Problemet uppstår ju dock eftersom du inte har en lång lugg just nu, utan det helt värdelösa mellanläget mellan lång och kort lugg ;)

Alternativen är 1. Klipp av luggen, 2. Stå ut och låt den växa ut.
Men vad gör jag av håret/ luggen när det är långt? Jag vill ju inte ha det slickat bakåt. Jag vill inte visa pannan.
 
Hur gör man en inbakad fläta i luggen? Visas inte hela pannan då? Jag har en ful hög panna.


Tror du? När jag haft kort lugg så har det aldrig varit ivägen.
Jo självklart syns pannan oavsett hur man sätter upp sin lugg. Vill du dölja pannan är det nog en dålig idé att spara ut luggen alls, pannan kommer ju synas även när luggen är lika lång som resten av håret.

Och självklart kommer håret hänga överallt om du har det kort, förutom om du klipper jättekort. Jag antar att du brukar ha din lugg så kort att den inte når ögonen, men om man har kortare hår (men inte helt kort) så är oftast håret längre än så. Men jag vet inte riktigt vad du har tänkt dig när du pratar om att klippa kort?
 
Men vad gör jag av håret/ luggen när det är långt? Jag vill ju inte ha det slickat bakåt. Jag vill inte visa pannan.

Ja, vill du inte visa pannan blir det så klart svårt. Det enda som täcker en panna är ju en kort lugg.
Annars är det bara att dra med den i tofsen? Du kan ju göra en relativt hög tofs utan att dra allt hår uppåt-bakåt :) Piffa till det genom att fläta in den enligt @MiniLi s förslag t ex, eller bara dra med den. Ha den bakom örat?
 
Har man väldigt specifika krav på hur ens hår ska se ut och vad man vill kunna göra med håret så är det oftast en jättedålig idé med förändringar ;)
Du kommer inte kunna hantera ditt hår på samma sätt om du klipper det kortare, sparar ut luggen osv. Vill du ha håret i enkel fläta och alltid dölja pannan så får du helt enkelt klippa av luggen igen och spara ut resten av håret.
 
Klipp luggen igen. Alternativet till långt som går att fläta och är extremt lättskött torde vara rakat/2-3 cm. Mjuka snoddar, två flätor?
Annars får du bita ihop och börja föna och platta håret, vilket är duktigt tålamodsprövande om man inte gillar sånt.
 
Jo, jag vill gärna ha lugg. Det var frisören som tyckte jag skulle spara ut det. När jag hade långt hår var en enkel fläta (utan inbakning) min favorituppsättning. Nu är håret för kort. Och ja, jag har självfall och det lägger sig gärna som det vill. Diskussionerna med mitt hår om hur jag vill att det ska ligga har blivit rätt många vid det här laget.

Sådana diskussioner har jag också ofta haft, man förlorar dem varenda gång ...

Utifrån dina önskemål: låt det växa ut, är mitt råd. Både luggen och resten. En låg hästsvans är ju dessutom aldrig i vägen.
 
Jo självklart syns pannan oavsett hur man sätter upp sin lugg. Vill du dölja pannan är det nog en dålig idé att spara ut luggen alls, pannan kommer ju synas även när luggen är lika lång som resten av håret.

Och självklart kommer håret hänga överallt om du har det kort, förutom om du klipper jättekort. Jag antar att du brukar ha din lugg så kort att den inte når ögonen, men om man har kortare hår (men inte helt kort) så är oftast håret längre än så. Men jag vet inte riktigt vad du har tänkt dig när du pratar om att klippa kort?
Det var typ det jag sa till frisören som vägrade lyssna.

Den längd jag haft på luggen har varit ner till ögonbrynen.

Kort hår är väl sådant som inte går nedanför nacken?

Har man väldigt specifika krav på hur ens hår ska se ut och vad man vill kunna göra med håret så är det oftast en jättedålig idé med förändringar ;)
Du kommer inte kunna hantera ditt hår på samma sätt om du klipper det kortare, sparar ut luggen osv. Vill du ha håret i enkel fläta och alltid dölja pannan så får du helt enkelt klippa av luggen igen och spara ut resten av håret.
Jag tror inte du förstod vad jag menade. Var har jag sagt att jag måste fläta? Jag tycker jag har väldigt få krav, nämligen att håret inte får vara ivägen och att jag inte vill visa pannan. Sen kan det se ut hur som helst bara jag slipper bråka med håret.
 
Sådana diskussioner har jag också ofta haft, man förlorar dem varenda gång ...

Utifrån dina önskemål: låt det växa ut, är mitt råd. Både luggen och resten. En låg hästsvans är ju dessutom aldrig i vägen.
Raka och skaffa peruk kanske?

Fast egentligen är det synd. Jag har tjockt hår i bra kvalité.
 
Annars får du bita ihop och börja föna och platta håret, vilket är duktigt tålamodsprövande om man inte gillar sånt.

Eller klippa upp det och få fram lockarna, som ofta döljs när tjockt hår får växa jämnlångt. Men jag har en känsla av att en lockfrisyr inte är vad Magiana efterfrågar. ;)
 
Det var typ det jag sa till frisören som vägrade lyssna.

Den längd jag haft på luggen har varit ner till ögonbrynen.

Kort hår är väl sådant som inte går nedanför nacken?


Jag tror inte du förstod vad jag menade. Var har jag sagt att jag måste fläta? Jag tycker jag har väldigt få krav, nämligen att håret inte får vara ivägen och att jag inte vill visa pannan. Sen kan det se ut hur som helst bara jag slipper bråka med håret.
Kort hår kan väl vara lite olika och beroende på hur frisyren utformas kan det vara mer eller mindre hår som kan hänga omkring om det blåser tex.

Jag tolkade det som att du väldigt gärna vill ha fläta eftersom du dissar alla varianter på att sätta upp håret. Låg tofs är fult, hög tofs är ombekvämt osv. Du säger att ditt hår är till skuldrorna nu och det är liksom inte så stor skillnad på att sätta upp den längden mot längre hår. Man har samma valmöjligheter om vi pratar om tofs. Då drog jag slutsatsen att du helt enkelt är ovan vid att ens ha tofs eftersom du föredrar fläta.
 
Du kanske kan bli vän med ditt hår om du får ordning på luggen, just den gör så mycket för ens utseende. Jag har hårkvalité ungefär som din och om luggen själv får välja ser jag ut ungefär så här:
1920s-hairstyles.jpg


Den lägger sig i en jävla 20-talsböj så jag ser helt bäng ut. Därför drar jag ut den med fingrarna till spikrak varje gång håret är blött.

Så försök att göra något åt luggen så kanske du kan stå tills resten har växt ut lite.
 
Du kanske kan bli vän med ditt hår om du får ordning på luggen, just den gör så mycket för ens utseende. Jag har hårkvalité ungefär som din och om luggen själv får välja ser jag ut ungefär så här:
1920s-hairstyles.jpg


Den lägger sig i en jävla 20-talsböj så jag ser helt bäng ut. Därför drar jag ut den med fingrarna till spikrak varje gång håret är blött.

Så försök att göra något åt luggen så kanske du kan stå tills resten har växt ut lite.
Precis en sån får jag också:laugh:

Antingen får jag ha så långt hår att den trycks ner av vikten men då blir jag irriterad på att ha hår i ansiktet så jag drar upp den i hästsvans :p
Ett kilo hårspray eller saxen :up:
 
Är kriterierna fluffigt fram och att inte visa pannan så låter det för mig som att det enda alternativet är att klippa luggen till lugg igen :)
Om inte någon flätvariant känns som det går att göra till din egen stil, såklart.

Själv har jag för tunt hår för att en traditionell lugg ska funka, kör snelugg om vädret tillåter men oftast är den uppsatt uppåt med volym eftersom jag inte gillar när det fluffar sig.
Övrigs hårlängden är nog ett problem jag inte förstår, hår till skuldrorna låter långt för mig som har ett hår som aldrig når mycket längre än till axlarna. Föredrar själv hög tofs tycker inte att det är meckigt att sätta om till låg och tillbaka igen vid behov, tex när hjälmen ska på.

Vad är det som är meckigt med det, och hur gjorde du innan?

(när jag klippte mitt hår kort på riktigt var det ett tag misstänkt likt @mandalaki s bild här ovan, fan vad jobbigt det var! Gillade det inte alla och krävde massa jobb för att jag skulle kunna med att se mig själv i spegeln. Men ivägen var det i alla fall inte :D)
 
Eller klippa upp det och få fram lockarna, som ofta döljs när tjockt hår får växa jämnlångt. Men jag har en känsla av att en lockfrisyr inte är vad Magiana efterfrågar. ;)
Kan funka om det är tillräckligt kort.

Kort hår kan väl vara lite olika och beroende på hur frisyren utformas kan det vara mer eller mindre hår som kan hänga omkring om det blåser tex.

Jag tolkade det som att du väldigt gärna vill ha fläta eftersom du dissar alla varianter på att sätta upp håret. Låg tofs är fult, hög tofs är ombekvämt osv. Du säger att ditt hår är till skuldrorna nu och det är liksom inte så stor skillnad på att sätta upp den längden mot längre hår. Man har samma valmöjligheter om vi pratar om tofs. Då drog jag slutsatsen att du helt enkelt är ovan vid att ens ha tofs eftersom du föredrar fläta.
Det är väl antingen fläta eller så pass kort att uppsättning inte behövs. Tofsen är ju ivägen så det är därför jag inte gillar den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 403
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 490
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 279
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp