Bukefalos 28 år!

Hårlöst föl syndrom...

SusieQ

Trådstartare
Ramlade över denna artikeln på FB:
https://horseyhooves.com/do-hairles...WBNj7daTrsYMFxXvIwPEUNo6qEI8loqCMQZJXIye_Oh10

Och min första tanke var att vilken "tur" att individerna inte blev så gamla, för annars hade antagligen någon knäppskalle avlat vidare på dem och de resultaten hade inte jag velat se. Jag kan inte påstå att jag har någon vidare koll på just akhal-teke aveln eller hur grund den genpoolen är, men enligt artikeln är just den rasen predisponerad för hårlöshet (känns inte avlägset, med tanke på att fullblod har tunn päls) och jag tänka mig att det i en ras som inte har massor av individer (enligt wiki 3500 i världen), lätt kan bli inavlat, eller är det bara "vanliga" mutationer detta rör sig om? Visst det är inte lätt att veta utifrån en artikel, men jag tycker att detta är en högst oroande utveckling i aveln.
 
Ramlade över denna artikeln på FB:
https://horseyhooves.com/do-hairles...WBNj7daTrsYMFxXvIwPEUNo6qEI8loqCMQZJXIye_Oh10

Och min första tanke var att vilken "tur" att individerna inte blev så gamla, för annars hade antagligen någon knäppskalle avlat vidare på dem och de resultaten hade inte jag velat se. Jag kan inte påstå att jag har någon vidare koll på just akhal-teke aveln eller hur grund den genpoolen är, men enligt artikeln är just den rasen predisponerad för hårlöshet (känns inte avlägset, med tanke på att fullblod har tunn päls) och jag tänka mig att det i en ras som inte har massor av individer (enligt wiki 3500 i världen), lätt kan bli inavlat, eller är det bara "vanliga" mutationer detta rör sig om? Visst det är inte lätt att veta utifrån en artikel, men jag tycker att detta är en högst oroande utveckling i aveln.
Så vitt jag förstått det är problemet gammalt och att man gör allt för att undvika att det inträffar.

Jag är osäker på mutationens ursprung och om den kommer från inavel eller inte, men rasen höll på att dö ut efter andra världskriget.
 
Så vitt jag förstått det är problemet gammalt och att man gör allt för att undvika att det inträffar.

Jag är osäker på mutationens ursprung och om den kommer från inavel eller inte, men rasen höll på att dö ut efter andra världskriget.
Ok, ja spontana mutationer är ju svårt att undvika. Men jag fattade det också som att de gjorde allt de kunde för att hitta den påverkade genen och på så sätt undvika att hårlösa föl föds genom dna-tester. En ras med så få individer, behöver ju så många olika genetiska kombinationer som möjligt.
Jag hoppas verkligen att de löser det, dels för att få en större mängd hästar i rasen och dels så att det inte föds fler föl som plågas av dessa hemska defekter.

Jag blev lite chockad av artikeln och funderade lite på hur vanligt det var och varför just den rasen. Förhoppningsvis blir det inte så många fler då.
Jag får lite panik överlag på hur människor avlar, då främst hur man avlat på sjuka (muterade) individer inom hund och katt, främst för att man gillar hur det ser ut, hästarna behöver inte följa efter.
 
Ok, ja spontana mutationer är ju svårt att undvika. Men jag fattade det också som att de gjorde allt de kunde för att hitta den påverkade genen och på så sätt undvika att hårlösa föl föds genom dna-tester. En ras med så få individer, behöver ju så många olika genetiska kombinationer som möjligt.
Jag hoppas verkligen att de löser det, dels för att få en större mängd hästar i rasen och dels så att det inte föds fler föl som plågas av dessa hemska defekter.

Jag blev lite chockad av artikeln och funderade lite på hur vanligt det var och varför just den rasen. Förhoppningsvis blir det inte så många fler då.
Jag får lite panik överlag på hur människor avlar, då främst hur man avlat på sjuka (muterade) individer inom hund och katt, främst för att man gillar hur det ser ut, hästarna behöver inte följa efter.
Ja det är klart att det är positivt om man har koll på den genetiska bakgrunden till defekten.

Så vitt jag vet har vi inga större problem med inavel idag, så som till exempel Friesen har haft (med bla minskad fertilitet).

För att få en större mängd hästar i rasen behövs nog incitamenten för att avla öka, dvs att det finns folk som köper fölen. Den här defekten påverkar så vitt jag vet inte rasen om man ser till antal individer.

Defekten är ovanlig. Varför just Akhal teké är väl svårt att svara på men nakna föl dök ju upp hos halvbloden också för något år sedan.

Det finns ju redan en avvikelse i hårremmen hos tekéer, därav deras extra glas.

Jag är mer orolig för aveln av "guldglänsande trädgårdstomtar", dvs de som avlar enbart på färg och inte funktion. Rasen har en del svagheter och det är viktigt med en funktionell exteriör utan att tappa rasens säregenheter och kännetecken.
 
Jag är mer orolig för aveln av "guldglänsande trädgårdstomtar", dvs de som avlar enbart på färg och inte funktion. Rasen har en del svagheter och det är viktigt med en funktionell exteriör utan att tappa rasens säregenheter och käkännetecken.
Ja precis, den här sortens avel känns inte som något som för rasen, eller arten vidare, oavsett vad som avlas.
Det var lite det jag menade med att det finns de som avlar på det de tycker ser bra eller spektakulärt ut, men kanske saknar andra kvalitéer som önskas, det är långt ifrån optimalt, tvärtom kan det ju vara skadligt.
Med tanke på att de där guldhästarna blivit så uppmärksammade, kan jag verkligen se att det skulle kunna bli ett stora problem för rasen och det är ju djuren som får lida om det dyker upp avvikelser som är mindre lämpliga.
Kommer nog aldrig att förstå mig på det.
 
Det finns ju dålig avel i många varianter t.ex. när folk avlar på färg, massor av behåring (mutation), extrema rörelsemönster (för show, inte dressyr), extremt konkava nosryggar.

Sen när djuret väl avlats fram så tar det inte slut utan då fortsätter man med att utsätta det för smärtsamma metoder t.ex. verkar ner hovar och sätter på tyngder för att få fram ännu mer extrem gång, man plastikopererar och sprutar in nervgifter m.m. för att få till "rätt" utseende osv.

Tack och lov så har djuren ett visst skydd här i Sverige, men tyvärr finns det mycket som inte ser så roligt ut t.ex. på andra sidan Atlanten.
 
Ja precis, den här sortens avel känns inte som något som för rasen, eller arten vidare, oavsett vad som avlas.
Det var lite det jag menade med att det finns de som avlar på det de tycker ser bra eller spektakulärt ut, men kanske saknar andra kvalitéer som önskas, det är långt ifrån optimalt, tvärtom kan det ju vara skadligt.
Med tanke på att de där guldhästarna blivit så uppmärksammade, kan jag verkligen se att det skulle kunna bli ett stora problem för rasen och det är ju djuren som får lida om det dyker upp avvikelser som är mindre lämpliga.
Kommer nog aldrig att förstå mig på det.
Har de blivit så uppmärksammade? :)

Just den naked foals är definitivt en defekt och tror ingen vill ha dem - de överlevde ju inte så länge oftast.

Generellt håller jag med dig - det avlas på alldeles för mycket defekter, förutom den vanliga bara dåliga aveln.
 
Har de blivit så uppmärksammade? :)
Ja, jag tycker att det dyker upp bilder och artiklar om de lite var stans, speciellt på Facebook. Ja den vanliga dåliga aveln, kommer nog alltid vara ett gissel.

Jag läste på lite mer om syndromet och, de allra flesta dör bara några veckor gamla, men individer har blivit upp till 2 år. Som tur är hinner man nog inte avla vidare på dem. Förutom att de saknade hår, hade de även missbildade tänder och matsmältningssystem.
Jag hittade även det här som är fantastiskt! De har hittat orsaken till NFS.
https://genestogenomes.org/cause-of-fatal-naked-foal-syndrome-revealed/
 
Ja, jag tycker att det dyker upp bilder och artiklar om de lite var stans, speciellt på Facebook. Ja den vanliga dåliga aveln, kommer nog alltid vara ett gissel.

Jag läste på lite mer om syndromet och, de allra flesta dör bara några veckor gamla, men individer har blivit upp till 2 år. Som tur är hinner man nog inte avla vidare på dem. Förutom att de saknade hår, hade de även missbildade tänder och matsmältningssystem.
Jag hittade även det här som är fantastiskt! De har hittat orsaken till NFS.
https://genestogenomes.org/cause-of-fatal-naked-foal-syndrome-revealed/
Ja, jag hade för mig att vi gentestar men har haft tankarna på lite annat så ville inte svara när jag inte hade tid att kolla upp :)

Tror de mest seriösa skulle avliva fölet mer eller mindre direkt. Men som sagt, väldigt ovanligt.
 
Det finns ju dålig avel i många varianter t.ex. när folk avlar på färg, massor av behåring (mutation), extrema rörelsemönster (för show, inte dressyr), extremt konkava nosryggar.

Sen när djuret väl avlats fram så tar det inte slut utan då fortsätter man med att utsätta det för smärtsamma metoder t.ex. verkar ner hovar och sätter på tyngder för att få fram ännu mer extrem gång, man plastikopererar och sprutar in nervgifter m.m. för att få till "rätt" utseende osv.

Tack och lov så har djuren ett visst skydd här i Sverige, men tyvärr finns det mycket som inte ser så roligt ut t.ex. på andra sidan Atlanten.
Javisst gör det det, vissa avvikelser kan man säkert avla på och förstärka långsamt.
Men det är rätt mycket inom hästaveln idag, som jag känner har spårat ur, eller är på väg att bli en ohållbar situation.
Två saker som jag kommer på direkt är.

Gångartsaveln och arabhästaveln. Dressyrhästarnas gångarter har blivit mer och mer extrema, på ett sätt som inte är vare sig är vackert eller bra, det är mycket bensprattel och mindre rörelse i balans. Både ryttare och hästar verkar få svårare och svårare att få ihop det.

Mitt minne av araber från när jag var liten på 80-90-tal, är vackra smäckra hästar med hög svansföring, välvd hals och den karakteristiska konkava nosryggen.

Såg en bild på en arabhäst nyligen, det skulle tydligen vara en väldigt fin och högt bedömd arab. Den såg rent ut sagt för jävlig ut, hela nosen var långsmal och extremt konkav på det, så det mer såg ut som att hästen hade en slags snabel.
Hela hästen hade blivit längre och tunnare på något sätt, som en karikatyr, där de har dragit ut hästen.
De araber jag minns framstår snarare som tjocka connemaror jämfört med den här nya varianten. Jättetråkigt.
Jag vet inte, men det var inte mycket vackert hos den hästen enligt mig, den såg inte ens riktig ut. Utan mer som att den var på låtsas.
I hund och katt avel finns så mkt fel som avlas på att det är sorgligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp