Håret och vinäger problemet

Inglorion

Trådstartare
Mitt hår verkar älska schampo! Kärleken är sa överväldigande att det inte släpper taget :crazy: Det spelar ingen roll hur länge jag står, om jag masserar hårbottnen eller inte, hur varmt eller kallt vattnet är eller vilken sorts schampo det är! Har provat tre schampon sen jag anlände, det senaste utan sulfater/parabener osv (och håret var ordentligt rengjort från föregående schampo innan det användes). Resultatet är detsamma, det känns som att jag har tagit en bytta med smör och smort in håret med och det är helt omöjligt att få ur.

Hade samma problem i Sverige och även då jag var i England, men då var det mindre områden och så länge jag stod länge i duschen (läs >20min) och sköljde så fick jag för det mesta ur schampot.

Nu har jag varit i tropiskt klimat i en månad, och kommer vara här i minst fyra år till. Problemet är nu som sades mycket värre :(

Enda sättet hittills att få rent håret är tvätt med bikarbonat/bak pulver och att sedan hälla i vitt-vinsvinäger lösning. Iaf bikarbonatet är ju rätt starkt och jag är rädd att det kommer slita sönder håret. Undrar därmed om någon har någon annan lösning på problemet? Eller vet varför schampot ens fastnar?

Mottager tacksamt recept pa hemmagjorda schampon som ni tror kanske funkar!

En del av problemet är att jag är anosmisk, sa även om jag måste fortsatta med bikarbonat + vinäger så undrar jag om någon vet vad man kan ha i for att få en annan lukt på det? Jag har ju ingen aning om jag springer runt och luktar vinäger hela dagen :o (ingen har sagt något iaf med 1/10 lösningen jag använder) det viktigaste med det är vad som luktar gott for andra? vilken koncentration ska man ha för att det inte ska bli for mycket? (helst har jag ju något som är väldigt milt utfall att). är det någon doft som är bra att undvika?


Inglorion - ber om ursäkt for alla grammatiska fel i förväg!
 
Sv: Håret och vinäger problemet

Jag har inget svar på dina frågor, men jag undrar om det har med vattnets hårdhet att göra. Jag spenderade nyligen några veckor i djungeln i Peru. Vattnet där var helt annorlunda än vad jag är van vid och jag gissar att det var väldigt mjukt. Detta medförde det onda att det var svårt att få ut schampoot (vattentrycket var också lågt) och det goda att jag knappast behövde använda hudlotion. Jag har lätt att få torr hud annars men nu var den riktigt bra.

Ett enkelt tips att prova om du inte redan gjort det: späd schampoot. Mycket. När jag badar mina hundar brukar jag späda schampoot 4-8 delar vatten per del schampoo. Jag insåg att man faktiskt kan göra det med schampoo för människor också. Det blir lika rent ändå och mer ekonomiskt och miljövänligt.

Det bör ju underlätta att få ur schampoot också kan jag tycka.
 
Sv: Håret och vinäger problemet

Ett enkelt tips att prova om du inte redan gjort det: späd schampoot.

:nailbiting: *borjar genast leta nagot att spada ut schampot i*

det borjar bli lite irriterande att varje dusch tillfälle tar oerhört lang tid och bade bikarbonatet och vinägern svider nar det kommer i kontakt med ansiktet - att kunna använda ett fardigt schampo vore ju trevligt :D
 
Sv: Håret och vinäger problemet

Men du, späd det för varje gång! Annars blir det mindre fräscht.

Ta exempelvis en tom 0,5 l petflaska. Häll i schampoo. Min erfarenhet från hundschampoo är att man inte behöver mycket. Fyll på vatten, gärna lite ljummet. Då löser sig schampoot bättre. Skaka om. Häll i vått hår, prova dig fram.

TILLÄGG: jag menar alltså att du späder den mängd du behöver för varje dusch, inte har en stor flaska spätt schampoo stående.
 
Sv: Håret och vinäger problemet

tack for tipset :)

Mitra - regnvatten ar nog tyvärr omöjligt att fa tag i. Det har inte regnat pa fyra veckor, det lar sakert regna valdigt mycket snart men jag bor i korridor pa campus sa chansen for insamling ar tämligen liten (och sakerligen inte tillåten, bryter redan mot reglerna genom att ha mat pa rummet och lamna fonstrena öppna + flakten pa nar jag gar ut :D )
 
Sv: Håret och vinäger problemet

Jag läste att man ska kunna rengöra håret med mjöl av glutenfri sort, det innehåller tydligen saponiner. Havremjöl skulle vara bäst. Man blandar en gegga och gnuggar in, sedan sköljer ur som vanligt.
Har ej testat, så om du provar så berätta om det är bra! :)
 
Sv: Håret och vinäger problemet

det kan bli valdigt mycket provande har :D har redan kort pa utspädnings metoden (vet inte om den funkade dock, haret kändes fortfarande valdigt konstigt, men vi far se imorgon ;) + tanke prova en utspädningen med annu mer vatten imorgon om det inte funkar)


(forovrigt har jag provat en gurkmeja ansiktsmask idag och ett fotbad med flux, honung och socker i :D det har med att googla hemmagjorda schampon leder till alla möjliga bloggar och tips)
 
Sv: Håret och vinäger problemet

tack for tipset :)

Mitra - regnvatten ar nog tyvärr omöjligt att fa tag i. Det har inte regnat pa fyra veckor, det lar sakert regna valdigt mycket snart men jag bor i korridor pa campus sa chansen for insamling ar tämligen liten (och sakerligen inte tillåten, bryter redan mot reglerna genom att ha mat pa rummet och lamna fonstrena öppna + flakten pa nar jag gar ut :D )

Destillerat vatten funkar lika bra, brukar säljas som batterivatten. Men har ingen aning om de har det där du är :D
 
Sv: Håret och vinäger problemet

det kan jag no sno fran labbet ;)

kan meddela att utspädning av schampot inte funkade överhuvudtaget :(
 
Sv: Håret och vinäger problemet

Du kanske kan testa att tvätta med balsam, och se till att duscha i så kallt vatten du står ut med? Äggtvätt?

Borstar du ur håret ordentligt innan du duschar?
 
Sv: Håret och vinäger problemet

Kan du ha fått i någon extremt svårlöslig silikon eller petroleumprodukt i håret nån gång?
Isåfall kanske lite utspätt yes diskmedel som förtvätt kan vara en lösning på problemet. (Drastiskt men effektivt!)
 
Sv: Håret och vinäger problemet

en annan tjej har liknande problem som mig, men mycket mindre utsträckning och om hon sköljer tillräckligt kommer det ur. Dem verkar alla använda vanligt schampo (iaf dem jag har fragat, inga fosfat fria etc)

Ullo - inte troligt, och bikarbonatet borde lyckas ta ur det (det används ju for att fa ur dem daliga sakerna i vanliga schampon enligt vad jag last till mig. Men far prova med lite yes också ;)

Josefine - nja borstningen innan dusch brukar inte bli sa noga, däremot skalp massage om minst tva minuter i duschen. Det kallaste vattnet har ar inte sa kallt :o

Provar med antingen balsam eller aggtvatt ikvall (for aggtvatten har jag tankt pa ett tag :)) - har balsam fran Australian Organic Biologica utan en massa skrap i (fast schampot fran samma serie funkar ju inte!)
 
Sv: Håret och vinäger problemet

Nja, bikarbonat kan lösa rätt många av de dåliga ämnena, men inte alla. Så det beror på vad du kan ha fått i håret.

Jag no-pooar mitt hår och jag behöver köra sista-schampo varannan vecka på vintern eftersom mina handkrämer inte tvättas bort helt med balsam eller vinägerskölj.
 
Sv: Håret och vinäger problemet

va bra att veta! kanske jag kora det ikvall da for att vara saker pa att allt vad-det-nu-kan-vara ar ute ur haret!

Handkram använder jag inte, men jag kan ju sakert ha kletat nagot annat mysigt i haret! eller sa ar det bara kombination fukt/svett som gro det :crazy:

Blir ny-rapportering antingen ikvall eller imorgon ;)
 
Sv: Håret och vinäger problemet

yes behandlingen funkade! men det tog tre(!!!!) tvättar innan haret var ordentligt rent :crazy: kanns som att jag har silke pa huvudet idag (och far prova med en balsam tvätt vid nasta dusch, men nu kan jag nog hoppa over en hartvatt ikvall och förhoppningsvis imorgon också :D)

Tack sa mycket for hjälpen! far avrapportera om någon vecka hur det funkar:)
 
Sv: Håret och vinäger problemet

Glöm inte att välja rätt balsam, annars är du tillbaka i skiten igen. Googla på no-poo eller så, där finns listor på vad som funkar innehållsmässigt.
 
@purity_666

Den hårresande uppföljningen!

Har använt diskmedel i flera månader. Luktar citron och håret är torrt i längderna. Alla försök till att övergå till shampoo har misslyckats.

Däremot brände jag sönder hela hårbotten efter ett besök i Taiwan. Det resulterade i att jag var tvungen att prova shampoo naturboven nummer ett (H&S) eftersom världen värsta mjäll uppstod efter att hela hårbotten trillat bort. Det funkar ok med det typ en gång i veckan. Mitt hår tycker om både giftiga kemikalier och förstörelse av regnskog :wtf::rage: blandat med citrondoftande diskmedel så att längderna inte får för sig att dem får vara fina.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 294
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp