Magiana

Trådstartare
Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle låta luggen växa ut så att det sen kunde klippas tillsammans med resten av håret. Jag har haft lugg sedan barnsben och oftast långt hår. Jag köpte inte frisörens idé men tänkte jag skulle ge det en chans så jag har låtit luggen växa. Nu håller jag på att bli galen över det. Luggen är ivägen jämt och går inte att sätta upp, åtminstone inte så att det blir snyggt. Uppsättningen måste dessutom klara av att man sätter en ridhjälm på huvudet. Jag fullkomligt hatar att ha håret slickat bakåt på något sätt så hårband, hårspännen och sånt skit går bort. Att ha det utsläppt är inte heller ett alternativ. Att sätta luggen bakom örat går inte än och är ändå inget alternativ för det ligger inte kvar när det blåser eller när jag böjer mig ner.

Längden på resten av håret blev inte heller bra vid klippningen. Det går till skuldrorna ungefär. Att sätta upp i fläta går inte bra. Jag har tjockt hår och det blir bara en stubbe på några centimeter. Hästsvans går inte heller bra. Jag tycker att en hästsvans ska sitta högt upp men där stör den när jag kör bil då den tar emot nackstödet och när jag ska ha på mig ridhjälmen så är den också ivägen. Hästsvans i nacken är fult och för varmt på sommaren.

Det borde ju finnas massor av alternativa frisyrer i stället för ett hopplöst halvlångt hår som är i vägen och dessutom inte går att sätta upp så det är både snyggt och praktiskt. Förslag? Håret är tjockt, ganska rakt men lite vågigt framtill. Enda kravet är att det ska vara praktiskt och lättskött.
 
Klippt det kort. Det är det bästa jag gjort med mitt tjocka långa hår jag hade. Slitet som fan var det pga att alltid ha det i hästsvans och frissan var aldrig snygg varken före eller efter ridhjälm. Nu när jag är kortklippt ser håret till och med okej ut efter en dag med skyddshjälm. Använder sällan nått "jox" i utan det håller sig kanske bra ändå på plats. Mitt hår växer dock fort så det blir ju att klippa sig lite oftare men hellre det än ha det långa eländiga håret känner jag :p
 
Jag har alltid haft halvkort hår och gjort inbakade flätor för att fästa upp tofsarna. Funkar ganska bra men det tog ju lite tid innan jag fick in snitsen ordentligt. Min bästa är en halvinbakad, typ som en ardennerfläta, det blev absolut bäst. Nu har jag långt hår och tycker att det är för jobbigt att fläta så jag ska klippa av mig 10-15 cm om någon vecka.
 
Jag är också inne på kort hår och hade väl det i tankarna när jag var hos frisören sist. Hon fick i princip fria händer att göra något kul med håret, men hennes förslag var ju kasst. Men korta frisyrer finns väl oändliga varianter på?
 
Jag har alltid haft halvkort hår och gjort inbakade flätor för att fästa upp tofsarna. Funkar ganska bra men det tog ju lite tid innan jag fick in snitsen ordentligt. Min bästa är en halvinbakad, typ som en ardennerfläta, det blev absolut bäst. Nu har jag långt hår och tycker att det är för jobbigt att fläta så jag ska klippa av mig 10-15 cm om någon vecka.
Jag har försökt lära mig att göra inbakade flätor på mig själv, men trasslar alltid in fingrarna så jag har inget hopp om att jag kommer att lära mig. Att jag lärde mig att göra en vanlig fläta i nacken var väl ett under.
 
Jag har försökt lära mig att göra inbakade flätor på mig själv, men trasslar alltid in fingrarna så jag har inget hopp om att jag kommer att lära mig. Att jag lärde mig att göra en vanlig fläta i nacken var väl ett under.
jag har satt två tofsar på sidorna, långt ner som jag sen satt ihop till en, så ser det "mindre barnsligt ut" också. Det kan kanske vara något?
 
jag har satt två tofsar på sidorna, långt ner som jag sen satt ihop till en, så ser det "mindre barnsligt ut" också. Det kan kanske vara något?
Jag förstår inte riktigt hur två tofsar kan bli flätor. Och får det plats under ridhjälmen?
 
Jag förstår inte riktigt hur två tofsar kan bli flätor. Och får det plats under ridhjälmen?
Nä, nu var det inga flätor med. Två tofsar på sidorna av huvudet (bakom öronen ungefär så håret inte flyger runt) och sen satte jag ihop tofsarna till en tofs längst bak.
 
Tyvärr så hamnar man i den förhatliga mellanlängden när man sparar ut till långt hår. Det är för långt för att behandla det som om det vore kort och för kort för att använda det som långt. Alla hamnar där en period. Det är då man måste bestämma sig för om man ska fortsätta spara, eller klippa av.
Korta frisyrer finns en miljon varianter och längder. Mitt tips är att googla frisyrer tills du hittar något du fastnar för.
Eller står ut tills det blir tillräckligt långt. Man kan hjälpa luggen att stanna bakom örat med hjälp av hårnål, det är diskret och syns knappt. Du kan släppa ur hästsvansen medan du är i bilen/har hjälm på dig och sen sätta upp den igen direkt efter.
 
Jag är också inne på kort hår och hade väl det i tankarna när jag var hos frisören sist.

Kör, kör, kör! :D Det finns ju otaliga olika korta frisyrer, så om du letar fram lite inspiration och visar frisören så att denne har något att gå på kanske det blir lättare att komma fram till en passande frisyr tillsammans. Jag är också lockad till att ge frisören fria händer ibland, men jag kan tänka mig att de ändå närmar sig det med viss försiktighet om det inte finns några riktlinjer; kunder som gett fria händer blir säkerligen ibland arga över den grad av friheter frisören tagit sig. :D

Den där mellanlängden som du verkar ha och som @purity_666 beskriver så väl;

Det är för långt för att behandla det som om det vore kort och för kort för att använda det som långt.

är ju hur dryg som helst. Jag är själv i den nu och längtar till nästa veckas klipptid. :bow: Det är så otroligt skönt att ha kort hår, även om frisörer ibland knorrar över att behöva klippa bort tjockt hår med fint självfall. :o
 
Jag är också inne på kort hår och hade väl det i tankarna när jag var hos frisören sist. Hon fick i princip fria händer att göra något kul med håret, men hennes förslag var ju kasst. Men korta frisyrer finns väl oändliga varianter på?
Det finns många varianter men alla går inte att göra på alla hår. Som jag minns det av bilder av du lagt in här så har du rätt mycket självfall - dvs, håret gör som det vill. Om du vill ha kort hår skulle jag därför be frisören om en kort frisyr anpassad efter just ditt hår.

Men: jag tror att du får det svårt. Du vill inte ha lugg, inte hästsvans, inte fläta, inte hårspännen, inte hårband. Det blir inte mycket kvar? Det enklaste är kanske att du låter håret växa så att det bara kan hänga, och klipper luggen kortare igen.
 
Alltså jag fattar verkligen inte problemet. Hur kan en hästsvans vara i vägen när man kör bil?
Och kan du inte bara sätta om tofsen till en lägre variant just när du ska ha ridhjälm på dig?

Jag har kortare hår än dig (till axlarna typ) och har inga som helst svårigheter att ha det uppsatt. Vill jag ha en väldigt hög tofs får jag ju använda nålar till håret i nacken eftersom det är för kort, men annars kan jag ha det precis på samma sätt som vid längre hår.
Brukar dock inte fläta, mer än möjligen luggen.

Ang luggen så vill jag tipsa om att göra en inbakad fläta i den, jättefint!
 
Jag tror kortare hår är en jättedålig idé eftersom du verkar vara så känslig kring hur håret beter sig eller vad du kan göra med det. Kortare hår hänger och slänger överallt sålänge du inte klipper jättekort. Det kommer blåsa i ansiktet på dig, hänga fram när du rör dig osv.
 
Finns ju olika sätt att ha hästsvans på dock.
Tex så tycker inte jag att de här varianterna på låg hästsvans är fula men det är väl en smaksak :p
https://www.google.fi/search?tbm=is...hXDJJoKHVXpAN0QBQggKAA&biw=1920&bih=950&dpr=1
De kan nog funka om man bara ska ha hästsvans men löser inget med luggen. Jag vill ju inte ha det slickat bakåt utan gillar att ha det fluffigt framtill.
Tyvärr så hamnar man i den förhatliga mellanlängden när man sparar ut till långt hår. Det är för långt för att behandla det som om det vore kort och för kort för att använda det som långt. Alla hamnar där en period. Det är då man måste bestämma sig för om man ska fortsätta spara, eller klippa av.
Korta frisyrer finns en miljon varianter och längder. Mitt tips är att googla frisyrer tills du hittar något du fastnar för.
Eller står ut tills det blir tillräckligt långt. Man kan hjälpa luggen att stanna bakom örat med hjälp av hårnål, det är diskret och syns knappt. Du kan släppa ur hästsvansen medan du är i bilen/har hjälm på dig och sen sätta upp den igen direkt efter.
Jag har ju alltid haft långt hår och kort lugg. Det var ju bara luggen som skulle sparas ut. Men det får bli så att jag klipper av hela rasket. Jag står verkligen inte ut med lång lugg på något sätt alls. Och meckandet med hästsvansen som jag fått ägna mig åt både vid bilkörning och ridning stör mig.
 
Jag har ju alltid haft långt hår och kort lugg. Det var ju bara luggen som skulle sparas ut. Men det får bli så att jag klipper av hela rasket. Jag står verkligen inte ut med lång lugg på något sätt alls. Och meckandet med hästsvansen som jag fått ägna mig åt både vid bilkörning och ridning stör mig.

Problemet uppstår ju dock eftersom du inte har en lång lugg just nu, utan det helt värdelösa mellanläget mellan lång och kort lugg ;)

Alternativen är 1. Klipp av luggen, 2. Stå ut och låt den växa ut.
 
Det finns många varianter men alla går inte att göra på alla hår. Som jag minns det av bilder av du lagt in här så har du rätt mycket självfall - dvs, håret gör som det vill. Om du vill ha kort hår skulle jag därför be frisören om en kort frisyr anpassad efter just ditt hår.

Men: jag tror att du får det svårt. Du vill inte ha lugg, inte hästsvans, inte fläta, inte hårspännen, inte hårband. Det blir inte mycket kvar? Det enklaste är kanske att du låter håret växa så att det bara kan hänga, och klipper luggen kortare igen.
Jo, jag vill gärna ha lugg. Det var frisören som tyckte jag skulle spara ut det. När jag hade långt hår var en enkel fläta (utan inbakning) min favorituppsättning. Nu är håret för kort. Och ja, jag har självfall och det lägger sig gärna som det vill. Diskussionerna med mitt hår om hur jag vill att det ska ligga har blivit rätt många vid det här laget.

Alltså jag fattar verkligen inte problemet. Hur kan en hästsvans vara i vägen när man kör bil?
Och kan du inte bara sätta om tofsen till en lägre variant just när du ska ha ridhjälm på dig?

Jag har kortare hår än dig (till axlarna typ) och har inga som helst svårigheter att ha det uppsatt. Vill jag ha en väldigt hög tofs får jag ju använda nålar till håret i nacken eftersom det är för kort, men annars kan jag ha det precis på samma sätt som vid längre hår.
Brukar dock inte fläta, mer än möjligen luggen.

Ang luggen så vill jag tipsa om att göra en inbakad fläta i den, jättefint!

Knölen som blir av gummisnodden och hästsvansen baktill tar emot nackstödet när jag kör bil så huvudet trycks fram och jag får ont i nacken.

Jag har haft tofsen i en lägre variant vid behov men tycker inte om varken mecket med det eller att ha det så.

Hur gör man en inbakad fläta i luggen? Visas inte hela pannan då? Jag har en ful hög panna.

Jag tror kortare hår är en jättedålig idé eftersom du verkar vara så känslig kring hur håret beter sig eller vad du kan göra med det. Kortare hår hänger och slänger överallt sålänge du inte klipper jättekort. Det kommer blåsa i ansiktet på dig, hänga fram när du rör dig osv.
Tror du? När jag haft kort lugg så har det aldrig varit ivägen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 403
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 490
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 279
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp