Härskartekniker och maktutövande

Mixoman

Trådstartare
Skriver med mitt anonyma nick så om nån känner igen mig får ni gärna berätta det för alla...

Hur som. Jag jobbar som konsult på ett företag med ca 50 anställda. Är där en dag i veckan, ibland två, ibland färre. Varit där i några år (till och från periodvis) och kunderna uppskattar mig mycket vilket de också uttrycker, likaså personalen kommer jag bra överens med och de brukar uttrycka sin uppskattning. Liksom jag emellanåt berättar vad jag tycker om dem.

Chefen är sällan där. Vi pratas vid ibland och har då kreativa och intressanta samtal. Personalomsättningen där är tidvis ganska hög, vilket brukar läggas på chefen som sägs vara excentrisk och inte så inlyssnande.

För några dagar sen var jag där och jag deltog på kafferasten. Jag verkar uppfattas som "en i gänget" av personalen, vi pratar och har trevligt varje gång jag är där. Dock är jag aldrig medbjuden på julbord och personalfester av chefen vilket jag tror beror på att jag är konsult, vilket är helt okej. Den här rasten var extra trevlig men mitt i säger chefen som var där för ovanlighetens skull "Jag vill växla några ord med dig sen" på ett ganska skarpt sätt.

Tankarna drog igång direkt men jag lugnade mig själv och tänkte att det säkert var något banalt. Sen reste sig chefen och bad mig följa med (hade fika kvar, men reste mig och följde med). Inte ett ord på vägen i korridoren och sen in i ett rum. Jag har haft ett samarbete med en av mellancheferna där vilket legat ute på mitt företags hemsida. Chefen sa då i skarpa ordalag att jag hade försökt "stjäla en anställd och startat konkurrerande verksamhet" (vilket är helt befängt men detaljerna kring det låter jag vara). Sen en hetsig utläggning med mig som försökte bemöta allt utan resultat. Allt avslutades med att jag "beordrades" att tänka över det och sen återkomma för ett samtal varvid chefen reste sig, gick och stängde igen dörren.