Hasproblem, vad kan det vara?

the_connemara

Trådstartare
Veterinären kliade sig i huvudet idag på återbesöket. Hästen markerar fortfarande för mycket på böjprov för att vara ok men har fina plåtar och inget hittades på UL av typ gaffelbandsfästen o dyl. Förra gången för 3 veckor sedan sprutades hasleden men ingen nämnvärd förbättring. Vad finns det mer för skit som kan göra ont i hasområdet?

Fysioterapeuten kollade också idag trots böjreaktion (eftersom idéerna tog slut) men hittade inget som kunde förklara vad som var ont.

Nästa fråga blir när man ska fundera på att byta veterinär/klinik om inget hittas? Planen just nu är att rida igång lite smått inkl för dressyrtränaren som har lite kontakt med vet och så skulle jag höra av mig om 2 veckor igen. Vad jag nu ska säga då, jag märker ingen direkt skillnad :o Därav var tanken med lite mer tid hos dressyrtränaren.

Har noll erfarenhet av halta hästar så alla tips mottages tacksamt!
 
Jag hade testat att byta klinik, ja. Visst håller du till i Skåne? Det finns en helt suverän klinik i Ängelholm, som jag tycker hittar fel som ingen annan hittar.

Att rida igång en halt häst hade jag känt mig ytterst tveksam till :( ...
 
Är ni säkra på att det är hasen som är problemet? I sådana fall; kan det vara spatt? Min gamla veterinär sa till mig en gång att det inte är säkert att spatt syns på röntgen. Om hästen är halt eller visar tecken på att ha ont, då skulle jag absolut inte rida. Testa att byta veterinär/klinik.
 
Magnetröntgen om det inte syns på vanlig röntgen? Dyrt ja, men det kan ju vara värt att höra med försäkringsbolaget om de betalar.

Gittans skada, som iofs sitter i hoven, syntes bara på magnetröntgen, ej vanlig röntgen.
 
Magnetröntgen om det inte syns på vanlig röntgen? Dyrt ja, men det kan ju vara värt att höra med försäkringsbolaget om de betalar.

Gittans skada, som iofs sitter i hoven, syntes bara på magnetröntgen, ej vanlig röntgen.

+1 samma här. Skada som bara hittades vid magnetröntgen...
 
vilken klinik har du varit på nu?
tornell i ängelholm är ju bra på att hitta hältor, men det är toklångt att köra dit ^_~.

löberöds är också väldigt bra och lite närmre dig,
 
Senast ändrad:
Yes jag finns i Skåne numera men om jag byter så åker jag nog hem till min förra veterinär. Känns väldigt drygt att testa fler nya, har ett helt gäng med goda rekommendationer här nere dock, inkl den du tänker på tror jag :)

Det kan såklart vara början till spatt men det är inget som går att se i nuläget enl vet. Men ja, det är hasen som ger böjreaktioner och bedövas det området så försvinner reaktionen nästan helt.

Magnetröntgen ska jag kolla upp :)

Inga idéer på vad som kan vara fel?

Hästen är alltså halt vid böjprov, 2 grader har jag för mig det var som värst första gången sedan har det succesivt blivit mindre men problemet är som sagt inte hittat och hästen reagerar för mycket för att det ska vara ok.

Storyn är:
Början på juli allmän koll och då halt även vid longering, pga tidigare frisk så metacam 10 dagar.
ÅB 4 veckor senare bara lite reaktion vid böjprov kvar, så lite att den kan vara normalt för den hästen. Rids igång och tränas 3 månader.
ÅB slutet på september, mer reaktion vid böjprov igen, röntgen, hasen behandlas och 5 dagar metacam.
ÅB efter 3 veckor (nu i måndags), fortfarande reaktion kvar vid böjprov, UL, fysioterapi utan direkta fynd.

Jag som aldrig har film på djuret normalt sett har faktiskt 3 klipp två dagar innan en koll:

På filmerna var han alltså mer ofräsch än vad han är i nuläget. Idéer?

Nu ska han sättas igång lite lugnt (förutom att vi måste fixa ny sadel i morgon, känns omöjligt att känna något positivt så som den ligger) och så ska veterinären rida honom om 2 veckor.
 
Yes jag finns i Skåne numera men om jag byter så åker jag nog hem till min förra veterinär. Känns väldigt drygt att testa fler nya, har ett helt gäng med goda rekommendationer här nere dock, inkl den du tänker på tror jag :)

Vet inte säkert vem/vilka du tänker på, men jag tänker på en klinik som drivs av två systrar :). Kliniken har ett engelskt namn...
 
De två systarna är oustanding, är de långt bort så åk till Saxtorp eller helst Löberöd. Tornell är att kasta pengar i sjön för att inte tala om de som finns i Kågeröd.
 
De två systarna är oustanding, är de långt bort så åk till Saxtorp eller helst Löberöd. Tornell är att kasta pengar i sjön för att inte tala om de som finns i Kågeröd.
vilka är de två systrarna? / var ligger den kliniken? alltid intressant att veta var det finns bra veterinär kliniker i skåne :).
 
aha, dvs också jätte långt bort ;), men verkar finnas många välkända kliniker uppe vid ängelholms trakten :).
 
Syftade på båda exemplen som kom upp nu :p

Man får ju dock alltid höra både bra och dåliga erfarenheter, därför är jag inte jättepigg på att testa många nya.
 
Veterinären kliade sig i huvudet idag på återbesöket. Hästen markerar fortfarande för mycket på böjprov för att vara ok men har fina plåtar och inget hittades på UL av typ gaffelbandsfästen o dyl. Förra gången för 3 veckor sedan sprutades hasleden men ingen nämnvärd förbättring. Vad finns det mer för skit som kan göra ont i hasområdet?

Fysioterapeuten kollade också idag trots böjreaktion (eftersom idéerna tog slut) men hittade inget som kunde förklara vad som var ont.

Nästa fråga blir när man ska fundera på att byta veterinär/klinik om inget hittas? Planen just nu är att rida igång lite smått inkl för dressyrtränaren som har lite kontakt med vet och så skulle jag höra av mig om 2 veckor igen. Vad jag nu ska säga då, jag märker ingen direkt skillnad :o Därav var tanken med lite mer tid hos dressyrtränaren.

Har noll erfarenhet av halta hästar så alla tips mottages tacksamt!
Har man kollat hur den sätter i hoven?
Min fick ont i hasen(men inget på rtg) av att han kastar ner yttersidan av hoven först. Nu får han lite slipade skor för att mildra islaget + att han tränas för att stabilisera rörelsen så att han sätter i mer rakt. Min är ju en unghäst, men man kan kanske tänka sig att en vuxen häst kan plötsligt ändra sitt islag pga kanske tex en snedhet/låsning högre upp?
I mitt fall var det en nitisk hovis som kom lösningen på spåret, inte säkert att veterinärer kollar så noga på just sånt. Vi har träffat flera erkänt duktiga som ingen har nämnt hur han sätter i hoven.
 
Bra input! Han belastar snett, ska kolla noggrannare med.hovis så jag kan återberätta för vet vad hon ser iaf.

I övrigt är vet.väldigt nöjd med.skoningen i förhållande till hans.vinklar. något bra iaf :p
 
@Connemara det känns konstigt att veterinärerna verkligen inte kan hitta ngt, samtidigt som de är säkra på att problemet sitter i just hasen? jag har säkert missat ngt i tråden så du får rätta mig utifrån det :) Tråkigt oavsett...... :(
 
Veterinären kliade sig i huvudet idag på återbesöket. Hästen markerar fortfarande för mycket på böjprov för att vara ok men har fina plåtar och inget hittades på UL av typ gaffelbandsfästen o dyl. Förra gången för 3 veckor sedan sprutades hasleden men ingen nämnvärd förbättring. Vad finns det mer för skit som kan göra ont i hasområdet?

Fysioterapeuten kollade också idag trots böjreaktion (eftersom idéerna tog slut) men hittade inget som kunde förklara vad som var ont.

Nästa fråga blir när man ska fundera på att byta veterinär/klinik om inget hittas? Planen just nu är att rida igång lite smått inkl för dressyrtränaren som har lite kontakt med vet och så skulle jag höra av mig om 2 veckor igen. Vad jag nu ska säga då, jag märker ingen direkt skillnad :o Därav var tanken med lite mer tid hos dressyrtränaren.

Har noll erfarenhet av halta hästar så alla tips mottages tacksamt!
Jag har haft och behandlat tidig spattförändring i hasen på min ponny. En enveten veterinär på en travklinik tog minst 10 plåtar innan han såg vad han misstänkte. Hade det varit en mindre erfaren/envis veterinär kunde vi lika gärna blivit hemskickade utan diagnos.

Jag var oerhört tacksam för att hon diagnosticerades, för för mig var det tydligt att hon inte fick med sig bakbenen som hon skulle i galoppen. Hon behandlades med cortison och tildren och friskförklarades. Det är ett par år sen.

Behandling skiljer ju mellan kliniker men om nu din pålle verkar ha problem med hasen kunde man kanske ha behandlat leden trots avsaknad av röntgenfynd? Som sagts ovan syns de inte om förändringarna är tidiga/små. I min ponnys fall tror jag att hon hade lite känningar under något år eller två innan hon diagnosticerades. Det var oerhört diffust och väldigt svårt att se för någon från marken (inklusive veterinärer). Hon röntgades vid ett tillfälle ca 1 år innan hon diagnosticerades men då hittade man ingenting. Hon reagerade då inte heller på böjprov vad jag minns, en etta eventuellt.

Lycka till och hoppas du har en frisk häst snart!
 
Men vad tråkigt! :(

Med min erfarenhet röstar jag oxå på spatt. Min blev halt för 1,5 år sedan och då böjde vet fram sig till att det skulle vara haserna. Men det syntes ingenting på plåtarna. Då fick hon butta + vila och på det blev hon ohalt. Fram tills nu då men nu har hon förändringar på röntgen men troligtvis har hon haft sin spatt hela livet. Men innan har hon bara varit "svag" i haserna.
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 014
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 724
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 393
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 980
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp