Är kriterierna fluffigt fram och att inte visa pannan så låter det för mig som att det enda alternativet är att klippa luggen till lugg igen :)
Om inte någon flätvariant känns som det går att göra till din egen stil, såklart.

Själv har jag för tunt hår för att en traditionell lugg ska funka, kör snelugg om vädret tillåter men oftast är den uppsatt uppåt med volym eftersom jag inte gillar när det fluffar sig.
Övrigs hårlängden är nog ett problem jag inte förstår, hår till skuldrorna låter långt för mig som har ett hår som aldrig når mycket längre än till axlarna. Föredrar själv hög tofs tycker inte att det är meckigt att sätta om till låg och tillbaka igen vid behov, tex när hjälmen ska på.

Vad är det som är meckigt med det, och hur gjorde du innan?

(när jag klippte mitt hår kort på riktigt var det ett tag misstänkt likt @mandalaki s bild här ovan, fan vad jobbigt det var! Gillade det inte alla och krävde massa jobb för att jag skulle kunna med att se mig själv i spegeln. Men ivägen var det i alla fall inte :D)
Jag hade fläta i nacken tidigare och när jag hade den behövde jag inte tänka på att fixa med håret stup i kvarten. Nu blev det så kort att flätan bara blev en tjock stubbe. Det blev inte bra helt enkelt. Kanske funkar det bättre med tunnare hår?
 
Du kanske kan bli vän med ditt hår om du får ordning på luggen, just den gör så mycket för ens utseende. Jag har hårkvalité ungefär som din och om luggen själv får välja ser jag ut ungefär så här:
1920s-hairstyles.jpg


Den lägger sig i en jävla 20-talsböj så jag ser helt bäng ut. Därför drar jag ut den med fingrarna till spikrak varje gång håret är blött.

Så försök att göra något åt luggen så kanske du kan stå tills resten har växt ut lite.
På ena sidan har jag lite sådana tendenser men det brukar gå att fixa till. Just nu är det dock helt utom kontroll och jag ser ut som ett åkerspöke.
 
Jag hade fläta i nacken tidigare och när jag hade den behövde jag inte tänka på att fixa med håret stup i kvarten. Nu blev det så kort att flätan bara blev en tjock stubbe. Det blev inte bra helt enkelt. Kanske funkar det bättre med tunnare hår?

Ah, förstår. Här blir det i bästa fall späda kvistar vid flätning, haha.

Kanske klippa ur/tunna ut det lite då om längden annars känns okej? Det är ett gissel med hår emellanåt, särskilt som det gör så mycket för helhetsintrycket också. Hoppas du får ordning på det så du känner sig bekväm igen!
 
Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle låta luggen växa ut så att det sen kunde klippas tillsammans med resten av håret. Jag har haft lugg sedan barnsben och oftast långt hår. Jag köpte inte frisörens idé men tänkte jag skulle ge det en chans så jag har låtit luggen växa. Nu håller jag på att bli galen över det. Luggen är ivägen jämt och går inte att sätta upp, åtminstone inte så att det blir snyggt. Uppsättningen måste dessutom klara av att man sätter en ridhjälm på huvudet. Jag fullkomligt hatar att ha håret slickat bakåt på något sätt så hårband, hårspännen och sånt skit går bort. Att ha det utsläppt är inte heller ett alternativ. Att sätta luggen bakom örat går inte än och är ändå inget alternativ för det ligger inte kvar när det blåser eller när jag böjer mig ner.

Längden på resten av håret blev inte heller bra vid klippningen. Det går till skuldrorna ungefär. Att sätta upp i fläta går inte bra. Jag har tjockt hår och det blir bara en stubbe på några centimeter. Hästsvans går inte heller bra. Jag tycker att en hästsvans ska sitta högt upp men där stör den när jag kör bil då den tar emot nackstödet och när jag ska ha på mig ridhjälmen så är den också ivägen. Hästsvans i nacken är fult och för varmt på sommaren.

Det borde ju finnas massor av alternativa frisyrer i stället för ett hopplöst halvlångt hår som är i vägen och dessutom inte går att sätta upp så det är både snyggt och praktiskt. Förslag? Håret är tjockt, ganska rakt men lite vågigt framtill. Enda kravet är att det ska vara praktiskt och lättskött.

Måste du ha uppsättning när du rider? Gör snedlugg och sätt upp med en diskret klämma/hårnål under sidohåret, går snabbt och lätt.Jag förstår precis vad du menar med hästsvans och bilkörning, jag har mycket tunnare hår än dig men jag drar ner tofsen lågt så att den inte stör och när jag sedan klivit ur bilen tar jag handen om tofsen, drar av snodden och fäster snodden igen i en "normal" hästsvans. Går på några sekunder. Höga tofsar kräver dock tillgång till spegel.
Orkar du inte spara ut luggen så klipp den. Du verkar ha så bra hårkvalitet att det inte kommer att ta speciellt lång tid att spara ut det igen om du ångrar dig!
 
Måste du ha uppsättning när du rider? Gör snedlugg och sätt upp med en diskret klämma/hårnål under sidohåret, går snabbt och lätt.Jag förstår precis vad du menar med hästsvans och bilkörning, jag har mycket tunnare hår än dig men jag drar ner tofsen lågt så att den inte stör och när jag sedan klivit ur bilen tar jag handen om tofsen, drar av snodden och fäster snodden igen i en "normal" hästsvans. Går på några sekunder. Höga tofsar kräver dock tillgång till spegel.
Orkar du inte spara ut luggen så klipp den. Du verkar ha så bra hårkvalitet att det inte kommer att ta speciellt lång tid att spara ut det igen om du ångrar dig!
Nej, jag behöver inte ha det uppsatt men det spretar åt alla håll om det inte är uppsatt. Det ser lite sjaskigt ut.

Håret växer som ogräs, så det stämmer att det går snabbt att spara ut. Min chef är avundsjuk på det.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Äsch.
Luggen är ju så enkel att fixa. En sax en kam och en spegel :D

Do it!
Ja. Jag har alltid klippt min lugg själv. Och resten av håret har någon annan (vem som helst) fått klippa. Anledningen till att jag gick till en riktig frisör var för att få en riktig frisyr. Och så blev det ändå inte bättre än vad outbildat folk klarar av. (Hint: jag har i en annan tråd nästan blivit lynchad här på Buke för att jag ansett att outbildat folk kan klippa topparna lika bra som utbildade frisörer. Efter besöket hos den riktiga frisören har jag inte ändrat åsikt.)
 
Äsch, jag har läst att Gisele Bündchen toppar sitt hår själv. Själv har jag inte varit hos frisör på sex år, sen en äldre kollega (som jag aldrig hade kunnat tro klippte sig själv) visade tricket där man delar håret i mittbena, lägger det framför axlarna och gör en tofs under hakan, och klipper den rakt av.

Vad gäller luggen så har du inget att skämmas för med din panna och skulle nog se bra ut med en fläta utan lugg, inte minst nu när du har markerade brillor. Men vill du ha lugg, så klipp lugg. Man är snyggast när man känner sig bekväm och avslappnad.
 
Nej, jag behöver inte ha det uppsatt men det spretar åt alla håll om det inte är uppsatt. Det ser lite sjaskigt ut.

Håret växer som ogräs, så det stämmer att det går snabbt att spara ut. Min chef är avundsjuk på det.
https://www.google.se/search?q=hårk...v-DVAhWpAJoKHZStD08Q_AUICigB&biw=1416&bih=871

En sådan här kör jag gärna med. Den håller ihop håret fint, kort eller långt. När man kör bil får den ligga på framsätet bredvid för det går verkligen inte att köra med den. Men en slarvig knut går alltid att ro ihop snabbt.

När jag rider så håller hjälmen håret på plats om jag glömde gummisnodd. Om du har lång lugg så kan du stryka den bakåt innan du får på hjälmen så sitter den. Eller så klipper du den bara kort igen eftersom du vill ha lugg. Man måste ju inte lyda frisören :)
 
Ja. Jag har alltid klippt min lugg själv. Och resten av håret har någon annan (vem som helst) fått klippa. Anledningen till att jag gick till en riktig frisör var för att få en riktig frisyr. Och så blev det ändå inte bättre än vad outbildat folk klarar av. (Hint: jag har i en annan tråd nästan blivit lynchad här på Buke för att jag ansett att outbildat folk kan klippa topparna lika bra som utbildade frisörer. Efter besöket hos den riktiga frisören har jag inte ändrat åsikt.)
Nej jag håller med, ibland har jag dykt in till en frisör igen för att testa om jag hade fel. Det blir nästan alltid katastrof.

(De gnäller över att det är fult (tack liksom) klipper upp det så att det ser tunt ut (trots att man sa nej) och någon lekte till och med med håret och hårsprej och luddade ihop det för att det var så kul att se att det var lätt att forma. Uppsättning tar timmar och så ser det ändå lite sådär ut ;))
 
Äsch, jag har läst att Gisele Bündchen toppar sitt hår själv. Själv har jag inte varit hos frisör på sex år, sen en äldre kollega (som jag aldrig hade kunnat tro klippte sig själv) visade tricket där man delar håret i mittbena, lägger det framför axlarna och gör en tofs under hakan, och klipper den rakt av.

Det var en ny variant! Måste testa nästa gång det är dags för toppning. Jag brukar dra ihop håret i en tofs mitt på huvudet, och klippa av topparna.

Nu blev jag sugen på att hämta saxen och klippa lite :D
 
https://www.google.se/search?q=hårklämma&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjXnObJv-DVAhWpAJoKHZStD08Q_AUICigB&biw=1416&bih=871

En sådan här kör jag gärna med. Den håller ihop håret fint, kort eller långt. När man kör bil får den ligga på framsätet bredvid för det går verkligen inte att köra med den. Men en slarvig knut går alltid att ro ihop snabbt.

När jag rider så håller hjälmen håret på plats om jag glömde gummisnodd. Om du har lång lugg så kan du stryka den bakåt innan du får på hjälmen så sitter den. Eller så klipper du den bara kort igen eftersom du vill ha lugg. Man måste ju inte lyda frisören :)
Jag har en sån där som är på första bilden översta raden. Hopplös att använda. Den sitter inte kvar utan glider. Jag använder den i regel bara om jag ska duscha men inte tvätta håret, så att jag får upp hela kalufsen på huvudet. Sen är jag inte pepp på slarviga knutar. Förr snurrade jag ihop håret till en liten knut som jag fäste med en pinne. Det krävdes lite tur för att lyckas men det släppte ändå så småningom. En gång när det var värmebölja och jag försökte få upp håret på det viset och inte lyckades, blev jag hysterisk och hämtade saxen och klippte av hela skiten vid nacken. Tur att dåvarande sambon var händig och kunde klippa efteråt så det såg hyfsat ut efter mitt totalt okontrollerade klipp.
 
Jag har en sån där som är på första bilden översta raden. Hopplös att använda. Den sitter inte kvar utan glider. Jag använder den i regel bara om jag ska duscha men inte tvätta håret, så att jag får upp hela kalufsen på huvudet. Sen är jag inte pepp på slarviga knutar. Förr höll snurrade jag ihop håret till en liten knut som jag fäste med en pinne. Det krävdes lite tur för att lyckas men det släppte ändå så småningom. En gång när det var värmebölja och jag försökte få upp håret på det viset och inte lyckades, blev jag hysterisk och hämtade saxen och klippte av hela skiten vid nacken. Tur att dåvarande sambon var händig och kunde klippa efteråt så det såg hyfsat ut efter mitt totalt okontrollerade klipp.
Ok, olika klämmor har ju olika kvalitet såklart och jag har nog ganska bra sådana, har inte provat några hastigt köpta på Åhlens tex. Har testat deras pelikaner däremot https://www.google.se/search?biw=14...4.4.0....0...1.1.64.psy-ab..0.0.0.z9kNoY6h2xk och de är helt hopplösa medan Evita Peronis sitter väldigt bra.

Jag har iofs fluffigt lättformat hår, inte glidigt och halt. Hårpinne på mig sitter ganska bra. Men riktiga knutnålar är ju alltid bättre, de som ser ut som långa märlor.

Samtidigt känns det som att du är lite mer lättstressad när det gäller hår än jag någonsin varit. Skulle aldrig klippt av mitt för att en knut inte satt uppe :D utan ryckt på axlarna och tagit ett gummiband eller låtit det vara. Sedan stör det mig inte ett spår att köra med håret utsläppt, sätta upp det i knut när jag går ur bilen, sedan släppa ned det och fläta det när jag rider på eftermiddagen. Det är iofs varken tjockt eller fantastiskt :)
 
Jag har en sån där som är på första bilden översta raden. Hopplös att använda. Den sitter inte kvar utan glider. Jag använder den i regel bara om jag ska duscha men inte tvätta håret, så att jag får upp hela kalufsen på huvudet. Sen är jag inte pepp på slarviga knutar. Förr snurrade jag ihop håret till en liten knut som jag fäste med en pinne. Det krävdes lite tur för att lyckas men det släppte ändå så småningom. En gång när det var värmebölja och jag försökte få upp håret på det viset och inte lyckades, blev jag hysterisk och hämtade saxen och klippte av hela skiten vid nacken. Tur att dåvarande sambon var händig och kunde klippa efteråt så det såg hyfsat ut efter mitt totalt okontrollerade klipp.
Med den hårkvalité som du och jag har tror jag att det är svårt att få en klämma att fästa. Det finns inte tillräckligt stora.
 
Ok, olika klämmor har ju olika kvalitet såklart och jag har nog ganska bra sådana, har inte provat några hastigt köpta på Åhlens tex. Har testat deras pelikaner däremot https://www.google.se/search?biw=14...4.4.0....0...1.1.64.psy-ab..0.0.0.z9kNoY6h2xk och de är helt hopplösa medan Evita Peronis sitter väldigt bra.

Jag har iofs fluffigt lättformat hår, inte glidigt och halt. Hårpinne på mig sitter ganska bra. Men riktiga knutnålar är ju alltid bättre, de som ser ut som långa märlor.

Samtidigt känns det som att du är lite mer lättstressad när det gäller hår än jag någonsin varit. Skulle aldrig klippt av mitt för att en knut inte satt uppe :D utan ryckt på axlarna och tagit ett gummiband eller låtit det vara. Sedan stör det mig inte ett spår att köra med håret utsläppt, sätta upp det i knut när jag går ur bilen, sedan släppa ned det och fläta det när jag rider på eftermiddagen. Det är iofs varken tjockt eller fantastiskt :)
Vid den värmeböljan var jag tvungen att få upp håret och ur vägen. Även en hästsvans värmde för mycket. Håret var galet långt.

Med den hårkvalité som du och jag har tror jag att det är svårt att få en klämma att fästa. Det finns inte tillräckligt stora.
Du har nog rätt. Att jag skulle få in hela håret under en klämma finns ju inte på kartan. En sådan greppar bara delvis. (Att fästa en hästsvans uppe på huvudet går dock för att få den ur vägen tillfälligt. Men det är ingen frisyr jag visar mig ute med.)
 
Vid den värmeböljan var jag tvungen att få upp håret och ur vägen. Även en hästsvans värmde för mycket. Håret var galet långt.


Du har nog rätt. Att jag skulle få in hela håret under en klämma finns ju inte på kartan. En sådan greppar bara delvis.
Ja precis. Den får med sig håret därframme, det blir slickat bakåt över risbusken och vips har man gjort sig en hockeyfrilla :yuck:
 
Håret ska av. Det är bestämt. Jag står inte ut med "slickad" look. Den högra bilden är tagen 5 augusti, den vänstra idag. På dagens bild ser jag helt förjävlig ut :yuck:.

IMG_20170819_142914.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 405
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 492
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 284
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp