig använda sin kropp på ett nytt sätt, och det är svårt att bibringa den på en timme.

Jag tycker inte det ser illa ut, det är ju korrigeringsridning, alltså att lära hästen ett nytt sätt att bli riden. Om det var min häst, och jag hade problem med galoppen och med att den inte gick fram till bettet, så skulle jag vara rätt nöjd med att nån red till den. Även om hästen stökar lite så sitter han ju lugnt kvar och fortsätter visa hästen hur det är meningen att den ska göra.

Jag tyckte jag såg tygeltag bakåt mot låret/magen. Nu kan jag inte se filmen längre så jag kan inte dubbelkolla.
 
@MissFideli nyfiken allmänt på vad du själv har att bidra med i tråden annat än att kommentera något du heller själv inte sett osv ? Du har ofta en kommentar som är negativ men saknar motivering liksom här ?



@Bukefalos0 jag sällar mig till de som inte uppfattat din trådstart/innehåll alls tydligt och ffa inte att det framgick av trådens start att det nu är det du förtydligat du menade som var ämnet .

***Skiter-i-att-förklara-förresten***
 
Senast ändrad:
Jag håller med de som har skrivit att ridningen var en korrekt korrigeringsridning. Meningen var att få hästen att söka fram ner till bettet så den får ett genomsläpp över ryggen, att arbeta dynamiskt och jag förstår att det var tvunget att fortsätta tills hästens förstår, och dels för att ryttaren ska få se att den inte blir dum.
Själv hade jag varvat med stora volter med ledande för att lossa halsen, brukar vara lättare för hästen att första vad korrigeringen går ut på.
Hästen är ju en typisk "leg mover" och kanske en av dom svåraste att få ett korrekt arbete på och som nån redan nämnt, hatten av för det, en ras som inte är byggd för dressyr.
Dock vet jag en annan TP som ryttaren lyckas rida fram genomsläpp, kommer inte ihåg vem men fanns här förut. Nån som kommer ihåg?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 903
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 358
Senast: Lycan
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp